"כבר 9 שנים אנחנו בגרמניה, ונתפסים שם כחברה מקומית"

זוהר לוי, שמניית החברה בשליטתו זינקה ב-50% בתוך שבועיים על רקע גיוס חוב מתוכנן, טוען כי "למרות העליות, השווי של סאמיט עדיין נמוך מההון"

מניית סאמיט סיפקה בשבועיים האחרונים זינוק של קרוב ל-50%, שמשקף לחברת הנדל"ן המניב שפועלת בעיקר בגרמניה שווי של כ-330 מיליון שקל. ברקע עומד כנראה סבב פגישות אינטנסיבי שמקיים בעל השליטה ויו"ר סאמיט, זוהר לוי, עם גופים מוסדיים, לקראת גיוס אג"ח בהיקף של עד 60 מיליון אירו (כ-300 מיליון שקל), שהחברה מתכננת לבצע בקרוב. לסאמיט יש כיום התחייבויות אג"ח של כ-85 מיליון שקל, שנסחרות בתשואה של 6.2%.

בראיון ל"גלובס" אומר לוי כי "למרות העליות, השווי של סאמיט עדיין נמוך מההון העצמי למניה. לא היינו פעילים בשוק כבר זמן מה, אך הגיוס הצפוי מראה שאנחנו מתכננים להיות שם עוד הרבה זמן קדימה. עכשיו אנחנו מבצעים מימון מחדש ליותר מ-50% מהנכסים שלנו, מה שמחזיר את הוודאות לפעילות החברה, ומראה למשקיעים פורטפוליו של נכסים עם חוב יציב".

עלולה להפסיד 39 מיליון אירו

גיוס החוב מגיע לאחר שסאמיט חתמה על מסמך עקרונות מול בנק אירופי למימון מחדש של 88 מנכסיה, בשטח של 585 אלף מ"ר, שההלוואות הקיימות בגינם צפויות להיפרע ב-2013-2014. מהלך זה עשוי להניב לחברה רווח הון מרשים של כ-30 מיליון אירו, כתוצאה מרכישת חוב ישן של 120 מיליון אירו בדיסקאונט.

לא רק בשורות טובות סיפקה החברה באחרונה: במקביל למימון המתוכנן, סאמיט עלולה לרשום הפסד ענק, של עד 39 מיליון אירו, אחרי שהפרה אמות מידה פיננסיות בחלק אחר של נכסיה. שווי נכסים אלה הוא 297 מיליון אירו, והחוב הבנקאי בגינם (נון ריקורס) מסתכם ב-248 מיליון אירו.

לוי מקווה כי החברה תצליח במו"מ מול הבנק, שיחל בחודש הבא, וכי הדיונים בין הצדדים יובילו לפריסת חובות. "ההלוואות פוקעות ביולי 2013, וכיוון שהזמן עד אז קצר, הבנק רוצה לתפוס את הכסף", אמר.

לוי עבר עם סאמיט דרך ארוכה מאז רכש אותה ב-2003 (אז בשמה חייל אחזקות), כחלק מהסדר נושים. לוי הוא חתנו של היזם יעקב אנגל, וההחלטה להשתלט על סאמיט התקבלה לאחר סטאז' של עשור כסמנכ"ל הכספים של קבוצת אנגל.

את סאמיט מיקד לוי בשוק הנדל"ן הגרמני, לצד נכסיה הוותיקים בארץ. "לפני סאמיט עבדתי במזרח אירופה עם אנגל", אומר לוי, "אני אוהב שווקים שהם מיינסטרים, ועובדה שבתקופות טובות גייסנו הרבה כסף לטובת הפעילות שלנו. גרמניה היא שוק יציב עם כלכלה חזקה. אנחנו שם כבר תשע שנים ונתפסים כחברה מקומית".

במהלך השנים הרחיב לוי משמעותית את היקפי הפעילות של סאמיט. הוא ניצל את הגאות בשווקים כדי להנפיק את הפעילות בגרמניה בבורסה של לונדון, שם גייסה הקבוצה סכום אדיר של קרוב לחצי מיליארד דולר, לטובת הרחבת הפעילות בכמה הנפקות. בהמשך, ניצל את המשבר בשווקים כדי למחוק את המניה מהמסחר בלונדון, כשמהלך זה הגדיל משמעותית את היקף נכסיה של סאמיט המאוחדת.

שכר של 56 מיליון שקל בחמש שנים

כיום שווי הנכסים המניבים של סאמיט הוא 4.3 מיליארד שקל, ויש לה הכנסות שנתיות של כ-350 מיליון שקל והון עצמי של 774 מיליון שקל. ההתחייבויות השוטפות של החברה עומדות על 2.1 מיליארד שקל, ולה יתרות נזילות של כ-420 מיליון שקל. רווחיה של סאמיט בינואר-ספטמבר 2012 הגיעו ל-52 מיליון שקל, לעומת רווח שנתי של 25 מיליון שקל אשתקד, כשעיקר הרווח מגיע משערוך נכסים.

לוי עלה לכותרות אשתקד לאחר שזכה בתואר שיאן השכר לשנת 2010, עם שכר שנתי בעלות של 38 מיליון שקל. רוב הסכום בתגמול מבוסס מניות.

שנה זו הובילה את עלות העסקתו המצטברת בחמש השנים האחרונות ל-56 מיליון שקל.

לדבריו, "בעל שליטה פעיל, ראוי שיקבל תגמול, אבל הוא צריך להיות הוגן והמדדים שמתגבשים בשוק נראים הוגנים. הסכם השכר שלי נגמר ב-2013, ואני מניח שנצטרך להתיישר לפי השוק. אני מחזיק ב-60% מהחברה, לכן ההצלחה של החברה היא הדבר הכי חשוב עבורי".