פיקוח נפתלי בנט, דוחה שבת

על החרדים ביבי עוד מצליח לעבוד. אנחנו כבר לא נאכל את הבלוף

ביום ששי שעבר חלפה שיירתו של ראש-הממשלה בכביש החוף, בואכה ביתו שבקיסריה.

השעה הייתה חמש אחר הצהריים, פס האור האחרון מעל לים גווע לאיטו והשבת נכנסה בעוד ראש הממשלה, יחד עם כל רכבי השרד והאבטחה שמתלווים לכל תזוזה שלו, חורך את כביש החוף.

הסיבה לחילול השבת לא היתה פיקוח נפש, אלא פיקוח בנט. נתניהו הבהיל אליו את שלושת הערוצים לראיונות אחד על אחד, שסרב לתת להם קודם, לאחר התבטאותו של נפתלי בנט בעד סרבנות חיילים לפינוי התנחלויות, בכדי לחבוט בו. כיוון שהראיונות גלשו להם לעבר שעת המעבר בין חול לקודש, שאל אותו אחד מצוותי הטלוויזיה, אדוני ראש הממשלה, אתה לא חושש לחלל שבת? לא, ענה נתניהו, מקסימום אלך ברגל.

אם נהגי שיירת רוה"מ היו משתתפים במרוץ הפורמולה, יכול להיות שהיו מצליחים להחנות את הרכבים ליד הוילה בקיסריה לפני כניסת השבת. אבל מכיוון שאנחנו רוצים להאמין שגם הם מצייתים לחוק, לפי החישוב שלנו נתניהו אמור היה לצעוד ברגל, בשיא הסערה, מאיזור חדרה לקיסריה, מה שיש להניח שלא קרה בסופו של דבר.

מה שמרגיז בסיפור הזה, הוא העמדת הפנים: כאשר שוהה ראש הממשלה בחו"ל בסופי שבוע, טורחים תמיד אמצעי התקשורת לספר איך הוא צועד ברגל מבית-המלון ורק שלא לחלל, חלילה, את השבת. כמובן שאפילו לקיצוני החרדים, אדוקים ככל שיהיו, אי בעיה אם ראש-הממשלה, כמו שרים אחרים ומפקדי צה"ל, נאלץ לוותר מדי פעם על שמירת השבת כדי לשמור על נשואים ביטחוניים שהם בבחינת פיקוח-נפש.

אלא שבמקרה דנן, לא מלחמה בגבולות ישראל היא שגרמה לנתניהו לחלל את השבת, אלא המלחמה בנפתלי בנט. לראש הממשלה היה ברור שאין שעה יפה יותר לפתוח את קמפיין הבחירות שלו, כל עוד התבטאותו האומללה של בנט על הסרבנות מהדהדת בחלל השיח הציבורי. ולא רק שחילל את השבת בעצמו, הוא גרם לעיתונאים, לצלמים, לעורכים, ואנשי הקול והתאורה, לחלל שבת.

בחורף הקודם, הוצפה דירת השרד של משפחת נתניהו בירושלים. התקשורת דיווחה שבני הזוג לא יכלו לרדת מהקומה השנייה לסלון מחמת הרטיבות. לכאורה, סיטואציה מבאסת שעלולה לקרות לכל משפחה. אלא שההצפה אירעה בשבת ונתניהו טרח לעדכן את התקשורת שהורה לצוותו ולמאבטחים לא לחלל שבת והעדיף להישאר כל אותו היום עם שרה בקומת המגורים. האקט המרגש הזה יכול היה להישמע הירואי, אילו לא נצפתה משפחת נתניהו לפחות ארבע פעמים נוסעת באיזור פרדס חנה בשבתות ממש, שלא לדבר על חילול השבת שנעשה באחד מביקוריו האחרונים בוושינגטון ותועד על ידי העיתונאים.

כחילונים, בוודאי שאין לנו בעיה שראש הממשלה יחלל שבת כאוות נפשו, ואפילו שיאכל שרצים אם מתחשק לו. אולי על החרדים הוא עוד מצליח לעבוד. אנחנו כבר לא מוכנים לאכול יותר את הבלופים הצבועים האלה.