מיידוף מדבר: "המסחר במידע פנים היה קיים מאז ומתמיד"

במכתב ששלח ל-CNBC מבית הכלא טוען מיידוף כי קיים חוסר שקיפות בשווקים הפיננסים, וכי קרנות הגידור גורמת לשחקנים ליטול סיכונים גדולים

ריבוי המקרים של מסחר על סמך מידע פנים היכה בתדהמה רבים בוול סטריט, אולם לא הפתיעה כלל את ברנרד מיידוף, מי שהואשם באחת מהונאות ה"פונזי" הגדולות בהיסטוריה ומרצה כעת עונש מאסר של 150 שנה.

במכתב ששלח ל-CNBC מבית הכלא בצפון קרוליינה, מיידוף טען כי המסחר על סמך מידע פנים היה מאז ומתמיד. מיידוף מלין גם על מה שהוא מכנה "חוסר השקיפות בשווקים הפיננסים", וטוען כי הצמיחה המהירה של קרנות הגידור גורמת לשחקנים בשוק ליטול סיכונים גדולים במטרה להשיג תשואות הגונות.

מיידוף, יהודי אמריקאי, נחשב בעבר לאחד המשקיעים המוצלחים בוול סטריט ובעולם כולו, אולם בשלהי 2008 עם חשיפת הונאת ה"פונזי" הגדולה, הוא הפך להיות אחד הנוכלים הגדולים בהיסטוריה.

מיידוף למעשה העניק ללקוחותיו תשואות על השקעותיהם באמצעות שימוש בכספים של לקוחות אחרים שלו. היקף ההונאה נאמד בכ-65 מיליארד דולר, והיא נחשבת לאחת הגדולות בהיסטוריה ולגדולה ביותר בארה"ב.

בין המשקיעים של מיידוף היו גם גופים גדולים ומשקיעים יחידים, ביניהם גם מספר גופים מישראל כגון הטכניון, ארגון נשות הדסה, קרן צ'ייס, ישיבה יוניברסיטי ועוד רבים וטובים.

מאז הוא הורשע ונשלח למאסר ב-2009, מיידוף לא הרבה להתראיין, ולאחרונה סירב להעניק ראיון לגבי ההונאה שלו. עם זאת, מיידוף היה מוכן לשתף את תפיסת עולמו לגבי השווקים הפיננסים.

"ישנם כאלה המאמינים כי פרשיות המסחר במידע פנים שהתגלו לאחרונה הן התפתחות חדשה", כתב מיידוף. "זה לא נכון, המסחר במידע פנים היה מאז ומתמיד, אך רק לעיתים נדירות הצליחו להוציא אותו לפועל ולחשוף אותו. אפשר לומר אותו הדבר על FRONT RUNNING" (מצב שבו משקיעים בשוק 'רצים' לפני קונה גדול כדי להקדים ולקנות את המניות לפניו, בציפייה, כמובן, שהקניות שלו יביאו לעליית מחיר המניה).

מיידוף טוען כי חוסר השקיפות בשווקים נוצרה על-ידי הגידול במה שמכונה עסקאות חשאיות מחוץ לבורסה, שפרטים לגביהן נודעות לציבור רק לאחר שבוצעו. "המוסדיים תמיד ניסו להגן על המידע הזה ולמנוע ממנו להגיע לשווקים, מתוך חשש ל-FRONT RUNNIN", כתב מיידוף, והוסיף כי ככל שהמידע הזה יותר חשאי - כך הוא ערכי יותר לאלה המנסים להשיג אותו.