כולם אופטימיים לגבי המניות ב-2013, זה הזמן לממש ולברוח?

סקרי סנטימנט המשקיעים לגבי ביצועי המניות ב-2013 הגיעו לרמות גבוהות ■ כפי שמשקיעים מנוסים יותר כגון וורן באפט תמיד מזהירים, כאשר משקיעים רגילים מתרגשים יתר על המידה, דברים רעים קורים בשווקים

אומנם כיום חוסר הוודאות בשווקים גבוה והמשקיעים נושאים עיניהם לעבר וושינגטון כדי לראות האם מעצבי המדיניות ימצאו פתרון למצוק הפיסקלי. עם זאת, מרבית התחזיות של המומחים אופטימיות לגבי שוק המניות ב-2013 כאשר חלקם מסמנים את השנה הבאה כ"שנת המניות" ואחרים ממליצים לצאת מ"מקלט" האג"ח ולחזור למניות. אולם, נשאלת השאלה האם דווקא כעת, כאשר האופטימיות גדלה, כדאי דווקא לצאת מהשווקים או לפחות לממש חלק מהרווחים?

סקרי משקיעים שונים שנועדו לבחון את הסנטימנט בשווקים הצביעו לאחרונה על עלייה מהותית באופטימיות לגבי שוק המניות ב-2013, שעבר מספר מהמורות השנה. ישנם אנליסטים שאף טוענים כי מדד הבנצ'מרק של ארה"ב, ה-S&P 500 יסיים את 2013 עם עליות של 12%.

כך למשל, הסנטימנט השורי ניכר היטב בסקר איגוד המשקיעים האמריקאיים העצמאיים (AAII) שהגיע לשיא של 10 חודשים כאשר יותר מ-46% מהנשאלים הביעו עמדות שוריות.

עם זאת, כפי שמשקיעים מנוסים יותר כגון וורן באפט תמיד מזהירים, כאשר משקיעים רגילים מתרגשים יתר על המידה, דברים רעים קורים בשווקים. זאת, בעיקר משום שמרבית ה"חובבנים" הפועלים בשווקים קונים מניות במחירים גבוהים מדי ומוכרים במחירים נמוכים. מנגד, מרבית המשקיעים המקצועיים, ה"לוויתנים" וה"כרישים" יודעים לתזמן טוב יותר את הקנייה והמכירה.

זה עניין בהחלט מדאיג. סקרי הסנטימנט לגבי שוק המניות מתחילים להגיע לרמות גבוהות מדי", אומר ראיין דטריק, אסטרטג בחברת Schaeffer's Investment Research. "מנקודת מבט של משקיע מקצועי זה בהחלט מעורר סקרנות".

"אנו בהחלט ממליצים למשקיעים לנקוט בגישה זהירה בכל הנוגע לשוק המניות ואולי אף לממש חלק מהרווחים", כתב ג'ון סטולצפוס, האסטרטג הראשי של בית ההשקעות אופנהיימר, במזכר ששלח ללקוחותיו. סטולצפוס ממליץ למשקיעים להתשמש ברווחים שהם יממשו כדי לרכוש מניות ערך גדולות המחלקות דיבידנד ועם חשיפה גבוהה למחזוריות.