בדיקת "גלובס": הסמארטפונים והתוכנות לבני גיל הזהב

צרכנים מבוגרים מתקשים לעמוד בקצב השינויים הטכנולוגיים, החל ממסך מגע ועד אפליקציות ■ "גלובס" בודק אילו מכשירי סלולר ותוכנות מותאמים לדרישותיהם

הטכנולוגיה היומיומית המקיפה אותנו הופכת לחלק משמעותי בחיינו אם נרצה או לא נרצה בכך. הסמארטפונים, מכשירי הניווט ברכב ומסכי המגע נמצאים בכל מקום. וככל שהטכנולוגיה מתקדמת, כך הופכים מגזרים שונים, ובפרט אנשים מבוגרים וקשישים, לצרכנים מתוסכלים המתקשים לעמוד בקצב. קשה להם ללמוד כיצד להפעיל את אותם מכשירים, וכתוצאה מכך הם לא רק מנותקים טכנולוגית, אלא גם מנותקים מהשיח הציבורי.

חברות מעטות בשוק מנסות לפנות לקהל המבוגרים ובני גיל הזהב - אותם צרכנים שעברו את גיל 65. האוכלוסייה הזו מונה בישראל 804 אלף איש, עם גידול של כ-2% בשנה. ביניהן נמצאות יצרניות כמו MyPhone והחברה השוודית Doro.

דורו היא יצרנית טלפונים ושירותים, המפשטת לאנשים מבוגרים את הטכנולוגיות שרובם משתמשים בהם מדי יום. השתיים הגבירו את נוכחותן בישראל בחודשים האחרונים, כאשר הפנייה היא לקהל בגיל 65 ומעלה המחפש טלפון בסיסי, שנבנה במיוחד לדרישות שלו, למשל, מקשים גדולים ולא צפופים עם כיתוב ברור, אפשרות הגדלה של הטקסט, צלצול ורמקול חזק ועמידות של הטלפון לנפילות.

"אנחנו באים לעזור למבוגרים מעל גיל 65, לגשת למוצרי הטכנולוגיה בצורה פשוטה", אומר ג'רום ארנוד, מנכ"ל דורו, ל"גלובס". החברה השיקה לפני מספר חודשים בארץ את דגם 615 המיועד למבוגרים.

גם בגזרת המחיר יש התאמה לקהל: המחירים של המכשירים בקטגוריה הזו נמוכים בהרבה ממחירי הסמארטפונים החדשים שיוצאים לשוק, מתוך הבנה שהלקוחות האלה אינם בהכרח רוצים וזקוקים לסמארטפונים משוכללים שעולים 3,000 שקל ויותר, והיו מעדיפים טלפון פחות משוכלל שעולה מחצית הסכום או פחות.

"אני משתמשת במחשב שלי יומיום", אומרת ג' (65), "אני שולחת מיילים, מקבלת ושולחת תמונות וגם בודקת את מצב חשבון הבנק. בנוסף אני משחקת סולייטר, טאקי ופאזלים". גלישה באינטרנט לא מהווה חסם אצל גניה, אבל רכישה של מוצרים או פעולות בנקאיות, היא לא מבצעת. הסלולרי משמש רק לשיחות ושליחה וקבלה של מסרונים, כאשר לעיתים נדירות היא שולחת תמונות.

הנגשת הטכנולוגיה היומיומית

חלק ממשתמשי גיל הזהב אולי מסתדרים עם טאבלטים של אפל, המציעים רמת ידידותיות גבוהה, אבל גם כאן מדובר בעקומת למידה שהצרכן צריך לעבור, וברוב המקרים מישהו צריך ללמד אותו על המוצר, לבצע עבורו את הרישום לחנות האפליקציות וגם להוריד עבורו את האפליקציות המבוקשות, במיוחד לאור העובדה ששימוש במחשב באמצעות אפליקציות - לצד תפעול של מסכי מגע בכלל - כבר לא קיים רק בטאבלטים אלא גם במחשבים נייחים וניידים, מרגע שמיקרוסופט השיקה את מערכת ההפעלה החדשה שלה, חלונות 8.

במיקרוסופט מספרים ששני שלישים מהאנשים המגיעים לגיל 50 סובלים מבעיות ראייה, שמיעה או ליקויי מיומנות הפוגעים בשימוש במחשב, ולכן שילבו במערכת ההפעלה יישומים שאמורים להנגיש את השימוש ב"חלונות" למשתמשים המבוגרים. "מיקרוסופט מתמקדת בפיתוח מתמיד של טכנולוגיות מונגשות במוצריה, אומרת עו"ד אורלי פרידמן-מרטון, יועצת משפטית ומנהלת אחריות תאגידית במיקרוסופט ישראל. "אנחנו מאמינים שטכנולוגיה צריכה להיות נגישה לכולם ופועלים להסרת חסמים עבור מיליוני משתמשים ברחבי העולם".

עם זאת, עצם העובדה שרק חברות בודדות פונות לגיל הזהב מצביע על בעיתיות בענף. היצרניות הגדולות צריכות לפשט את המוצרים שלהם, כך שכל אדם יוכל להשתמש בהם, בין אם על-ידי ההגדרות הבסיסיות של ממשק המכשיר, ובין אם על-ידי הוספת אפשרויות ותכונות שהופכות אותו לנגיש יותר.

