הצוק הפיסקלי: בית הנבחרים דן הערב בהמשך הצעדים

לאחר אישור הסנאט: בית הנבחרים מקיים בשעה זו פגישה על מנת לדון בצעדים הבאים בנוגע לתקציב

הסיעות הרפובליקנית והדמוקרטית בבית הנבחרים נפגשות הערב (ג') על מנת לדון בצעדים הבאים בנוגע לתקציב, לאחר שהסנאט אישר היום את ההסכם למניעת הצוק הפיסקלי.

הסנאט, הנשלט ע"י הדמוקרטים, אישר את ההסכם בשעות הבוקר וכעת הכדור עובר למגרש של בית הנבחרים הנשלט ע"י הרפובליקאים.

נזכיר כי אמש, לאחר התגוששות פוליטית בין הבית הלבן לבין הסיעה הרפובליקנית בסנאט, הושג הסכם ראשוני שנועד למנוע את נפילתה של ארה"ב ממה שמכונה הצוק הפיננסי ב-1 בינואר 2013: פקיעה אוטומטית של חוקים מתקופת ממשל בוש, שקיצצו את שיעורי המס של כל האזרחים, ובה בעת כניסה לתוקף של סדרת חוקים שמניפה גרזן קיצוצים רוחביים דרקוניים על כל משרדי הממשל.

בלי הסכם, עמדה הכלכלה האמריקנית לספוג היום מהלומה כפולה: עליות ענקיות בתשלומי המס של האמריקנים, יחד עם ירידה משמעותית בהזרמות כספים ממשלתיות למשק, כלומר מתכון בטוח למיתון.

ואלה עיקרי ההסכם, שעדיין לא קיבל גושפנקא של חוק: אזרחים בעלי הכנסה שנתית שעולה על 400 אלף דולר בשנה (או זוגות נשואים עם הכנסה שנתית שעולה על 450 אלף דולר) ישלמו 39.6% על הכנסותיהם שמעל הרף במקום 35% עד עתה. עמדת הפתיחה של אובמה היתה רף של 250 אלף דולר. במקביל, זיכויים והטבות מס אחרות לא יחולו על הכנסות מעל 200 אלף דולר. תהיה גם עלייה בשיעורי מס הירושה, אם כי לא גדולה במידה שאותה דחף הבית הלבן. בה בעת, שאיפת הרפובליקנים לקצץ בתקציבי רשת הביטחון החברתית לא התממשה. כמו כן, יוארכו ההטבות למובטלים.

יחד עם זאת, אין וודאות שבית הנבחרים כלל יאשר את העסקה. כבר עכשיו נשמעים בקרב הרפובליקנים קולות המביעים חוסר סיפוק מהויתורים שנעשו לטענתם לדמוקרטים, ועל כן המתיחות בוושינגטון עדיין עומדת בעינה.