מזוז: הציבור מתעניין רק בשורה התחתונה במשפטים ובחקירות

היועמ"ש לשעבר: הציבור אינו מתעניין בעובדות המתגלות בחקירות של נבחרי ציבור או במשפטם, ואם התיק נסגר או שיש זיכוי - רק השורה התחתונה מעניינת

הציבור איננו מתעניין בעובדות ובראיות המתגלות בחקירות של נבחרי ציבור או במהלך משפטם, ואם התיק נסגר בלא כתב אישום, או המשפט מסתיים בזיכוי, רק השורה התחתונה מעניינת - כך טוען היועץ המשפטי לממשלה לשעבר, עו"ד מני מזוז.

בנאום מיוחד שנשא אמש (ד') בכנס של האגודה למשפט וחברה במרכז האקדמי למשפט ועסקים ברמת-גן, פירט מזוז את הבעיות העיקריות של המערכת המשפטית בעיניו, תוך התייחסות מרומזת לתיקיהם המשפטיים של שר החוץ המתפטר אביגדור ליברמן וראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט.

לדברי מזוז, החברה הישראלית מתמודדת עם "היעדר הנהגה שמציבה מסר ודוגמה אישית של ערכים ושל כיבוד המשפט. בעניין זה מדינת ישראל צועדת לאחור כל שנים, בעוד המנהיגים הראשונים של המדינה נתנו דוגמה אישית בהתנהלותם, והבינו והדגישו את החשיבות של כיבוד המשפט ועליונות המשפט בחברה מתוקנת, בשנים האחרונות המסרים שבאים מהמערכת הפוליטית, כולל ממי שעומדים בראשה, הם הסתייגות המערכת המשפטית, תקיפתה, דה-לגיטיצמה של המערכת המשפטית, מכל מיני שיקולים".

השיח הציבורי על פרשות שחיתות של אנשי ציבור נמדד, לדברי מזוז, באמצעות אמות-מידה פורמליות, בלא דיון ערכי אמיתי. "נמדד אם יש כתב אישום או לא. לא חשוב אם זה טוב או רע, חשוב אם יש כתב אישום. אל תבלבלו אותנו עם העובדות. חברת כנסת אחת, ממפלגתו של ליברמן, אמרה בימים האחרונים בדיון בטלוויזיה - אותנו מעניינת רק השורה התחתונה, כשמישהו ניסה להעיר על הממצאים הקשים שהתגלו בהחלטת היועץ אגב החלטתו לסגור את התיק.

"התפיסה היא של נורמות פורמליות, הורשעתי לא הורשעתי, אם לא הוגש כתב אישום או אם אין הרשעה אז הכול בסדר, אני צדיק, לא משנה מה היה באמת, זה הדבר היחיד שמעניין. דוגמה מובהקת היא גם הסיקור והשיח הציבורי בפרשות אולמרט על כל גלגוליהן".

"המשפט איננו חזות הכול, ואין להטיל לפתחו את האחריות הבלעדית לעיצוב הנורמות בחברה", המשיך מזוז. "ההערכה הגבוהה שלה זכה בית המשפט העליון מאז קום המדינה הובילה בתהליך עקבי למשפטיזציית יתר של החברה הישראלית. מערכות השלטון האחרות, ובעיקר הממשלה והכנסת, מתנערות מהאחריות שלהן. נושאים שאמורים להיות מטופלים ברמה השלטונית על-ידי הממשלה והכנסת מגיעים לשולחן של המערכת המשפטית, מתוך ציפייה שזו תיתן את הפתרון".