מכון הייצוא: חברות ישראליות מתקשות להרחיב פעילות בסין

יו"ר מכון הייצוא, רמזי גבאי: הייצוא הישראלי לסין ריכוזי ומובילים אותו רק שלושה ענפים

בין החודשים ינואר לספטמבר רשם הייצוא הישראלי לסין עליה של 18% ביחס לתקופה המקבילה ב- 2011 והסתכם בהיקף של כ- 2 מיליארד דולר, כך עולה מנתונים שמסר היום (ד') מכון הייצוא. עם זאת, ניתוח שעשה אגף הכלכלה במכון מעלה כי עיקר הגידול בייצוא לסין בתקופה האמורה, נובע מהמשך מגמת הגידול בייצוא של הרכיבים האלקטרוניים לסין- תחום שמהווה מחצית מהייצוא הישראלי אליה. לפי ניתוח מכון הייצוא, בנטרול ענף הרכיבים, תמונת הייצוא הישראלי לסין מתהפכת והייצוא של שאר הענפים אליה רשם בין החודשים ינואר לספטמבר ירידה של כ 11% בהשוואה לתקופה המקבילה ב- 2011.

לפי נתוני מכון הייצוא 73% מהייצוא הישראלי לסין מתמקד בשלושה ענפים: הרכיבים האלקטרוניים, המינרלים והכימיקלים. לדברי יו"ר המכון, רמזי גבאי מדובר בייצוא ריכוזי, ובנטרול ענפים אלה מתברר כי חברות ישראליות רבות שעוסקות בתחומים אחרים- מתקשות להגדיל את הייצוא שלהן לסין ואף רושמות ירידה: "הירידה נובעת מההאטה בצמיחה בשוק הסיני, שמשליכה ישירות על הייצוא הישראלי אליו", אמר היום גבאי.

סין מוגדרת כיעד הייצוא הגדול ביותר של ישראל ביבשת אסיה ואליה מופנים כ- 25% מהסחורות הישראליות המיוצאות אל היבשת. הניתוח שעשו כלכלני מכון הייצוא העלה כי ענף המתכות ספג בשלושת הרבעונים הראשונים של 2012 ירידה של כ- 20% בייצוא לסין; היצוא של מכשור למדידה, בדיקה וניווט ירד באותה תקופה בכ- 44%; הייצוא של ציוד תעשייתי לבקרה, מכשור אופטי וצילום רשם ירידה של כ- 35% וירידות חדות בייצוא לסין רשמו גם חברות ישראליות שעוסקות בתחום הטלקומוניקציה, המכשור הרפואי ומכונות למשרד ומחשוב.

לעומת אלה, הייצוא הישראלי של הרכיבים האלקטרוניים לסין רשם באותה תקופה עליה של כ- 80% ביחס לשלושת הרבעונים הראשונים של 2011 ומכירותיו בשוק הסיני הסתכמו בכ- 970 מיליון דולר. יצוא המינרלים לשוק זה עלה באותה תקופה בכ 28% והסתכם ב 300 מיליון דולר וייצוא הכימיקלים מישראל לסין נותר ללא שינוי מהתקופה המקבילה ב- 2011, והסתכם בכ- 205 מיליון דולר.