מצרים: החלק השני של משאל העם על החוקה יצא לדרך

מיליוני מצרים מצביעים החל מהבוקר בחלקו השני של משאל העם על אישור החוקה שמבקש הנשיא מורסי להעביר ■ ע"פ תוצאות חלקו הראשון של המשאל - 57% בעד אישור החוקה החדשה

תחת אבטחה כבדה ומחשש לחידוש המהומות, נפתח הבוקר השלב השני במשאל העם על חוקת מצרים. כ-25 מיליון בני אדם מ-17 מחוזות הצבעה יגיעו לקלפיות כדי להצביע על המסמך שמבקש הנשיא מורסי לאשר, ברקע המשך טענות גורמי האופוזיציה לזיופים. על פי תוצאות חלקו הראשון של המשאל, שנערך בשבוע שעבר, קיים בשלב זה רוב של 57% בעד אישור החוקה, אך מתנגדיו של מורסי מקווים כי תוצאות היום יובילו למהפך.

אתמול נפצעו כ-50 בני אדם בעימותים בין תומכי מורסי למתנגדיו בעיר אלכסנדריה. המונים השליכו גם אבנים על כוחות הביטחון שהחלו להיערך לקראת חידוש ההצבעה - ואלו השיבו באמצעים לפיזור הפגנות.

החוקה החדשה, אשר חוברה על ידי מועצה מכוננת שאנשיה מונו על ידי הנשיא מורסי, איש האחים המוסלמים, מבססת את החקיקה המצרית על ההלכה האיסלאמית, השריעה, וחלק ניכר מהאוכלוסייה החילונית המתונה במצרים מתנגדת לה.

המתנגדים לחוקה טוענים כי המועצה המכוננת הגישה טיוטה לחוקה בה נקבע כי החקיקה האסלאמית היא המקור לחקיקה החדשה. טיוטה זו עוררה זעם בקרב האוכלוסייה החילונית והליברלית במדינה, שדורשת שהחוקה תהיה מתאימה לכלל הציבור המצרי, ותכבד את זכויות המיעוטים במדינה.

למרות שהחוקה החדשה עדיין לא אושרה, היא כבר מעוררת חשש במערב, שם חוששים כי זכויות האדם של אזרחי מצרים הלא מוסלמים ייפגעו כתוצאה מהחקיקה הדתית. תוצאותיו הרשמיות של המשאל אמורות להתפרסם לכל המוקדם ב-25 בדצמבר.