סטרבצ'ינסקי: להטיל מס ירושה - יכניס למדינה 3.5 מיליארד שקל

פרופ' מישל סטרבצ'ינסקי בכנס של מכון ון ליר: "לאחר הבחירות הממשלה תשקול העלאת שיעורי מס או ביטול פטורים ממס בכ-40 מיליארד שקל"

"כ-40% מהפחתת המסים שיושמה בתקופה 2004 עד 2008 נמחקה. המס הסטטוטורי הממוצע יחזור ב-2013 לרמה ששררה ברבעון הראשון של 2007" - כך עולה ממחקר שערך פרופ' מישל סטרבצ'ינסקי, ראש התכנית לכלכלה וחברה במכון ון ליר, בכנס השנתי על "מדיניות המיסוי בשראל" שהתקיים היום (ג') במכון.

סוגי המס הכלולים באומדן מהווים כ-87% מסך תקבולי המס, והם כוללים: מס הכנסה, המסים הנגבים על-ידי הביטוח הלאומי (כולל מס בריאות), מס חברות, מס על רווחי הון, מסי נדל"ן, מע"מ, בלו על דלק, בלו על טבק ומס הקנייה הממוצע על רכב. הם אינם כוללים את שיעורי המכס, ארנונה, מס שבח ועוד.

לדברי סטרבצ'ינסקי, מי שכיהן עד לאחרונה כסגן מנהל מחלקת המחקר של בנק ישראל, לאחר הבחירות תידרש הממשלה להתמודד עם השאלה של העלאת שיעורי המס או ביטול פטורים, העומדים היום על כ-40 מיליארד שקל.

"חשוב שהממשלה לא תתפתה בדרך הקלה של העלאת מסים ותבדוק תכניות לביטול פטורים ממס - הדורשים התמודדות עם קבוצות לחץ. רצוי להקטין באופן הדרגתי את ההטבות במס חברות במסגרת החוק לעידוד השקעות הון; למרות שבעבר הוחלט לבטל את הפטורים ממע"מ באילת ועל התיירות, בסופו של דבר הפטורים נמשכים", כלשונו.

סטרבצ'ינסקי מציע להטיל מס עיזבון שלפי החישובים שלו יכניס לקופת המדינה כ-3.5 מיליארד שקל לשנה שהם כ-0.4% תוצר. אומדן זה מבוסס על מס עיזבון כפי שהוצע על-ידי ועדת בן-בסט, שהמליצה על הטלת מס עיזבון החל מרמה של 2 מיליון שקל ומעלה, תוך הטלת שיעור של 10% על העיזבון.

פרופ' שלמה יצחקי, הסטטיסטיקן הממשלתי ויו"ר הלמ"ס, אמר בכנס כי "הפרטת מערכת הפנסיה בישראל גרמה לריכוזיות עצומה בשוק ההון. נוצר תופעה שאני מכנה שוד הפנסיה הגדול. הגופים המוסדיים לוקחים פנסיה של 3 שנים בגין הניהול שלהם. כמובן שרוב פקידי האוצר, אחרי שיוצאים מהמשרד, הולכים לנהל את הגופים הללו. הם מסדרים לעצמם את התפקיד הבא שלהם".

מיכאל שראל, בכיר באוצר והממונה על הכנסות המדינה ועל המחקר באוצר, אמר בכנס כי "ההתנגדות של האוצר למס ירושה הייתה טכנית. באוצר תמיד אמרו שמדובר במס שלא ניתן לגבות אותו, והדרך היחידה לגבות אותו זה באמצעות הטלת מס מתנות במקביל.

"אני רוצה להוסיף ממד אחד: לא רק שלא ניתן לגבות אותו, אלא שמדובר במס שאינו הוגן. אתה הרווחת מהעבודה ומהון, ושילמת על כך מסים, ואז מגיעים וממסים אותך שוב. לכן, התמריץ של בעלי ההכנסות הגבוהות לא לשלם אותו הוא גדול במיוחד".