כך הביאו הבעיות של ערוץ 10 לניצחון הגדול של ערוץ 2

אישור החוק להצלת ערוץ 10 ולהקלות לזכייניות ערוץ 2 מסמל את סופו של המשבר הנוכחי בטלוויזיה המסחרית ■ מה עשה נתניהו מאחורי הקלעים, מדוע זכייניות ערוץ 2 הן המנצחות הגדולות של המהלך, ומהן התוכניות של רון לאודר?

לאחר שנה וחצי של מאבק, החוק המאפשר להציל את ערוץ 10 עבר בסוף השבוע האחרון במליאת הכנסת. החוק עבר בקריאה שנייה ובקריאה שלישית ברוב מוחלט של כל חברי הכנסת הנוכחים - 11 במספר.

החוק להצלת ערוץ 10 הוא החוק האחרון שהעבירה הכנסת ה-18 לפני הבחירות. עכשיו, כשהאבק מסביב שוקע, אפשר לנתח את אחורי הקלעים של המשבר הגדול שעבר על הטלוויזיה המסחרית.

הכתם הוסר

בסמוך לכניסת השבת התייצבו בלשכתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו הפרשן הפוליטי של ערוץ 10, רביב דרוקר, והמגישה אשרת קוטלר. הם, כמו אנשי ערוצים האחרים, הוקפצו לראיון שהיווה את פתיחתו של קמפיין הבחירות של מנהיג "הליכוד ביתנו" לכנסת.

הפרשנים הפוליטיים אומרים כי יריית הפתיחה של מסע התעמולה נורתה דווקא בליל שבת בגלל הסמיכות להתבטאות של היריב, נפתלי בנט, על הסרבנות. עם זאת, אי-אפשר להתעלם מכך שרק מעט יותר מחצי יממה קודם לכן הוסר מחליפתו של ראש הממשלה הכתם שעשוי היה להיות נושא עיקרי בכל אחד מהראיונות העיתונאיים - סגירת ערוץ 10.

הזמן היה קצר, 20 הדקות שהובטחו לכל כלי תקשורת התקצרו ל-10, ואפילו לא היה זמן להחליף פנס שנשרף והאפיל על המנחים.

נתניהו ודרוקר נפגשו לראשונה מאז הוסר איום הסגירה, ולמעשה גם מאז שהגיעו השניים לפשרה בתביעה של ראש הממשלה ורעייתו נגד דרוקר והערוץ. על הפיל שבחדר אף אחד לא דיבר.

ראש הממשלה היה חמים במידה, היה סמול טוק מהיר וחיוכים מנומסים, ומכל הראיונות ששודרו, דווקא זה של הערוץ החבוט הזה היה האגרסיבי מכולם. אולי דווקא בגלל זה, כדי להוכיח משהו.

אנשי ראש הממשלה

אחד הדברים הבולטים בישיבה הארוכה בוועדת הכלכלה של הכנסת סביב חוק ערוץ 10 בחמישי בואכה שישי, היה הנוכחות של אנשי ראש הממשלה שם. פרח לרנר, היועצת של ראש הממשלה לענייני הכנסת, כמעט ולא יצאה מהחדר.

נוכחות מרשימה באולם הייתה לאנשי לשכתו של המנכ"ל הראל לוקר. בראשם סגנו של לוקר, אמיר ברקן. הם נעו בחדר ללא הרף. לרנר עברה מחבר כנסת לחבר כנסת, לחשה על אזנם כשנראה היה שהדברים נתקעים.

כל אמירה מוקדמת שלראש הממשלה אין יד באי-העזרה לערוץ 10 התפוגגה בערב הזה. היה ברור ביותר מי מכוון את הדברים.

אנשיו של לוקר היו מעורבים גם כשנדמה היה כי רשת וקשת עלולות לטרפד את הכול. בשלב מסוים הם היו מוכנים לתת לערוץ 2 הרבה יותר ממה שביקש. אחר-כך, בשיחת מסדרון סגורה, הביע אחד מאנשי לשכתו של לוקר תמיהה על כך שבערוץ 2 הסתפקו במעט כל-כך. אנשיו של נתניהו היו שם כדי להציל את ערוץ 10 בלבד, ואלה הסעיפים שעניינו אותם במיוחד.

