סוף הסאגה: מליאת הכנסת אישרה את הארכת זיכיון ערוץ 10

לפנות בוקר העבירה מליאת הכנסת את החוק המאפשר להציל את ערוץ 10, לאחר שנה וחצי של מאבק ■ יו"ר הכנסת, ראובן ריבלין: "להקים רשות תקשורת לאומית" ■ מנכ"ל ערוץ 10, יואב הלדמן: "מכתבי הפיטורים בטלים ומבוטלים"

סוף הסאגה: לאחר שנה וחצי של מאבק, החוק המאפשר להציל את ערוץ 10 עבר לפנות בוקר (ו') במליאת הכנסת. החוק עבר בקריאה שנייה ובקריאה שלישית ברוב מוחלט של כל חברי הכנסת הנוכחים - 11 במספר. החוק להצלת ערוץ 10 הוא החוק האחרון שהעבירה הכנסת ה-18 לפני הבחירות.

"צריך להקים רשות תקשורת לאומית, בה לא יהיו מעורבים פוליטיקאים", אמר בדיון יו"ר הכנסת, ראובן ריבלין, שניהל את הדיון.

בתוך כך בוטלו פיטורי כל עובדי ערוץ 10, וכמו כן עבר חוק החדשות המקומיות, ושידורן יוארך עד יולי 2013.

מלבד הארכת זיכיון ערוץ 10 בשנתיים, החוק שהתקבל מאפשר לזכייניות ערוץ 2 קשת ורשת לדחות את כל חובות התוכן שלהן שלא שולמו עד היום ב-6 שנים. כמו כן, כל אחת מהזכייניות תוכל לדחות את ביצוען של עד 27% מההתחייבויות במכרז בתחום הסוגה העילית ביחס לכל השנתיים הבאות עד 2015, ל-6 השנים הבאות. בנוסף, הזכייניות ישלמו תמורה של דמי שימוש באפיק עבור כל ההארכות שקיבלו ויקבלו.

נקבע כי אי-עמידה בתשלומים או אי-העברה של חברת החדשות עד ספטמבר השנה תהווה פקיעה מיידית של הזיכיון. כמו כן, גם רשת וקשת יוכלו להאריך את זיכיונן עד 2017. בנוסף הן יוכלו בהסכמה הדדית לעבור לרישיון כבר ב-2014.

תיקון נוסף בחוק הוא הקלה בהחזר דמי הזיכיון דרך קיזוז הסכומים מעודפי הרשות השנייה.

"הקלה עצומה"

בהודעה ששלח מנכ"ל ערוץ 10, יואב הלדמן, לכל עובדי הערוץ וחברת החדשות מיד עם הכרזת יו"ר הכנסת על העברת החוק, נכתב: "החוק עבר. הזיכיון שלנו הוארך בשנתיים נוספות. חובות העבר שלנו הוסדרו ולא יהוו מכשול בפני קבלת רישיון בתום תקופת הזיכיון. בלב כבד הוחלט על מתן מכתבי הפיטורים. קשה לי לתאר את תחושת ההקלה העצומה שאני חש כרגע, כשיש לי את האפשרות לעדכן שמכתבי הפיטורים בטלים ומבוטלים.

"שנה שלמה של מאבק מאומץ, סוער, קשה, רגשי ומלא תהפוכות התנקז הלילה לרגע אחד מתוק במליאת הכנסת - לרגע בו ירד הפטיש והושלם סופית תהליך החקיקה. זה הישג של כולנו. זה היה מאבק של כולנו, מאמץ והקרבה של כולנו.

"אני גאה להיות עובד של ערוץ 10. אני גאה להיות עובד של ערוץ טלוויזיה שבזכות עובדיו הצליח להגיע ליום הזה. אני גאה להיות עובד בערוץ טלוויזיה שגם בשנה הבלתי אפשרית הזו לא הפסיק לרגע לעשות הכל כדי לספק לציבור אלטרנטיבה תחרותית נוספת לצד ערוץ 2, ולספק לשוק הפרסום פלטפורמת פרסום תחרותית.

"כולנו צריכים להיות גאים בכך שגם בשנה שכזו הערוץ המשיך לייצר ולשדר חדשות ביקורתיות ואיכותיות, המשיך להפיק ולשדר סדרות דרמה, שעשועונים, רצועות יומיות תחרותיות, סדרות וסרטי דוקו מדהימים, תוכניות תחקיר, וריאליטי, ובמשך כמה חודשים גם לנצח את ערוץ 2 ברייטינג, ובדרך 'לאבד' ולהשיג בחזרה את 'הישרדות'.

"יש עוד לא מעט קשיים ואתגרים בדרך להתייצבות וההתחזקות. הלילה זה לילה של הישג והקלה. מכיוון שהודעות הפיטורים היו פועל יוצא של הנסיבות שנכפו על כולנו, ומכיוון שהכנסת אישרה את תיקון החקיקה להארכת הזיכיון בשנתיים. מכתבי הפיטורים בטלים ומבוטלים. תודה לכל אחת ואחד".