הזמן לנפץ את אגדת חג המולד

ולא את זאת של סנטה קלאוס: בניגוד לאמונה הבריטית, רק ב-42.4% מתוך 113 עונות הליגה האנגלית לדורותיה, המוליכה בכריסמס זכתה באליפות

אגדת הכריסמס מספרת שסנטה קלאוס, רכוב על מזחלת שרתומה לאיילים מעופפים, מגיע בחג המולד לבתיהם של הילדים (הטובים מביניהם), מביא להם מתנות ומגשים להם משאלות.

נשמע לכם מופרך? ובכן, אגדת חג מולד נוספת גורסת כי הקבוצה שמגיעה ל-25 בדצמבר מהמקום הראשון בליגה האנגלית, בהכרח תזכה באליפות. כרגע, מנצ'סטר יונייטד מוליכה את טבלת הפרמיירליג. האם זה אומר שסר אלכס פרגוסון כבר יכול לקרר את השמפניות, ואילו רוברטו מנצ'יני, מאמן היריבה העירונית מנצ'סטר סיטי, יכול להתחיל לשנן תירוצים? לא בהכרח.

מאז החל עידן הפרמיירליג בכדורגל האנגלי (בשנת 1992), רק בתשע מתוך 20 עונות הצליחה הקבוצה שדורגה ראשונה בחג המולד לחגוג בסופו של דבר זכייה באליפות (45%). בטרם נכנסה הליגה האנגלית למתכונת החדשה שלה, בשנים 1888-1992, האחוזים היו אפילו נמוכים יותר (41.94%, עם 39 זכיות של מוליכת הכריסמס באליפות מתוך 93 עונות). בשקלול כל התקופות, עומדים הסיכויים על 42.4% בלבד (48 זכיות מתוך 113 עונות).

אגב, ככל שמדובר על סיכויי ההישרדות בפרמיירליג - הרי שסטטיסטיקת חג המולד דווקא יכולה ללמד כמה דברים. רק 31 קבוצות שדורגו במקום האחרון בליגה האנגלית ערב הכריסמס, הצליחו לשרוד בליגה כשהיא הסתיימה (מתוך 110 עונות, כיוון שבשלוש העונות הראשונות של הליגה האנגלית לא היו ירידות ליגה). במילים אחרות, סיכויי הישרדות של 28% בלבד.

המצב החמיר במיוחד בעידן הפרמיירליג: מ-1992 ואילך, רק מדורגת אחרונה אחת הצליחה להינצל - ווסט ברומיץ' בעונת 2004/05.