מתיחות בוול סטריט לקראת יום המסחר הראשון של 2013

הסנאט אישר היום את ההסכם בעניין הצוק הפיסקלי, וכעת הכדור נמצא במגרש של בית הנבחרים, שדן בנושא הערב ■ דמוקרט בבית הנבחרים: "אסור שהשווקים ייפתחו מחר ללא אישור של ההסכם"

מחר (ד') ייפתח בוול סטריט יום המסחר הראשון לשנת 2013, לאחר שהיום השווקים היו סגורים לרגל השנה החדשה. אתמול ננעל המסחר בעליות שערים חדות על רקע אופטימיות בנוגע לצוק הפיסקלי - שהוכחה כמוצדקת, כאשר לאחר מכן אישר הסנאט את ההסכם אליו הגיעו הצדדים. יחד עם זאת, לא ברור אם בית הנבחרים יאשר את ההסכם.

הסיעות הרפובליקנית והדמוקרטית בבית הנבחרים נפגשות הערב (ג') על מנת לדון בצעדים הבאים בנוגע לתקציב, לאחר שהסנאט אישר היום את ההסכם למניעת הצוק הפיסקלי. הסנאט, הנשלט ע"י הדמוקרטים, אישר את ההסכם בשעות הבוקר וכעת הכדור עבר למגרש של בית הנבחרים הנשלט ע"י הרפובליקאים.

"הסנאט כבר עשה את עבודתו, כעת זה באחריותנו. אסור שהשווקים ייפתחו מחר ללא אישור של ההסכם", אמר היום הדמוקרט אלייה קאמינגס.

כאמור, אחרי התגוששות פוליטית בין הבית הלבן לבין הסיעה הרפובליקנית בסנאט, הושג אמש הסכם ראשוני שנועד למנוע את נפילתה של ארה"ב ממה שמכונה הצוק הפיננסי ב-1 בינואר 2013: פקיעה אוטומטית של חוקים מתקופת ממשל בוש, שקיצצו את שיעורי המס של כל האזרחים, ובה בעת כניסה לתוקף של סדרת חוקים שמניפה גרזן קיצוצים רוחביים דרקוניים על כל משרדי הממשל.

בלי הסכם, עמדה הכלכלה האמריקנית לספוג היום מהלומה כפולה: עליות ענקיות בתשלומי המס של האמריקנים, יחד עם ירידה משמעותית בהזרמות כספים ממשלתיות למשק, כלומר מתכון בטוח למיתון.

ואלה עיקרי ההסכם, שעדיין לא קיבל גושפנקא של חוק: אזרחים בעלי הכנסה שנתית שעולה על 400 אלף דולר בשנה (או זוגות נשואים עם הכנסה שנתית שעולה על 450 אלף דולר) ישלמו 39.6% על הכנסותיהם שמעל הרף במקום 35% עד עתה. עמדת הפתיחה של אובמה היתה רף של 250 אלף דולר. במקביל, זיכויים והטבות מס אחרות לא יחולו על הכנסות מעל 200 אלף דולר. תהיה גם עלייה בשיעורי מס הירושה, אם כי לא גדולה במידה שאותה דחף הבית הלבן. בה בעת, שאיפת הרפובליקנים לקצץ בתקציבי רשת הביטחון החברתית לא התממשה. כמו כן, יוארכו ההטבות למובטלים.

יחד עם זאת, אין וודאות שבית הנבחרים כלל יאשר את העסקה. כבר עכשיו נשמעים בקרב הרפובליקנים קולות המביעים חוסר סיפוק מהויתורים שנעשו לטענתם לדמוקרטים, ועל כן המתיחות בוושינגטון עדיין עומדת בעינה.

איך תראה 2013?

מדד ה-S&P 500 יגיע בשנת 2013 לשיא של כל הזמנים, כך מאמין הכלכלן הנודע לזלו ביריני. ביריני מאמין כי הפיתוי בהמשך השוק השורי שהחל במארס 2009 לא ישאיר את המשקיעים אדישים. מדד ה-S&P עומד היום על כ-1,400 נקודות, רחוק כ-11% מהשיא שלו. ביריני חוזה כי המדד יעבור את השיא שנקבע באוקטובר 2007 - 1,565 נקודות.

המנכ"לים של קרן האג"ח הענקית פימקו אופטימיים פחות. ביל גרוס ומוחמד אל-עריאן שיחררו את תחזיותיהם לגבי שנת 2013. גרוס "צייץ" בחשבון הטוויטר שלו את תחזיתו: שיעור האבטלה לא ירד מתחת ל-7.5%, בניגוד למגמה בחודשים האחרונים; תשואה חלשה של עד 5% במניות ובאג"ח מה שיעלה את מחירי הזהב. גם אל-עריאן, שותפו של גרוס בניהול פימקו, גורס כי 2013 תהיה שנה קשה עבור ארה"ב: כלכלה רפויה מעליה פוליטיקה לא מתפקדת. "המצב הנורמלי החדש מכיל צמיחה איטית, אבטלה גבוהה לאורך זמן וחששות בנוגע לחוב ולגרעון", אומר אל-עריאן. "עכשיו אנחנו יכולים או להכנס למיתון, או - אם הפוליטיקאים שלנו יתעשתו - נוכל לצאת חזקים בהרבה. עוד טוען אל-עריאן כי רק ה'פד' יוכל לגבור על ההשפעות ההרסניות של הפוליטיקה על הכלכלה האמריקנית. "השוק מתמחר את זה שה'פד' לא יחכה שהפוליטיקאים יתעשתו, ושהוא מוכן להיכנס עמוק לעניינים ולהשתמש בשיטות שטרם נוסו. זה מה שרואים עכשיו בשווקים - הימור גדול על ה'פד'".

זירת המאקרו

בשעה 16:00 יתפרסם הנתון הסופי של מדד מנהלי הרכש של המגזר היצרני לחודש דצמבר, והוא צפוי לעמוד על 53.2 נקודות.

ב-17:00 יתפרסם מדד ה-ISM של דצמבר, שצפוי לעמוד על 50.2 נקודות. עוד יתפרסמו הוצאות הבנייה של נובמבר, שצפויות להצביע על עלייה של 0.6%.

מניות במוקד

מה תעשה אפל בפתח השנה החדשה? שנת 2012 התחילה טוב עבור אפל וציבור המשקיעים שלה. אולם, במחצית השנייה של השנה האמון התערער וגרם למניית החברה להשלים ירידה של כ-24% ולסיים את השנה עם עלייה של "רק" 31%.

מניית אלון USA זינקה אתמול במחזור גבוה לאחר שכלכלני גולדמן זאקס החלו לסקר את החברה והמניה בהמלצת "קנייה" עם מחיר יעד של 21 דולר למניה.

[לארביטראז][לטבלת ישראליות בעולם]