הון-שלטון-כדורגל

מהסכם החסות החדש של רשות התיירות הקטארית עם פריז סן-ז'רמן לא נודף ריח רע - נודפת צחנה אחת גדולה

זה לא ריח רע שנודף מהסכם מאות מיליוני האירו החדש של פריז סן-ז'רמן עם רשות התיירות של קטאר. זו צחנה אחת גדולה. נכון, מי כמונו הישראלים מכירים את החיבה הגדולה של העם הצרפתי לטיולים ביעדים שטופי שמש לוהטת. ובכל זאת - קבוצת הכדורגל הכושלת של פ.ס.ז', שלא זכתה באליפות מאז 1994, ואפילו אין לה הכי הרבה אוהדים בצרפת (מארסיי הוא המועדון הפופולרי ביותר במדינה) - אינה נשמעת כמו היעד הכי אטרקטיבי לפרסם בו. בוודאי שלא בסכומים מנופחים שכאלו. בטח שלא על חוזה חסות שאפילו לא כולל חשיפה על קדמת חולצות המשחק של פ.ס.ז'. בקיצור, עבודה בעיניים.

על מי עובדים כאן הבעלים הקטארים של פ.ס.ז', חברת QSI, שתופרים לעצמם גידול חד בהכנסות בין-לילה? בעיקר על יתר המועדונים באירופה. יש מקומות בהם נעשים מאמצים אמיתיים לעמוד בתקנות הפייננשל פייר-פליי של אופ"א. קבוצות פאר מאיטליה שכבר שנים חיות רק בזכות הכיסים העמוקים של בעלי הבית שלהן, כמו אינטר ומילאן, מוכרות שחקנים וחותכות שכר כדי להתאים את עצמן לעידן החדש. יש מקומות בהם הפעילות הכירורגית הזאת בספרי החשבונות היא פשוט מיותרת, כמו בפריז, למשל. מקומות בהם אפשר לשפוך רבע מיליארד אירו בשנה על שחקני רכש. מקומות בהם ההון והשלטון מתערבבים יחד לכדי עיסה רקובה.

ההון הוא של QSI, רשות השקעות הספורט קטארית. השלטון הוא של נשיא אופ"א מישל פלאטיני. מי לעזאזל אמור להעניש עכשיו את פ.ס.ז' על חריגה מתקנות הפייננשל פייר-פליי? הפרזידנט? אותו אחד שבנו, לאורן פלאטיני, מקבל בשנה האחרונה שכר מ-QSI כ"ראש מחלקת אירופה" ו"יועץ משפטי" של הגוף הזה? אותו אחד ששימש כאחד הלוביסטים המרכזיים לקמפיין של קטאר בזכייה לאירוח מונדיאל 2022? האיש שהיה אחד המתווכים ומכשירי הקרקע לעסקת רכישת פ.ס.ז' על-ידי QSI ב-2011?

***

"פלאטיני הוא משיח השקר של הכדורגל", אומר לאתר nieuwsblad.be תומאס קיסטנר, עורך הספורט והתחקירן של העיתון הגרמני "סודויטשה צייטונג", מחבר הספר הסנסציוני "פיפ"א מאפיה", ואחד שכבר מזמן לא משלה את עצמו. "הטיעון היחיד שלו בעד ההצבעה לאירוח מונדיאל 2022 בקטאר היה 'פיתוח של שוק כדורגל חדש'. אין טיעון טיפשי מזה. איפה יתקיים הגביע העולמי הבא - על הירח?". קיסטנר מספר על ההיסטוריה הפוליטית הארוכה של פלאטיני עם נשיא פיפ"א ספ בלאטר, שהולכת אחורה עד 1998, אז הצרפתי היה יו"ר הוועדה המארגנת של המונדיאל שהתקיים במדינתו. הוא מגדיר את מישל כ"מישהו שלמד בבית מדרשו של בלאטר", למרות שברמה האישית, היחסים ביניהם מזמן כבר לא מה שהיו.

ומי זה בעצם בלאטר? "הסנדק", אומר קיסטנר. "הכדורגל העולמי מנוהל על בסיס של נאמנות, שחיתות ושתיקה, 'אומרטה'. פיפ"א מתנהגת כמו משפחה שרוצה לכבס בפנים את כל הכביסה המלוכלכת שלה, עם איש אחד שעומד בראש המערכת. בלאטר הוא זה שמנהל את מערכת המולטי-מיליארדים הזאת, האיש שיש לו זכות חתימה על כל דבר".