מהם העיתונים הרווחיים בעולם - ואילו עיתונים נחשבים הפסדיים?

העניין שמגלה ראש עיריית ניו-יורק ואיש העסקים מייקל בלומברג ברכישת "פייננשל טיימס" מעלה את השאלה: האם הפרינט הוא קנייה טובה בימינו?

באחרונה הועלו הערכות שלפיהן מייקל בלומברג, ראש העיר המיליארדר של ניו-יורק ומייסד חברת התקשורת בלומברג, עשוי לרכוש את העיתון "פייננשל טיימס".

העיתון אינו עומד למכירה, אבל הדיווח העלה שאלה: האם אנשי עסקים חכמים צריכים לקנות עיתונים בשנת 2013?

איאן וויטאקר, אנליסט מדיה בחברת ליברום קפיטל שבלונדון, אינו משוכנע כי ה"פייננשל טיימס" יועמד למכירה, אך טוען כי "על אף כל הדיבורים על כך שעיתונים המודפסים הם עסק גווע, רבים מהם רווחיים. זה כולל את ה'פייננשל טיימס'".

על-פי הערכתו, ל"פייננשל טיימס" ולפעילויותיו הדיגיטליות שלו יש רווח שנתי של כ-32 מיליון דולר.

אם לוקחים בחשבון הכנסה שנתית מוערכת של בין 596 מיליון דולר ל-611 מיליון דולר, מדובר בעסק בעל שולי רווח נמוכים. אולם, אפילו רווח קטן עשוי להפוך את העיתון - בעל התפוצה הבינלאומית והקהל האמיד - לנחשק מבחינתו של בלומברג. באותה מידה, הסיבות האלה עשויות לגרום לבעלים, חברת פירסון, להמשיך ולהחזיק בו.

מה לגבי עיתונים ידועים אחרים? התקופה האחרונה מראה שאין צורך של ממש ברווחים כדי למכור עיתון, אם יש לרוכש את המניעים הנכונים ואם המחיר ראוי. האוליגרך הרוסי אלכסנדר לבדב רכש את העיתונים הבריטיים המפסידים "אינדיפנדנט" ו"אינדיפנדנט און סנדיי" בשנת 2010 במחיר של עיתון אחד (לירה שטרלינג אחת בלבד).

אולם לעיתונים מסוימים יש יותר מה להציע. מהי השורה התחתונה בעיתונים מובילים?

העיתונים הרווחיים

"ניו-יורק טיימס"

על אף תחזיות המושמעות מפעם לפעם, שלפיהן ה"ניו-יורק טיימס" עומד לפשוט את הרגל או שבעליו ייאלצו למכור אותו, דומה כי העיתון ושלוחותיו הדיגיטליות רושמים רווחים מסוימים השנה. החברה אינה מפרסמת בנפרד את התוצאות הפיננסיות של העיתון אך על-פי הערכות, ההכנסות ממודעות ירדו, בפרט במחצית השנייה של השנה, אולם הגבייה עבור תוכן דיגיטלי, שהחלה ב-2011, מצליחה לשמור על היקף הכנסות העולה על היקף ההוצאות. עם זאת, ההנהלה מחפשת כעת מתנדבים לרכישת החברה, וזה לא יפתיע אם בשנה הבאה יחליטו ב"ניו-יורק טיימס" על סיבוב פיטורים.

"וול סטריט ג'ורנל"

היהלום שבכתר, שתמורתו שילמה בשנת 2007 ניוז קורפ של רופרט מרדוק 5.6 מיליארד דולר, הוא עיתון רווחי.

לדברי אדוורד אטורינו, אנליסט מחברת בנצ'מרק, תורם לכך, בין היתר, המנוי בתשלום הוותיק של "וול סטריט ג'ורנל", שסייע לשימור ההכנסות של העיתון מקוראים, בתקופה שבה עיתונים אחרים עדיין חשבו שאם יחייבו קוראים של העיתון באינטרנט, הדבר יהיה בבחינת התאבדות. אולם, כמו במקומות אחרים, שמירה על היקף ההוצאות היא חיונית לשורת הרווח.

"אומאהה וורלד הרלד"

בנובמבר 2011 חתם המשקיע המיליארדר וורן באפט על עסקה לרכישת ה"אומאהה וורלד הראלד" - העיתון של עיר מולדתו. על-פי הדיווחים, הוא שילם 200 מיליון דולר תמורת העיתון. "לא הייתי עושה זאת אם העיתון היה נדון לכיליון", אמר אז. העיתון נותר רווחי - כך אמר נשיאו, טרי קרגר, לחדשות בלומברג. בשנה שעברה החלו בעיתון לגבות כסף תמורת גישה לתוכן דיגיטלי.

העיתונים המפסידים

"גרדיאן"

ב-12 החודשים שהסתיימו באפריל, רשמה חברת Guardian News and Media הפסד תפעולי של 71 מיליון דולר לפני הוצאות חד-פעמיות ופחת, לעומת הפסד של 50 מיליון דולר בשנת הכספים הקודמת. לא חל שינוי בהכנסות, אך ההוצאות גדלו, בעיקר בתחום הדיגיטלי. ה"גרדיאן" מנסה לקצץ בעלויות, בהיקף של כ-40 מיליון דולר במהלך 5 השנים הקרובות, ולשים דגש על הפעילות הדיגיטלית. אין לו תוכנית ליצור שירות מנויים בתשלום.

"ניו-יורק פוסט"

העיתון מפסיד עשרות מיליוני דולרים בשנה, ועשוי להיות מופעל עליו לחץ ברגע שניוז קורפ, ששילמה 25 מיליון דולר , תמורתו, תפריד את נכסי ההוצאה לאור שלה מעסקי הסרטים והטלוויזיה. למרות זאת, ה"פוסט" מספק למרדוק את מבוקשו: השפעה.

"טיימס אוף לונדון"

ב-12 החודשים שהסתיימו ב-1 ביולי, רשם העיתון היוקרתי הפסד תפעולי של 21.4 מיליון דולר לפני מס והוצאות חד-פעמיות. ההפסד משקף ירידות בתפוצה ובהכנסות מפרסום. המנוי בתשלום, שהונהג מ-2010, הפחית את הנראות שלו וכמעט הסתיר כליל את הכתבות ממנועי חיפוש. עתה פועל העיתון לקדם את הגרסה הדיגיטלית שלו, שנכון לסוף אוקטובר היו לה כ-130 אלף מנויים.