מי שבכל זאת ריסן את ערוץ 2 היו דווקא אנשי ערוץ 10, ומאחורי הקלעים גם אנשי הרשות השנייה. בשלב מאוחר של הערב, מנכ"ל רשת, אבי צבי, ביקש לשנות את סעיף החזר התשלום ולדחות אותו בחודש. רגע לפני שנראה היה שהשיחה מתלהטת, ניגש אבי בלשניקוב, יו"ר דירקטוריון ערוץ 10, אל צבי והבהיר לו שיירד מהנושא - אחרת הוא מעכב את החוק כולו. צבי הסכים לרדת לפי שעה מדרישתו.

הישג לזכייניות 2

זכייניות ערוץ 2, קשת ורשת, הן המנצחות הגדולות של החוק להצלת ערוץ 10. הן קיבלו אפשרות פריסה של חובות התוכן של הן עד כה ב-6 שנים, ופריסה ל-6 שנים ל-27% מחובות התוכן שלהן מעתה ועד 2015.

ההישג האמיתי הוא בנקודות היציאה לרישיון. כרגע הן שלוש: האחת כבר בשנה הבאה, בהסכמה הדדית, והשתיים האחרות - אשר על הזכייניות לבחור בין אחת מהן עד 31 באוקטובר 2014: או ב-2015, כקבוע היום בחוק, או בשנת 2017.

ראשי הזכייניות יספרו לכם שהם ביקשו הרבה יותר ושיצאו עם חצי תאוותם בידם, אבל לא כך. הם השיגו שינוי דרמטי, שיכול להשליך על כל השוק, על גבו של חוק שעל פניו לא קשור אליהם כלל.

שיתוף-הפעולה בין הזכייניות היה מרשים. אבי ניר, מנכ"ל קשת, ואבי צבי, מנכ"ל רשת - שבימים כתיקונם לא רואים עין בעין, בלשון המעטה - נלחמו על כל מילה בחוק הזה. צבי הפליא בנאומיו, בחדר הישיבות ומאחורי הקלעים. בהפסקה של ועדת הכלכלה ניטש קרב על נושא שנראה שולי אבל מהותי ביותר - נושא ההתמחרות על חברת החדשות של ערוץ 2.

החוק כיום אומר כי אם אחת הזכייניות תצא לרישיון, והאחרת תישאר בערוץ 2 - הרשות השנייה תנהל תהליך של קביעת המחירים. הזכייניות רצו לשנות את זה. הן ביקשו שיתנו להן תהליך התמחרות עצמאי על הנכסים המשותפים שלהן היום - חברת החדשות של ערוץ 2 וימי השידור באפיק 22. כי הרי הזכיינית שתצא לרישיון, תצטרך למכור את החלק שלה לזו שתישאר בו. הרשות השנייה עמדה על הרגליים האחוריות, והסעיף הזה לא שונה.

נושא נוסף עליו ויתר צבי הוא הדרישה שהעלה לביטול החובה החלה על זכייניות הטלוויזיה להשקיע בקולנוע. היוצרים שנכחו במקום הזדעקו. בכלל נדמה היה שהיוצרים יוצאים נפסדים מכל הסיפור, אבל ניתן להעריך שהם בסך הכל מילאו את תפקידם הדרמטי המתבקש. הרי מצבם היה גרוע הרבה יותר לו היו מטרפדים את חוק ערוץ 10 והם היו מפסידים מקור הכנסה מרכזי.

גם ההטבות שקיבל ערוץ 2 אינן מרעות עמם. לא מדובר בביטול חובות תוכן, אלא בדחייתם למועד מאוחר יותר. דחייה כזו, של 6 שנים אל תוך הרישיון, מבטיחה המשך השקעה גבוהה יותר דווקא כשמחויבויות התוכן יירדו. זה אמור לשמח את שוק היצירה. מה גם שנגמרו התירוצים לא לשלם להם בזמן או לבטל הפקות.

