שווה השקעה? חשיפה גלובלית לאג"ח שאינן מדורגות

קרן הסל GHYG שהשיקה חברת iShares מייצרת חשיפה גלובלית לעולם האג"ח הקונצרניות הנקובות במטבעות שונים, שאינן בדירוג השקעה

במהלך אפריל 2012 השיקה חברת iShares קרן סל (ETF), שסימולה GHYG, אשר עוקבת אחר מדד Markit iBoxx Global Developed Markets High Yield Index.

קרן הסל GHYG מתחייבת להשקיע לפחות 80% מהנכסים שלה בני"ע המרכיבים את המדד, ולמעשה מייצרת חשיפה גלובלית של המשקיע לעולם האג"ח הקונצרניות הנקובות במטבעות של דולר ארה"ב, אירו, פאונד ודולר קנדי. המאפיין המרכזי של האג"ח שירכיבו את תיק הנכסים של קרן הסל, הוא דירוג שאינו דירוג השקעה (High Yield), אולם ללא משקל משמעותי בטריטוריה הקרובה לחדלות פירעון (כ-10% בדירוגי CCC ומטה).

דמי הניהול שקרן הסל גובה סבירים, 0.4% לשנה. הקרן מנהלת נכסים של כ-37 מיליון דולר, והסחירות הממוצעת היומית שלה עומדת על כ-500 אלף דולר.

התשואה הממוצעת לפדיון של האג"ח שבתעודה עומדת על 5.35%, עם תשואת קופון של כ-7.47%. המח"מ האפקטיבי של קרן הסל עומד על 3.6 שנים. קרן הסל מחזיקה 274 החזקות בחשיפה סקטוריאלית רחבה: תעשייה (עם קרוב ל-15%), הצריכה הבסיסית (14%), הפיננסים (13%) והאנרגיה (10%). החשיפה המטבעית כוללת בעיקר חשיפה לדולר האמריקני, (כ-73% מהנכסים בקרן הסל).

תשואה עם "בשר"

היתרון המרכזי בנכס בסיס זה של האג"ח הלא מדורגות הוא, שהוא בין הנכסים הבודדים בעולם האשראי שנותנים למשקיעים תשואה לפדיון עם "בשר" כלשהו, בניגוד לאג"ח הממשלתיות או הקונצרניות המדורגות.

כמובן שאין ארוחות חינם, ובתמורה המשקיע מקבל גם חשיפה לחברות בעלות פוטנציאל סיכון גדול יותר, שנועדה להצדיק את התשואה לפדיון הגבוהה יותר.

היתרון הגלום בפיזור המטבעי, הוא בכך שאנו נמצאים בעולם שבו בנקים מרכזיים בכל רחבי העולם מדפיסים כסף. מצב זה יוצר סיטואציה של מלחמת מטבעות ממשית, שעלולה להביא לשונות גבוהה בין המטבעות. הרעיון של חשיפה מטבעית מפוזרת יוצר גידור מסוים מפני סכנה של פיחות של מטבע מסוים, הן בשל גורמים מקרו-כלכליים או בשל מדיניות מוניטרית כזו או אחרת. הפיזור הגדול של מספר החברות מאפשר הקטנת הסיכון הגלום בכל אחת מהחברות.

נציין כי אפיק השקעה זה הוא בעל סיכון לא מבוטל, בייחוד בתקופה זו של סימני שאלה מעל עתיד כלכלות מובילות.

לאור החסרונות המובנים בכלי קרן סל, אנו סבורים שזו מהווה אלטרנטיבה נחותה בהשוואה להשקעה ישירה באג"ח. לפיכך, המלצתנו היא לרכוש אג"ח באופן ישיר, ובכך לשמור על הגמישות הנדרשת בניהול השקעות באג"ח. עם זאת, אם היקף הנכסים המנוהל אינו מאפשר פיזור רחב דיו של אג"ח, קרן הסל מהווה אלטרנטיבה עדיפה על פני החזקת שיעור ניכר מהתיק באג"ח בודדות.

הכותב הוא אנליסט המאקרו הבכיר של אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ני"ע, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם