השכר בהיי-טק: עד 21 אלף ש' בחודש למהנדס חומרה מתחיל

סקר דיאלוג שנערך עבור "גלובס": מספר המשרות בתחום החומרה צנח ב-34%, ירידה של 1%-5% בשכר חלק מהמהנדסים ■ מהנדס תוכנה בעל 3 עד 5 שנות ניסיון הרוויח 17 אלף שקל בחודש ■ צפו בטבלאות השכר המלאות

שנת 2012, שהסתיימה אתמול, הייתה שנה סוערת בענף ההיי-טק המקומי. בחצי השנה האחרונה התמודד התחום עם גלי פיטורים בשורה ארוכה של חברות מקומיות ובמרכזי פיתוח של חברות גלובליות. הרשימה העצובה הזו כוללת את ECI, קוריג'נט, טקסס אינסטרומנטס, פריסקייל, אורבוטק ועוד.

גלי פיטורים מעוררים באופן טבעי חשש מפני העתיד והם עשויים להיות אות מבשר רעות. עם זאת, בחלק מהמקרים מדובר בהחלטה נקודתית של חברה שסובלת מכך שהמוצר שלה לא מצליח בהתאם מצופה או מתקשה בחדירה לשווקים חדשים. קיצוץ בכוח האדם יכול לנבוע גם במקרה של אקזיט, כאשר הייצור והפיתוח מועברים לחברה הרוכשת - שנמצאת בדרך כלל מעבר לים.

חברת ההשמה דיאלוג בדקה עבור "גלובס" את הנעשה בענף היי-טק וגילתה שמספר המשרות בתחום החומרה ב-2012 ירד בשיעור של כ-34% ביחס ל-2011. "הירידה הזו נובעת מחוסר הוודאות בשווקים בחו"ל", אומרת חיה בורנשטיין, מנכ"לית דיאלוג.

מהנדסי חומרה טובים מרימים את הממוצע

בדיאלוג בחנו גם את השכר של העובדים הנותרים וגילו שטווחי השכר, ברוב המקרים, לא השתנו בצורה משמעותית. בחלק מהמקרים, טווח השכר עבור אותן משרות דווקא עלה. איך זה קרה? "בתקופה האחרונה אנחנו נתקלים בלא מעט מהנדסי חומרה טובים, שמקבלים כמה הצעות שכר במקביל, כאשר כל הצעת שכר מדורגת בקצה הטווח העליון. הם אלו שמרימים את הממוצע. עם זאת, אין חריגה מקצה הטווח כמו בעבר, וחברות בהחלט שומרות על גבולות השכר הקיימים, בעיקר בגלל חוסר הוודאות. לצידם של המהנדסים המצטיינים, רוב מהנדסי החומרה שומרים על נתוני השכר שהיו מקובלים ב-2011 ולכן הממוצע לא עלה בצורה משמעותית".

מהנדס חומרה עם עד שנתיים ניסיון הרוויח ב-2012 שכר ממוצע של 18 אלף שקל לעומת 16,400 שקל ב-2011. מהנדס עם עד 6 שנות ניסיון הרוויח בממוצע 25,580 שקל לעומת 23,300 שקל בשנה לפני כן.

שכרם של מהנדסי התוכנה ירד בין 1.5% ל-5% ב-2012 בהשוואה לשכר ב-2011. למשל, מהנדס תוכנה עם עד שנתיים ניסיון הרוויח בין 10 אלף שקל ל-18 אלף ב-2012, לעומת 10 אלף שקל עד 20 אלף שקל ב-2011. מהנדס עם 6 שנות ניסיון הרוויח בקצה העליון 30 אלף שקל לעומת 32 אלף שקל אשתקד. ראש צוות תוכנה בכיר הרוויח בין 20 אלף ל-32 שקל, נתון זהה ביחס לשנה המקבילה אשתקד.