באשר לקולנוע, אבי צבי צודק לחלוטין. אין כל היגיון בדרישה מתעשייה נאבקת אחת לממן תעשייה נאבקת אחרת. נושא הקולנוע גם פוגע ביחסים התקינים בין המפיקים לגופים המשדרים. אם רוצים לתמוך בתעשיית הקולנוע, אולי יש להטיל זאת על תעשיות משגשגות יותר במדינה.

לאודר ינהל

סמוך לשעה 2:00 לפנות בוקר, דקות לפני שההצעה עלתה לדיון במליאה, בזמן שאתי בנדלר, היועצת המשפטית של וועדת הכלכלה הכינה את החוק לקריאה שנייה ושלישית, התגודדו בכירי ערוץ 10 באחד המסדרונות. נושא העברת התשלום עלה שוב.

מיכל גרייבסקי ניהלה שיחה בטלפון עם רון לאודר, השוהה בביתו בניו-יורק. בסופו של דבר היא תצטרך להביא ממנו את הכסף. 35 מיליון שקל הוא יעביר במזומן, והוא צריך להסכים למועד התשלום המדויק. בסופו של דבר, התאריך להעברת הכסף נשאר סוף דצמבר.

אולי בלשניקוב ניהל את ההצגה, אבל לאודר ללא ספק היה הבמאי. עכשיו, הוא יודע, תם עידן ביבי בערוץ 10, והחל באופן רשמי עידן לאודר.

ערוץ בשיקום

בשנה הקרובה רון לאודר ילך ויקבע את מעמדו כבעל המניות המרכזי והקובע של ערוץ 10. איל הון בינלאומי, מקורב לראש הממשלה בדרך כזו או אחרת, מוביל עם אופק כלכלי את הערוץ ואת חברת החדשות שלו. אולי האוצר והרשות השנייה יפקחו עליו כלכלית ועסקית בשבע העיניים, אבל הפיקוח החשוב ביותר צריך להיות הפיקוח הציבורי.

ערוץ 10 התחייב לקיצוץ של 20%. יש להקפיד על כך שהקיצוץ הזה לא יהיה חזות הכול. שלא יהיה קיצוץ בתוכנית "המקור" של רביב דרוקר, שהתקנים החסרים בה ימולאו. שלא יהיה קיצוץ בכתבים ובתחקירים, ולא ייעלמו יותר תחקירים מזיקים - כי עכשיו כבר אין סיבה באמת.

על ערוץ 10 יהיה להשתקם בכל קנה-מידה. ערוץ שהכתב הכלכלי הבכיר שלו הוא יו"ר ועד עובדים שהשתלח באוצר ובפקידיו. שכתביו מוחלשים ודואגים למקום עבודתם יותר מלסיפור הבא. ערוץ שאין לו הפקות בתהליך ולא תוכנית דגל משמעותית לעונה הבאה.

המסע של ערוץ 10 רק החל.

ועדיין: דרוש שינוי

בניגוד למה שאמרו כל המחוקקים החרוצים שנשארו עד לפנות בוקר במליאה, חוק ערוץ 10 שעבר בסוף השבוע האחרון במליאה בהחלט יכול לעשות שינוי מהותי בשוק הטלוויזיה המסחרית. הוא יכול לקדם מיזוג בין שתי זכייניות, כבר בחודשים הקרובים, כשהמעבר לרישיון נושף בעורף כולם. במיוחד כשערוץ 10 ניצב היום בתעשייה במקום אחר לחלוטין.

ועדיין, זה ברור שיום אחרי הבחירות תהיה חייבת לקום ועדה משמעותית שתבחן את שוק התקשורת ותשנה את הלכותיו, וזה חייב יהיה לקרות לפני שהגוף הראשון יעבור לשיטת רישיונות.

החקיקה בכנסת
 החקיקה בכנסת