S&P מעלות: "תיתכן פגיעה באיתנות חברות הנדל"ן המניב"

בסקירה שפרסמה חברת הדירוג לקראת 2013 מזהים כלכלניה עודף היצע במרכז הארץ, ומזהירים מפני ירידה בביקוש לשטחי מסחר

בחברת דירוג האשראי S&P מעלות מזהים סימנים מדאיגים בשוק הנדל"ן המניב המקומי, וחוששים מפגיעה באיתנותן של חלק מהחברות הפעילות בתחום. בסקירה שפרסמה חברת הדירוג לקראת 2013, מציינים הכלכלנים כי "בתקופה האחרונה מתגברים הסימנים למגמות שליליות אשר עלולות להשפיע לרעה על איתנות חברות הנדל"ן. סימנים כאלו ניכרים ברמה המאקרו הכלכלית, לאור הירידה בתחזיות הצמיחה לשנה הקרובה".

לטענת הכלכלנים, הסביבה הכלכלית בשנתיים האחרונות תמכה בהתרחבות של חברות הנדל"ן בישראל ובעליית שווים של הנכסים, אולם כיום התהפכה המגמה. כך למשל, הם מזהים רגישות מיוחדת בענף המשרדים, שם הם מבחינים ב"אותות של עודף היצע באזורים מסוימים במרכז הארץ, בעקבות פרויקטים של ייזום בהיקפים לא מבוטלים", כאשר עיקר החשש נוגע לחברות לא מדורגות שפעלו בתחום, באמצעות קבוצות רכישה.

המינוף ממשיך להיות גבוה

לגבי הפעילות במרכזי המסחר, מעריכים במעלות כי "2013 תהיה שנת מבחן עבור החברות בענף: ככל שרמת אי הוודאות הכלכלית תגבר, והסביבה העסקית תהיה פחות תומכת מבעבר, החברות עלולות להיתקל בירידה בביקושים לשטחי מסחר". יחד עם זאת, הם מציינים כי קיימים גורמים משמעותיים שממתנים את השפעת ההאטה, ובין אלה ניתן למצוא פיזור גבוה של שוכרים, שכר דירה גבוה, מרכיב נמוך של פדיון בדמי השכירות ועלייה בצריכה הפרטית.

אחת הנקודות המדאיגות אליה מתייחסים במעלות היא רמת המינוף של חברות הנדל"ן המניב, שממשיכה לטענתם להיות גבוהה יחסית. "נראה כי רוב החברות לא הורידו את רמת המינוף באופן משמעותי במהלך השנה", ציינו הכלכלנים, והוסיפו כי חלה עלייה בפערים בין חברות הנדל"ן המדורגות גבוה לבין אלו עם דירוגים נמוכים, כאשר במרבית המקרים החברות שהוגדרו כבעלות רמת נזילות מספקת שמרו על רמת מקורות נאותה גם ב-2012. לעומתן, החברות שהוגדרו כבעלות רמת נזילות פחות ממספקת, ממשיכות להסתמך על מימושי נכסים או מקורות חילופיים בעלי רמת ודאות נמוכה יחסית.

לקראת 2013, מעריכים במעלות כי "הסלקטיביות של המשקיעים תימשך גם בשנה הקרובה, לאור ההתמתנות הצפויה בקצב הצמיחה, והאיומים שעומדים בפני הכלכלה בכלל ובפני ענף הנדל"ן המניב בפרט". אלה, לטענתם, עלולים להמשיך ולהקשות על חלק מהחברות לגייס מימון, ולהפעיל לחץ נוסף על הגמישות הפיננסית והנזילות.

בסיכום השנה החולפת, מציינים במעלות כי בוצעו 35 פעולות דירוג בחברות הנדל"ן המניב, שש מהן שליליות וחמש חיוביות (היתר ללא שינוי). "בעוד שמרבית החברות נותרו בדירוגן, דבר המשקף להערכתנו את היציבות היחסית שמאפיינת את הענף, אנו מבחינים בפערים הולכים וגדלים בין החברות בסקאלת הדירוגים הגבוהים (A פלוס ומעלה), לאלו שבדירוגים הנמוכים יחסית (A מינוס ומטה)".

כך, שבעוד החברות ברמת הדירוגים הגבוהה נהנות מיציבות, ואף משיפור בפרמטרים העסקיים וביחסים הפיננסיים לעומת שנה קודמת, המגמה שונה בקרב החברות בסקאלת הדירוגים הנמוכים.

לטענת הכלכלנים, המגמה השלילית הזו נובעת בין היתר מהקושי של החברות למחזר חוב בשוק האג"ח, ומההסתמכות הולכת וגוברת על מימושי נכסים לצורך שירות החוב. לכך נוספת העובדה כי שיעור החברות עם תחזית דירוג שלילית עלה ל-28%, לעומת 19% ב-2011, ושיעור החברות עם תחזית חיובית ירד מ-12% ל-3%.

יותר מרבע
 יותר מרבע