אירופה ננעלה בירידות שערים; מדריד נפלה 1.8%, פריז 1.5%

מדד הניקיי היפני מסכם עלייה שנתית של כ-23%, הדאקס הגרמני 29% ■ שר האוצר הגרמני בראיון ל"בילד": שיאו של משבר החוב מאחורינו ■ אובמה דוחק ברפובליקאים לחדש את המו"מ על המצוק הפסיקלי

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ו') בירידות המלוות במחזורים נמוכים מהרגיל, בשל חופשת חג המולד. פתיחת המסחר הייתה חיובית כאשר המשקיעים התעודדו מהסנטימנט החיובי באסיה, מצד אחד, ומהנכונות לחידוש השיחות בין הרפובליקאים לדמוקרטים בוושינגטון, בכל הנוגע לצוק הפיסקלי מצד שני. אולם האופטימיות התחלפה במהרה לפסימיות משום שגובר החשש שהצדדים לא יגיעו לפיתרון כולל ומספק שימנע את נפילת כלכלת המדינה מהצוק.

כאמור, המצוק הפיסקלי עדיים נמצא בראש מעיינם של המשקיעים, חרף המחזורים הנמוכים והפעילות הנמוכה בשווקים בתקופה זו בשל חופשת החגים. מספר קובעי מדיניות רפובליקאים ודמוקרטים החליטו גם הם לקצר את חופשת חג המולד שלהם ולהיענות לקריאתו של אובמה לנהל היום מו"מ אינטנסיבי כדי לנסות ולהגיע לעמק השווה בכל הנוגע למצוק הפיסקלי. לפי הערכות, ייתכן מאוד כי הרפובליקנים והדמוקרטים יגיע ל"מיני-עסקה" שבמסגרתה ידחו במעט את ההשפעות של "הצוק הפסיקלי" על הכלכלה האמריקאית, מה שיתן יותר זמן למנהיגים להגיע למתווה כולל.

המשקיעים באירופה יכולים להתעודד גם מהצהרותיו של שר האוצר הגרמני וולפגנג שויבלה, שטען אמש בראיון לעיתון הגרמני "בילד", שיפורסם היום במלואו, כי הוא מאמין ששיאו של משבר החוב בגוש האירו נמצא מאחורינו. שויבלה אמר כי כעת, ממשלות השקועות בחובות, כגון יוון, הגיעו להבנה שהן חייבות לנקוט בצעדים וברפורמות מרחיקות לכת כדי להתגבר על המשבר. "הממשלה באתונה מבינה שהיא לא יכולה יותר להכביד על מדינות גוש האירו", הוא הוסיף.

באיטליה תשואות האג"ח ירדו לרמות של כ-4.5%, לאחר שראש הממשלה המתפטר מריו מונטי הודיע לפני כשבוע כי הוא נשאר בחיים הפוליטים. היום תתקיים הנפקת אג"ח ממשלתיות ל-10 שנים שתרכז עניין. "הביקוש מצד המשקיעים הוא יציב", ציינו פביו פויס וג'וזפה מאראפינו, אנליסטים בברקליס. להערכתם המומנטום החיובי באיטליה שאחרי הנאום האחרון של מונטי ימשך.

היום פורסם עוד כי הצמיחה בצרפת ברבעון השלישי הייתה נמוכה מהצפוי. זו עודכנה כלפי מטה לקצב של 0.1%, לעומת הנתון המקורי שעמד על 0.2%.

נציין את מניות הבנקים באירופה, כגון Banco de Sabadell הספרדי ו-BNP הצרפתי שרושמים ירידות בעקבות הסנטימנט השלילי.

אופטימיות ביפן

האופטימיות באסיה נמשכה גם ביום המסחר האחרון של השבוע כאשר המסחר נחתם בעליות ומדד הניקיי היפני טיפס בכ-0.7%, ורשם את העלייה השנתית הגבוהה ביותר מאז 2005. זאת, בין היתר בשל נתוני מאקרו חיוביים בעיקרם ובשל נכונותו של הבנק המרכזי לבצע פעולות להמרצת הכלכלה. עם זאת, המצוק הפיסקלי עדיין עומד בראש מעייניהם של המשקיעים ולא ברור האם מעצבי המדיניות בארה"ב יצליחו למצוא פיתרון מספק.

אומנם בימים האחרונים ביטחון המשקיעים באסיה נמאצ במגמת עלייה, עניין שבא ליידי ביטוי בשוק המניות, אולם הצוק הפיסקלי עדיין נמצא בראש מעיינם. מעצבי המדיניות בארה"ב ובכללם גם נשיא ארה"ב ברק אובמה, החליטו לקצר את חופשת חג המולד שלהם כדי לשוב לוושינגטון ולנסות להגיע לפשרה.

האופטימיות באסיה הגיעה היום לשיאים חדשים, בעוד מדד הניקיי היפני רושם עלייה שנתית של כ-23%, החדה ביותר מאז 2005. זאת, בעיקר בשל מספר נתוני מאקרו שפורסמו ביפן. מדד המחירים לצרכן נפל בשיעור של 0.6% (שנתי) לעומת צפי לירידה של 0.5%. שיעור האבטלה במדינה ירד ל-4.1%, לעומת אומדן קודם של 4.2% והמכירות הקמעונאיות עלו ב-1.3%, לעומת צפי לעלייה של 1.2%. עם זאת נתוני הייצור עדיין מעידים על האטה.

"הבנקים המרכזיים ימשיכו לשמור על ריביות נמוכות ולספק לשווקים תמריצים נוספים כדי לתמוך בכלכלה", אומרקומר פלגט, מנהל השקעות בחברת Kapstream Capital. "בסופו של דבר יהיה פתרון למצוק הפיסקלי".

בין המניות שבלטו היום במסחר נציין את יצרנית המצלמות הגדולה בעולם קנון , וכן את יצרנית האלקטרוניקה טושיבה שרושמת עליות חדות.