ומה קורה בתחום התוכנה? כמות המשרות בתחום לא השתנתה ב-2012 ביחס ל-2011, אבל ישנם מספר שינויים בכל זאת: ישנה עליה קטנה בכמות משרות ה-DotNet לעומת ירידה קטנה בכמות משרות ה-C והג'אווה. אין מדובר בירידה משמעותית, ולכן, עוד מוקדם להסיק מכך מסקנות. ראוי לציין כי באופן גורף בשנים האחרונות, כמות המשרות בתחומי ה-DotNet והג'אווה גבוהה יותר מכמות משרות ה-C .

2012 מסמנת כנראה את תחילתה של מגמה לא מפתיעה בשני תחומים: תחום הווב ותחום המובייל. כמות המשרות בתחומים הללו, גדלה משמעותית ב-2012, על חשבון הפיתוח הקונבנציונלי.

"אין זה מפתיע ששני התחומים הללו גדלו", אומרת בורנשטיין, "כמות הסמארטפונים הולכת וגדלה, וכך גם שירותי הרשת והמחשוב באמצעות ענן. מספיק לחשוב על זה שעד לפני מספר מועט של שנים, עובדי שטח של חברות היו נסמכים על טלפונים ניידים בלבד, בעוד שכיום, חלק נכבד מהם מצוידים במחשבים או בסמארטפונים, ועובדים מהשטח כאילו היו במשרד".

שני התחומים האלה צומחים בקצב מהיר, ושואבים אליהם כמות הולכת וגדלה של מפתחי תוכנה. לא מעט חברות תוכנה דואגות ליצור למוצרים שלהן גם אפליקציית מובייל, או להופכם נגישים ברשת, ולכן ישנה דרישה גוברת למהנדסים שמכירים פרוטוקולי ושפות רשת ומובייל.

זינוק בתחום אבטחת המידע

הדרישה הגוברת למהנדסי ווב ומובייל, והעלייה במורכבות הפיתוח, גרמה למעבר של מפתחים קלאסיים (בשפות Java, C ו- C#) לתחום הווב והמובייל, תחומים שנחשבו למורכבים פחות, ולרווחיים (מבחינת שכר) פחות, בהשוואה לפיתוח התוכנה הקלאסי. כמו כן, הייתה עלייה בדרישות הבסיס לפיתוח לווב ולמובייל. אם עד לאחרונה, שני תחומים אלו איפשרו להיכנס לתוכם על בסיס ניסיון, וללא תואר, הרי שכיום, יותר ויותר משרות בתחום מגיעות עם דרישה לתואר במדעי המחשב או בהנדסת תוכנה. אין זה מפתיע, לאור העובדה שמורכבות הפיתוח הולכת וגדלה עם הזמן.

תופעה נוספת היא תוצר לוואי של המעבר לפיתוח רשת ומובייל - ענף אבטחת המידע מציג זינוק של 43% בכמות המשרות, ואין זה מפתיע, בהתחשב בעובדה שמידע שעובר ברשת או על גבי פלטפורמות מובייל, חשוף יותר לגניבה, ולכן יש לאבטחו יותר מאשר מידע סגור בשרת פנימי שאינו מחובר לרשת חיצונית.

תחום אחר שנבדק בסקר הוא תחום בדיקות התוכנה (QA). בתחום זה ישנה חלוקה לשני סוגי עובדים: מהנדסי בדיקות - מי שיש לו תואר, לרוב במדעי המחשב או בהנדסת תוכנה ובודקי תוכנה ו מי שאין לו תואר, ויש (או אין) לו הסמכה על בסיס קורס. "החלוקה הזו התחילה, פחות או יותר, במשבר של סוף 2008" אומרת בורנשטיין, "והיא מתבטאת בשכר שמקבלים עובדי בדיקות התוכנה. שכרם של מהנדסי הבדיקות גבוה יותר, בין 7% עד 23% בהשוואה לבודקי תוכנה, והמגמה הזו ממשיכה לכל אורך הקריירה שלהם".

סיכום
 סיכום

סיכום 2
 סיכום 2