חוק ערוץ 10 אושר בוועדת הכלכלה - יעלה הלילה לאישור סופי

(עדכון) - החוק, הקובע כי זיכיון ערוץ 10 יוארך בשנתיים, עבר שינוי ויכלול גם הקלות לזכייניות ערוץ 2 קשת ורשת, ובהן פריסת חובות תוכן ל-6 שנים

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה את חוק הצלת ערוץ 10, והוא יעלה לקריאה שנייה ושלישית הלילה. "נקווה שנפגש באולפנים", אמר ח"כ כרמל שאמה-הכהן, יו"ר הוועדה.

במהלך הדיון התנגדה נציגת ההגבלים העסקיים לצורך בהסכמה הדדית בין זכייניות ערוץ 2 במקרה שאחת מהן תרצה לצאת לרישיון. לדבריה, הצורך בקבלת הסכמה היא פגיעה בתחרות.

לדיון הובא היועץ המשפטי של משרד הממונה על ההגבלים, שאמר כי הוא תומך בחוק למרות זאת. הדבר הכשיר את ההצבעה על מכלול הסעיפים.

מחלוקת נוספת נתגלעה לאחר שזכיינית ערוץ 2 רשת ביקשה לדחות את תשלום חובה לסוף חודש ינואר, כלומר דחייה של חודש. באוצר התנגדו למהלך, ורשת ויתרה על בקשתה לטובת החוק והצלת ערוץ 10.

במהלך הדיונים החוק להצלת ערוץ 10 עבר שינוי בוועדת הכלכלה. החוק המחודש מאפשר לזכייניות ערוץ 2 קשת ורשת לדחות את כל חובות התוכן שלהן שלא שולמו עד היום ב-6 שנים.

כמו כן, כל אחת מהזכייניות תוכל לדחות ביצוען של עד 27% מההתחייבויות במכרז בתחום הסוגה העילית ביחס לכל השנתיים הבאות עד 2015, ל-6 השנים הבאות.

החוק קובע הארכת זיכיון של ערוץ 10 בשנתיים. "אין מחילה על חובות", אמרה דנה נויפלד, היועצת המשפטית של משרד התקשורת. בנוסף הזכייניות ישלמו תמורה של דמי שימוש באפיק עבור כל ההארכות שקיבלו ויקבלו.

נקבע כי אי-עמידה בתשלומים או אי-העברה של חברת החדשות עד ספטמבר השנה תהווה פקיעה מידית של הזיכיון. כמו כן, גם רשת וקשת יוכלו להאריך את זיכיונן עד 2017. בנוסף הן יוכלו בהסכמה הדדית לעבור לרישיון כבר ב-2014.

כאמור, זכייניות 2 יוכלו לפרוס את מחויבויות התוכן עד ל-6 שנים לאחר קבלת הרישיון. תיקון נוסף הוא הקלה בהחזר דמי הזיכיון דרך קיזוז הסכומים מעודפי הרשות השנייה.

נציין כי מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר, נפגש עם ארגוני היוצרים והציג את המתווה לעיונם.

עם זאת, נציגת ההגבלים העסקיים התנגדה כאמור לצורך בהסכמה הדדית בין זכייניות ערוץ 2 במקרה שאחת מהן תרצה לצאת לרישיון. מדובר בסעיף משמעותי בחוק ההצלה לערוץ 10, המתייחס לזכייניות רשת וקשת. לדבריה, הצורך בקבלת הסכמה היא פגיעה בתחרות.

בין הזכייניות התקיימו דיונים אינטנסיביים בזמן הפסקת הדיונים סביב הסעיף המדובר, לאור הצורך והיכולת להתמחר ביציאה לרישיון. בינתיים נמשכת ההצבעה על סעיפי החוק כסדרה, בכוונה להעבירו היום בקריאה שנייה ושלישית.

במהלך הדיון קרא מנכ"ל רשת, אבי צבי, לבטל את חובת ההשקעה של זכייניות ערוץ 2 בקולנוע הישראלי. לדבריו, הדרישה הזו מזכייניות טלוויזיה אבסורדית ולא הגיונית.

מנכ"ל קשת, אבי ניר, הציע להוריד את ה'ביד' לזכייניות ערוץ 2 וזכה לתמיכת היוצרים.

צבי אמר כי כל מס שיירד מהזכיינית, הוא מוכן להעבירו לסוגה עילית. "לא ביקשנו תספורת", קרא צבי, "כל מה שביקשנו זה שתקלו עלינו בפריסה. במקום שהיוצרים ימחאו כפיים שלא פגענו ביצירה, אתם מקשקשים על סוגות ויצירה. בסך-הכול אנחנו מבקשים פריסה, ונעשה את מה שצריך לעשות מאוחר יותר".

"ערוץ 2 יפסיד יותר"

צבי הוסיף ואמר: "מדינת ישראל צריכה לעשות מה שהיא יכולה כדי להציל את ערוץ 10. אנחנו עושים את זה מחשיבה עסקית ואחריות לתפקיד שלנו".

לדבריו, החוק לא יסייע לשוק באופן מעמיק. "מצבנו זהה לזה של ערוץ 10. ערוץ 2 חייב לקבל כל הקלה שמדינת ישראל עומדת לתת לערוץ 10. ברור שאנחנו לפני בחירות, ובגלל זה הכול נראה מסריח. אבל כשמנהלים דיון עם הרגולטור, יש קושי לרגולטור להיענות מבלי להיראות כזה שקונה את דרכו לתקשורת. בלחץ הזמן אי-אפשר לעשות משהו מעמיק. ביקשנו 7 נקודות שמתאימות את תנאינו לערוץ 10. קיבלנו אחת וחצי. אנחנו זועקים.

