ד"ר יוסי בכר על מצוקת הדיור: "מה שהיה הוא שיהיה"

יו"ר בנק דיסקונט שנשא דברים בועידת הנדל"ן השנתית של מרכז הבנייה הישראלי, טען כי "הממשלה היא זו ששולטת בבירוקרטיה ובהיצע והיא יכולה לפעול בנושא"

"כל הזמן מדברים על פתרונות למחירי הדירות ולקושי של חלק ניכר מהאוכלוסייה לרכוש דירה. אבל מה שהיה הוא שיהיה", כך הצהיר היום (ה') ד"ר יוסי בכר יו"ר בנק דיסקונט בועידת הנדל"ן השנתית של מרכז הבנייה הישראלי המתקיימת במלון מרידיאן בים המלח.

בכר הוסיף ואמר כי "השיח הציבורי היום מתוחכם יותר מלפני עשור, אנשים יודעים לנתח היום נתוני מאקרו והם יודעים לראות מה המצב בשטח. הדברים פשוטים. יש עודף ביקוש שהצטבר על פני שנים ויש מחסור בהיצע. בנק ישראל מנסה לטפל בבעיה כדי לא להגיע למצב של בועת נדל"ן, אך הבעיה היא שלא מטפלים בבעיה הנכונה".

"עם כל הרצון הטוב", המשיך בכר, "טיפול בביקוש לא יביא את הפתרונות. גם הבירוקרטיה בעייתית. לוקח הרבה מאוד זמן להתחיל לבנות ואין שום פריצת דרך בתחום. מי שיסבול מהמצב הקיים אלו השכבות החלשות שכן השכבות החזקות תמיד מסתדרות".

בכר טען כי הפתרונות למצוקת הדיור הם בידי הממשלה. "הממשלה היא זו ששולטת בבירוקרטיה ובהיצע והיא יכולה לפעול בנושא. במנהיגות נכונה הדברים יכולים להיעשות וכבר נעשו בעבר ולכן צריך להבין שלפעמים הבעיות החברתיות לא פחות חשובות מהבעיות הבטחוניות, לפעמים אפילו יותר".

בכר התייחס גם לנושא מצוקת המימון בענף הבנייה ואמר : "לרוב חברות הנדל"ן שוק המימון החוץ בנקאי חסום. השחקן העיקרי בתחום מבחינת החברות זו המערכת הבנקאית שנלחצת עכשיו על ידי הרגולציה. בגלל זה היא נהית זהירה ומצמצמת האשראי. גם זה משפיע על ההיצע הנמוך. אבל חשוב לי להגיד שחוץ מהוראות הרגולציה אין לבנקים בעיות נזילות או מקורות מימון. יש מאיפה לתת אשראי. הרגולציה מתייחסת לכל תחום בנפרד ואין ראייה כוללת של המשק כולו. הרגולטורים צריכים להסתכל גם על תמונת המאקרו".

עוד במסגרת דבריו התייחס בכר גם למחאה החברתית ולשוק העבודה ואמר: "היה ברור שהמחאה החברתית תתמוסס. אבל דברים ממנה נצרבו בתודעה. אי אפשר להשאיר את מעמד הבניים לאורך זמן ללא פתרונות. העוני במדינת ישראל קיים בשלוש קבוצות באוכלוסיה. חרדים, ערבים ואזרחים ותיקים ללא הסדר פנסיוני. יש קשר ישיר בין קבוצות אלו להשתתפות בכח העבודה".