פלאפון: ההסתדרות מודה שצירוף העובדים בלתי חוקי

"גלובס" חשף אמש כי ההסתדרות שינתה את תקנון הארגון שעות ספורות לאחר התביעה של פלאפון, כך שיאפשר לצרף עובדים באמצעות האינטרנט ומבלי לגבות דמי חבר

יום לאחר חשיפת "גלובס" בדבר העובדה שההסתדרות אישרה שינוי בתקנון שלה ביום שבו חברת פלאפון הגישה לבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב תביעה נגד הארגון, טוענת החברה כי המהלך של ההסתדרות מעיד על כך שפלאפון צדקה כל העת כשטענה כי אף לא עובד אחד הצטרף כדין לארגון.

שינוי התקנון קובע כי ניתן לצרף עובדים להסתדרות באמצעות חתימה מקוונת באינטרנט, וכי עד לחתימה על הסכם קיבוצי הארגון אינו מחויב לגבות דמי חבר. השינוי הזה אושר שעות ספורות לאחר התביעה שהגישה בעניין פלאפון, שלפיה הצטרפות לארגון בהתאם לתקנון הארגון מחייב חתימה פיזית על טופס ותשלום דמי חבר. על פי ההסתדרות, השינוי בתקנון יעשה באופן רטרואקטיבי, כך שיחול גם על מי שהצטרף כבר לארגון מבלי לשלם דמי חבר ובאמצעות רשת האינטרנט - קרי גם על עובדי פלאפון.

"ככל שהם אלו פני הדברים, הרי ששינוי חוקת ההסתדרות בבהילות בעקבות התביעה, מהווה הודאה חד משמעית של ההסתדרות, כי האופן בו פעלה לצירוף עובדי פלאפון הוא בלתי חוקי, מנוגד לתקנונה וחסר תוקף", כתבו עוה"ד סיגל פעיל ואלינור אהרונסון ממשרד אשר חלד ושות', במכתב ליועצת המשפטית של האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, עו"ד מיה פרי אלתרמן. עוד טוענת פלאפון באמצעות פעיל ואהרונסון כי "אין שום תוקף ל'הצטרפות' שנעשתה ללא תשלום דמי חבר או באמצעות האינטרנט, וכפועל יוצא - אין להסתדרות ולו חבר אחד מבין עובדי פלאפון".

בהסתדרות מבהירים כי שינוי התקנון אושר בהנהגת ההסתדרות עוד בתחילת דצמבר, וכי ביום שבו הוגשה התביעה של פלאפון השינוי אושרר רשמית בבית נבחרי ההסתדרות - זאת לאחר שסדר היום לרבות שינוי התקנון נקבע כמה ימים מוקדם יותר. על כן טוענים בארגון כי לא מדובר במהלך שמבטא "בהילות" כפי שטוענת פלאפון, וכי הסמיכות לתביעה שהגישה פלאפון הוא כיד המקרה. מסמכי הארגון שהגיעו לידי "גלובס" מאמתים טענה זו של הארגון.

יצוין כי כבר לפני שנה וחצי, זמן רב לפני שינוי התקנון, קבעה שופטת בית הדין האזורי לעבודה בת"א, הדס יהלום, כי אין לפסול הצטרפות של עובדים להסתדרות רק משום שלא שילמו דמי חבר. מן הפסיקה ניתן היה להבין כי ארגון העובדים רשאי לקבוע בעצמו אם לגבות דמי חבר וכיצד. הנוהג שלא לגבות דמי חבר בהתארגנות ראשונית של עובדים עד לחתימה על הסכם קיבוצי מתקיים מזה כשלוש שנים, ובא לידי ביטוי בין היתר במקרה של עובדי ישרכארט, ויזה כאל, דיסקונט למשכנתאות, טבעול, תחנו הדלק של סונול ועוד.

עוד מסרו היום בהסתדרות: "כל הקשקושים, הטיעונים יש מאין נועדה אך ורק למטרה אחת - למרוח את ההליך כמה שיותר זמן בבית הדין לעבודה. אם הם היו רוצים הליך אמיתי ומהיר היו מסכימים להצעה שלנו ללכת לבוררות, בתוך 30 יום ולא 30 שנה".