"מבחוץ רואים 'The Voice', 'מאסטר שף' ואת יונית לוי. זה נראה כאילו העוצמה הכלכלית קיימת. אבל קל לראות בדוחות הכספיים כמה המצב האמיתי קשה. קשת ורשת שילמו ב-6.5 שנות הזיכיון שלהן 700 מיליון שקל למדינת ישראל. אתם מדמיינים את המספר הזה? היה סעיף במכרז על ערוץ 2 שלא בוצע - לעשות הערכה מחודשת של השוק".

צבי קרא ללכת לדיון עומק בכנסת הבאה, תחת שר התקשורת הבא.

אבי ניר, מנכ"ל קשת, אמר בדיון: "גם אנחנו תומכים בסיוע להמשך קיומו של ערוץ 10, ואנחנו תומכים בו ובמחוקקים. חקיקה לערוץ 10 ללא התאמות לערוץ 2 משמעותה קריסה של השוק.

"ערוץ 2 יפסיד השנה הרבה יותר מערוץ 10: יש לו מחויבות פי חמישה, הוא בירושלים, ויש לו 'ביד' של 30 מיליון בשנה. אנחנו כאן כי המבנה הנוכחי לא מאפשר לשני הגופים האלה לחיות".

לדבריו, "צריך לטפל במחלה ולא בחולה, זה הרגע שאתם צריכים לעשות את זה. הפתרון הוא כלכלי, אבל אני חייב להגיד שזכייני ערוץ 2 הם הגוף הממוסה ביותר בישראל".

ניר ביקש לשקול גם את השיקולים הציבוריים של ערוץ 2.

לדיון בוועדת הכלכלה הגיעו בכירי שוק התקשורת, עיתונאים בכירים ומגישים בערוץ 10, קשת ורשת.

עימות התפתח בישיבה בין מנכ"ל חדשות 2 אבי וייס לנציגי היוצרים. "הדם של מי שמצלם בדרמה לא יותר כחול מהדם של מי שמצלם בחברת החדשות", אמר וייס. לדבריו הזכייניות משקיעות 50% מהנדרש מהם בחברת החדשות ודרישות היוצרים, יפגעו בהעסקת עובדים בחדשות לטובת העובדים בדרמות.

"כשל שוק מתמשך"

יו"ר דירקטוריון ערוץ 10, אבי בלשניקוב, אמר בדיון: "הגיע הזמן שתשחררו אותנו". לדבריו, "ערוץ 10 התחיל את המשא-ומתן עם הממשלה לפני שנה וחצי בדיוק, ואנחנו נמצאים כאן עכשיו, ועבורנו זה עוד רגע היסטורי".

לדבריו, "אני מכיר את הטענות שזו לא הפעם הראשונה שערוץ 10 מבקש הקלות. אם הממשלות העתידיות לא יקחו את השוק המסחרי לטיפול רציני ויסודי ומהיר, נגיע כולנו - כל הערוצים - לכאן כל שבוע. זו אחת המטרות החשובות של שר התקשורת הבא, להקים ועדה רצינית שתטפל בנושא. יש כאן כשל שוק מתמשך, כי מפחדים להתעסק עם זה".

"מאוד הטרידה אותי התנהלות כלי התקשורת בימים האחרונים", אמר ח"כ שאמה-הכהן. "אנחנו באמת רוצים את כלב השמירה של הדמוקרטיה חזק, ואסור שהוא יתקוף את השלטון מהאינטרס שלו ולא של הציבור, וזה מה שקרה בימים האחרונים. כלב השמירה של הדמוקרטיה פגע בנו ובצופים. התוכן של השקופיות לא היה מחובר לציבור אלא נעשה מסיבה מניפולטיבית".

שאמה-הכהן הודה כי שוק התקשורת מצוי ב"כשל שוק אדיר", לדבריו. "המפגש הזה בנסיבות האלה, של כלי התקשורת שצריכים את עזרת הכנסת והממשלה, הוא מאוד מאוד בעייתי. ככל שנעזור היום יותר, הסיכוי שניפגש פה ילך ויקטן".

"מחיר עיתונאי"

מתן חודורוב, יו"ר ועד עובדי ערוץ 10, אמר בדיון: "למרות שמשבר ערוץ 10 ידוע לכל כבר שנה וחצי, מצאה הממשלה לנכון לטפל בו רק ימים ספורים לפני תום הזיכיון. אני לא נכנס עכשיו לשאלה אם מדובר בנקמה על תחקירים שפורסמו אצלנו על כמה מהשרים הבכירים בממשלה, אבל דבר אחד ברור: במציאות שבה אין אופק יציב לערוץ טלוויזיה, אנחנו משלמים גם מחיר עיתונאי".

חודורוב הוסיף: "כשכתב מבין שמשרתו תלויה לחלוטין בפוליטיקאים, לזמן ממושך ובתקופת בחירות, הוא עלול למצוא את עצמו מתלבט מתי ועד כמה ״מותר״ לו להיות ביקורתי כלפי הממשלה. זו פגיעה מסוכנת בחופש העיתונאי, ולכן הממשלה חייבת להסיר את ידיה מהשליטה בתקשורת. למזלנו ערוץ 10 התברך בדי.אן.איי עיתונאי מוצק ובחוט שדרה שאפשר לו לצלוח יחסית בכבוד גם את התקופה הקשה הזו".

מוקדם יותר היום אושר החוק להצלת ערוץ 10 במליאת הכנסת בקריאה ראשונה. משם עבר הדיון בחוק לוועדת הכלכלה, ומשם הוא עובר לאישור בקריאה שנייה ושלישית, כאשר בערוץ 10 מקווים כי החוק יאושר וכי הליך החקיקה כולו יושלם עוד הערב.