התעשיינים חוששים: על הנגיד להתערב מיד בשער הדולר

הדולר צנח ב-6.5% בחודשיים האחרונים ונסחר סביב 3.72 שקלים ■ התעשיינים חוששים מפגיעה בייצוא

דאגה בקרב התעשיינים מהמשך הירידות בשער הדולר, שנסחר היום (ה') בין הבנקים סביב 3.72 שקלים, ורשם בחודשיים האחרונים מגמת ירידה בשיעור 6.5% בקירוב. התעשיינים חוששים כי הירידות בדולר ובאירו יובילו לירידה ברווחי הייצוא, וקראו היום לנגיד בנק ישראל פרופ' סטנלי פישר להוביל צעדים מידיים שירסנו את המטבעות המרכזיים אל מול התחזקות השקל.

"על הנגיד להתערב מידית בשער הדולר, שעד כה היה אור בקצה המנהרה מבחינת המגזר התעשייתי, וכעת הולך ודועך. כשאנחנו מקבלים פחות שקלים על כל עסקת ייצוא, ומאידך גיסא ההוצאות בשקלים של המגזר היצרני עולות - כמו על תשלומי מים, חשמל, ביטוח לאומי וארנונה - הרווחיות של התעשייה נשחקת עד דק", אמר היום ל"גלובס" נשיא התאחדות התעשיינים, צביקה אורן. "מדובר במצב מסוכן מבחינת המשק. אם רווחיות הייצוא תמשיך להישחק, גם הגירעון התקציבי של המדינה יגדל". בבנק ישראל בחרו שלא להגיב לדברים.

בעבר, כששער הדולר ירד בשיעורים חדים, הנהיג הנגיד פישר מדיניות של רכישת דולרים בידי בנק ישראל בניסיון לרסן את התחזקות השקל ולחזק את המטבע הזר. עתה קוראים התעשיינים לנגיד לבחון חזרה למדיניות זו, בניסיון לייצב את שער החליפין על 4 שקלים בקירוב.

בתוך כך, מנכ"ל משרד התמ"ת, שרון קדמי, נפגש היום עם ראשי התאחדות התעשיינים, ודן עמם על תקציב המדינה ל-2013. בדיון הביע קדמי דאגה מהאפשרות שהמשק יפעל בלי תקציב מדינה לפחות בחצי השנה הקרובה, ואמר כי בכל מקרה, התקציב הבא יצריך עסקת חבילה שלה יהיו שותפים המדינה, המעסיקים וההסתדרות.

"עסקת חבילה תמזער את הנזקים ותאפשר להצעיד את המשק קדימה. התקציב שיאושר אחרי הבחירות יהיה מאתגר מאוד, ויצריך אחריות לאומית מצד כל הגורמים ופעולה משותפת", אמר מנכ"ל משרד התמ"ת.

מנכ"ל ההתאחדות, אמיר חייק, ביקר בדיון את התנהלות משרד התמ"ת, וטען כי המשרד לא עמד לצד המגזר היצרני בתקופה של חקיקה סביבתית נרחבת שפגעה בתעשיינים, כמו גם בעת ייקור תעריפי הארנונה והמים. "משרד התמ"ת לא נלחם את מלחמתם של התעשיינים", אמר חייק.