איום מרומז מאפריקה ישראל

מיני דברים צפו אז הסדר החוב, ערך למשקיעים אינו אחד מהם

‎‎לא למצב הזה פיללו קברניטי אפריקה ישראל בחודש מאי 2010, לאחר שנחתם הסדר החוב בחברה - הגדול בתולדות שוק ההון המקומי. "אנו רואים בהשלמת התהליך את האות ליציאתה של אפריקה לדרך עסקית חדשה", הכריז אז המנכ"ל, איזי כהן. "בכוונת החברה להתמקד כעת בהשבחת ובפיתוח פרויקטים שהוקפאו מאז פרוץ המשבר. בנוסף, נפעל ללא לאות על מנת לעמוד בשנים הבאות בהתחייבויות החברה בצורה הטובה ביותר, כמו גם להציף ערך למשקיעים".

שנתיים וחצי אחרי הסדר החוב ניתן לקבוע, כי הרבה דברים צפו מאז באפריקה ישראל, אך ערך למשקיעים אינו אחד מהם: בעלי המניות בחברה חוו צניחה של 75% בשווי השקעתם, בזמן ששוקי הפעילות המרכזיים של קבוצת הנדל"ן והתשתיות, מזרח אירופה וארה"ב, מסרבים להתאושש. רק בשנה האחרונה דיווחה אפריקה ישראל על מחיקות שווי של יותר ממיליארד שקל משווי נכסיה ברוסיה.

אפריקה ישראל אכן עומדת בהתחייבויותיה מאז, אך איגרות החוב שהנפיקה במסגרת הסדר החוב כבר נסחרות בתשואה של 13%, המשקפת ספקות של המשקיעים לגבי יכולת החזר החוב שלה ואינה מאפשרת את מיחזורו. כעת מתברר, כי גם ההסתמכות על כיסיו העמוקים של בעל השליטה כבר אינה מובנת מאליה.

‏מהצעת הרכש חליפין למחזיקי האג"ח של אפריקה ישראל, עולה, כי עננה של חוסר ודאות מרחפת מעל נכונותו של לב לבייב להזרים רבע מיליארד שקל לקופת החברה, כפי שהתחייב במסגרת הסדר החוב. אם אכן יתממש האיום המרומז לכדי מעשה, עשויה אפריקה ישראל למצוא עצמה בעוד שנה וחצי מתקשה שוב לעמוד בהתחייבויותיה.

‎‎מה שנדרש לחברה יותר מהכול כיום, הוא פרק זמן נוסף, שיאפשר לה להשביח את נכסיה כדי שתוכל לממשם במחירים גבוהים משמעותית מאלו שניתן לקבל עבורם כעת. זוהי בדיוק מטרתה של הצעת הרכש חליפין, שמתבססת על ניצול‏‎ ‎יתרת‎ ‎המשאבים‎ ‎הכספיים‎ ‎הקיימת בקופת החברה (כ-800 מיליון שקל), לצורך‏‎ ‎הפחתה‎ ‎משמעותית‎ ‎של ‏‎ ‎נטל החוב לציבור (למעלה מ-500 מיליון שקל, שאותם תפרע החברה מיידית למחזיקי האג"ח בערך המתואם).

כדי לזכות בתשלום המיידי נדרשים המחזיקים להחליף את האג"ח הקיימות בסדרה חדשה, שבה הריבית תהיה נמוכה יותר. הצלחת המהלך תפחית את הוצאות המימון הכבדות של אפריקה ישראל בשנים הבאות, שבמהלכן היא מקווה כי יבשילו התנאים למקסום הרווח מנכסיה המרכזיים.

אפריקה ישראל עדיין לא נמצאת במצב שבו היא נדרשת להסדר חוב נוסף. הצעת הרכש חליפין שהחברה מפנה למחזיקי האג"ח, היא הצעה וולונטרית, אשר לה אין הם מחויבים להיענות. עם זאת, קשה להתעלם מהאיום המרומז הטמון באותה הערה העוסקת בהזרמות ההון העתידיות של לבייב. סביר להניח, כי אותם מחזיקי אג"ח, שדחו על הסף הצעה דומה שהוגשה לפני שישה חודשים, יהיו קשובים כעת הרבה יותר להצעת החברה. ‏‎