ומהצד השני: דרך מצוינת להפיג את הבדידות

יש בקרב בני הגיל השלישי לא מעטים שדווקא מאמצים בחום את הטכנולוגיה, בפרט את האינטרנט - הם גולשים (בין היתר באתרים יעודיים כמו 'מוטק'ה' וקלאב 50), מנהלים חיי חברה בפייסבוק ועוד.

"אנחנו רואים גידול של אנשים שגולשים לאתר שלנו מסמארטפונים או מטאבלטים", אומרת קרן גואטה, מנהלת פורטל מוטק'ה. "הגרעין הקשה באתר שלנו הוא אנשים בגילאים 55 עד 65, שהם גולשים הרבה יותר טכנולוגיים ויותר מנוסים בכלים החדשים".

דגם 615 של דורו - מקשים גדולים ולחצן מצוקה

הדגם מגיע בעיצוב צדפה, כך שהכפתורים מוגנים מפני לחיצות. המקשים גדולים ולא צפופים עם כיתוב ברור, הצלצול חזק, ויש חיבור בלוטות' לדיבורית ברכב, רמקול ותמיכה במכשירי שמיעה. הטלפון עובד על רשתות דור 3 (בלי גלישה באינטרנט), כך שיוכל לפעול אצל כל מפעילות הסלולר (גם כאלו שלא תומכות בסלולריים מדור 2). יש גם כפתור מצוקה, השולח מסרון שנכתב מראש ל-5 נמענים מוגדרים. לאחר השליחה, הטלפון יתחיל לחייג לחמשת הנמענים עד שאחד מהם יענה לשיחה. מחיר: 1,300 שקל.

דגם 1070 EasyPhone של MyPhone - לחצן מצוקה במחיר נמוך

המתחרה של ה-615 הוא ה- EasyPhone 1070 של חברת MyPhone הנמכר ב-600 שקל.

המחיר הנמוך נובע ממספר סיבות, הטלפון עובד רק על רשתות מדור 2, דבר שיכול להיות בעייתי למשתמשים שמנויים למפעילות שמחזיקות בארץ רק רשת דור שלישי (למשל, פלאפון) והמסך לא צבעוני.

מצד שני, ל-1070 יש מקשים גדולים ולחצן מצוקה בגב המכשיר, שבמקרה הצורך משמיע אזעקה, מתקשר ושולח מסרונים ל-5 מספרים נבחרים שהוגדרו מראש.

חלונות 8 - המרת טקסט לדיבור

מערכת ההפעלה חלונות 8 מאפשרת הגדלה של סמן העכבר, הטקסטים והאייקונים.

בנוסף, המערכת מציעה תכונות של זיהוי קול (באנגלית בלבד) ויכולות המרת טקסט לדיבור, המרות בין עכבר למקלדת, הגדלות טקסט, אפשרויות מיקוד והתאמות צבעים ופונטים, והגדרות המקלות על מציאת כלים ופקודות ומאפשרות התאמה אישית לצרכים של המשתמש.

דגם V של LifeWatch - סמארטפון רפואי

שוק הסמארטפונים למבוגרים פונה גם לצרכנים המחפשים מכשיר המספק סיוע רפואי. חברת LifeWatch הישראלית מציעה את הסמארטפון V, המשמש כרופא אישי נייד המסוגל לבצע בדיקות: אק"ג, קצב לב, טמפרטורת גוף, רמת סוכר בדם, אחוזי שומן בגוף, ריווי חמצן בדם, מעקב ושיתוף מידע בנתונים רפואיים של המשתמש. המכשיר מספק מידע על תפקודים בריאותיים של המשתמש באמצעות חיישני מגע המוטמעים במכשיר (להבדיל משימוש באפליקציות תוכנה). המוצר אמור להתחיל להימכר בתקופה הקרובה.

דורו, תוכנה לשליטה מרחוק במחשב - עמוד בית ידידותי

בשנה הקרובה תציע דורו תוכנה ייעודית למחשבים ולטאבלטים מבוססי חלונות או אנדרואיד. מדובר בתוכנה המשתלטת על המחשב, כאשר המשתמש מקבל אליה גישה, מבלי שהוא צריך להפעילה באופן עצמאי. התוכנה היא בעצם שער גישה למחשב, הכולל אייקונים גדולים עם תוכנות פנימיות לשימושים כמו כתיבת מיילים, משחקים וגלישה באינטרנט. כך יכול אדם אחר לנהל עבור המשתמש המבוגר את המחשב שלו, למשל, עדכון תוכנת התמונות עם צילומים חדשים של הנכדים, עדכון התראות ואפילו תפעול המחשב מרחוק. מעבר לזה, בהמשך יהיו אפליקציות רפואיות וגם חיבור פשוט לפייסבוק. המחיר טרם נקבע.

דגם 740 של דורו - סמארטפון למבוגרים

הדגם הבא שתשיק דורו בארץ הוא ה-740. אמנם הוא מבוסס על אנדרואיד, אך עליו מולבש הממשק של דורו, כך שהמשתמש לא נוגע ביכולות הסמארטפון שגוגל מציעה. המוצר הזה בנוי בתצורת סליידר, כאשר הוא כולל מסך מגע בחלק החיצוני שלו, אך כאשר מחליקים את הטלפון כלפי מעלה, מתגלים מקשי ספרות פיזיים. לטלפון יש גם התקן GPS ומצלמה עם חיישן של 5 מגה פיקסל.