אחד מכל שמונה אנשים בעולם מחזיק נשק; מי מרוויח מכך?

כמה אנשים מתים בשנה מאירועי ירי? איזה כלי נשק הכי נפוץ? ומה חלקה של ישראל בסחר בנשק אישי? ■ בעקבות הטבח בקונטיקט, בדקנו את המספרים שמאחורי תעשיית הנשק בעולם

1

כמה אנשים מתים בשנה מאירועי ירי?

העולם כולו נחרד בסוף השבוע מהטבח בבית הספר בקונטיקט, שבו נרצחו 26 בני אדם, ובהם 20 ילדים, אך הטבח ההמוני הזה אינו מקרה יחיד. לפי העיתון "וושינגטון פוסט", מאז 1982 אירעו בארה"ב 61 מקרים של טבח המוני. ברובם, הנשק ששימש את היורה נקנה באופן חוקי.

לפי נתוני OECD, כ-740 אלף איש מתים בכל שנה בעולם מפגיעת כלי נשק. המספר המבהיל הזה כולל חיילים שנפגעים בשדה הקרב, אבל הם המיעוט, "רק" 55 אלף בשנה.

נתוני הארגון מצביעים גם על קשר מתחזק והולך בין המצב הסוציו-אקונומי במדינות מסוימות לבין רמת הפשיעה בהן. וממצא נוסף: חברות במצב מלחמה או בקונפליקט נוטות לסבול יותר ממקרי אלימות בתוכן.

2

כמה כלי נשק יש בעולם?

ברחבי העולם יש כ-875 מיליון כלי נשק אישיים (רובים ואקדחים, תחמושת ואביזרים לנשק), כלומר, אחד מכל שמונה אנשים בערך מחזיק נשק - כך עולה ממעקב שביצע ברציפות מאז 1999 מכון small arms, המכון ללימודים בינלאומיים ומתפתחים היושב בז'נבה ונתמך על ידי משרד החוץ השווייצי.

לפי ארגון הצדקה הבריטי אוקספם, כלי הנשק הנפוץ בעולם הוא רובה הקלצ'ניקוב. לפי הערכות, יש 50-70 מיליון פריטים מסוגו ברחבי העולם.

3

כמה כסף מגלגלת התעשייה?

על פי הערכות שמרניות, בכל שנה מיוצרים בעולם 7.5-8 מיליון כלי נשק קלים. כלי הנשק האישיים הללו מיוצרים ביותר מ-1,000 חברות במדינות שונות. על פי הערכות, הן מגלגלות כ-8.5 מיליארד דולר בשנה. מדובר בהערכות גסות בלבד, שכן מדינות רבות כלל אינן מדווחות על ייצור הנשק בשטחן. הסכום הזה כולל כלי נשק, חלקי חילוף ואביזרים שונים כמו כוונות מתקדמות ואמצעים לראיית לילה. מכירות הנשק החוקיות בעולם של חלקים וכלי נשק קלים מוערכות ב-1.4 מיליארד בלבד.

בעשור האחרון, כך עולה מהמחקר של small arms, חל גידול בשווי הכספי של המסחר בנשק בעולם. העלייה הזאת מיוחסת לגידול בצריכה של נשק אישי ותחמושת בקרב אזרחי ארה"ב. "חלקו של השוק האמריקני בעוגת התחמושת הבינלאומית הוא כה גדול", נכתב במחקר, "שעלייה בדרישה בארה"ב משפיעה על המצב בכל העולם". סיבה נוספת שמציין המחקר: ממשלות בעולם רכשו נשק ותחמושת בכמויות גדולות עבור הכוחות הלוחמים בעיראק ובאפגניסטן.

4

אילו מדינות מרוויחות מהסחר בנשק?

כ-20 מדינות אחראיות ל-80% מהסחר בנשק בשנים 2000-2006. ארה"ב הייתה היבואנית הראשית של כלי נשק כאלו, לרבות תחמושת, רובי ספורט, אקדחים, רובים וחלקים. ישראל היא בין שש היצואניות הגדולות בעולם של נשק מהסוג הזה.

ארה"ב היא אמנם היבואנית הראשית, אבל ייתכן שיש מדינות שאינן רחוקות ממנה בהיקף היבוא ופשוט איננו יודעים על כך. עורכי המחקר השווייצי מציינים שבעוד שבנוגע לארה"ב ולאירופה לפחות אפשר לקבל נתונים על מכירות כלי נשק, ובדרום אמריקה השקיפות בנושא משתפרת, קשה מאוד לאסוף מידע על אפריקה ואסיה.

5

כמה עולה לנו האלימות?

העלות של מקרי הרצח המתבצעים בעולם בכל שנה מוערכת ב-95-160 מיליארד דולר, או כ-400 מיליארד דולר - אם מתגברים על הפן המקאברי שבחישוב הזה ומביאים בחשבון גם את אובדן הפרודוקטיביות של הקורבנות.

מקרי הירי מחייבים את המדינות להשקיע רבות בשיטור ובאכיפה. מדינות מתפתחות מוציאות על כך 10%-15% מהתמ"ג, בהשוואה ל-5% בלבד במדינות מפותחות. בגואטמלה, למשל, האלימות עלתה כ-7.5% מהתמ"ג - יותר מההוצאה על בריאות במדינה.

6

איך משפיעה תפוצת הנשק על מספר מקרי הירי?

הקשר ישיר - לפי מחקרים, במדינות עשירות, ככל שיש יותר כלי נשק בהישג יד, יש יותר מקרי רצח. מחקר שפרסם Harvard Injury Control Research Center קובע שנתון זה נכון אפילו אם מורידים מהסטטיסטיקה את ארה"ב, שמספר מקרי הרצח בה גדול בהשוואה למדינות אחרות.

7

אז מי בכל זאת רוצה שיהיה נשק ברחובות?

מלבד חברות הנשק, שלהן אינטרס כלכלי מובהק (מכירות כלי הנשק בארה"ב מסתכמות בכ-3.5 מיליארד דולר בשנה), אחד הגופים החזקים בנושא זה הוא ה-NRA (National Rifle Association), "איגוד הרובאים הלאומי". הארגון מאגד 4 מיליון בעלי נשק בארה"ב. הם מגייסים עשרות מיליוני דולרים בשנה מדמי חבר (25-35 דולר בשנה) ומתרומות (של יצרניות נשק בעיקר), ומשתמשים בכסף כדי לקנות עוד ועוד השפעה - על הציבור, באמצעות פרסומות למשל, ועל נבחרי ציבור, באמצעות תרומות למועמדים שמבטיחים לתמוך בזכות לשאת נשק. רק השנה הוציא הארגון כ-17 מיליון דולר במערכת הבחירות.

אתמול פרסם הארגון הודעה לראשונה מאז הטבח בניוטאון, ובה נאמר: "מתוך כבוד למשפחות, ומתוך הגינות פשוטה, נתנו זמן להתאבל, להתפלל ולחקור את המקרה לפני שהגבנו". החלק המפתיע בהודעה היה זה: "אנחנו מוכנים לתרומות משמעותיות כדי להבטיח שזה לעולם לא יקרה שוב".

הסחר הבינלאומי בנשק אישי
 הסחר הבינלאומי בנשק אישי

נשק
 נשק