ההתעצמות הצבאית של סין גוררת מרוץ חימוש בהובלת ארה"ב

ב-2011 חתמה ארה"ב על הסכמי מכירת נשק בשווי כולל של 66.3 מיליארד דולר ■ החששות מהגידול הגובר בהוצאותיה הצבאיות של סין אמורות ליצור מספיק מכירות נשק אמריקניות בדרום ובמזרח אסיה

מכירות מטוסי קרב, מערכות נגד טילים וכלי נשק יקרים אחרים מארה"ב לשכנותיהן של סין וקוריאה הצפונית צפויות לרשום צמיחה משמעותית בשל העצבנות השוררת באזור בסוגיית הביטחון.

חיזוק בנות ברית ושותפויות אחרות בתחום הביטחון משחק תפקיד מרכזי בהתמקדותו של הבית הלבן באזור האוקיינוס השקט, שבו מתחוללים זעזועים בשל הסכסוכים הטריטוריאליים הימיים במקרה של סין, ובשל תוכניות ייצור טילים ונשק גרעיני במקרה של קוריאה הצפונית.

התמקדות זו "תיצור הזדמנויות שילכו ויתרבו עבור התעשייה שלנו במטרה לצייד את ידידינו", אמר פרד דונוויי, סגן נשיא לענייני ביטחון לאומי בהתאחדות תעשיות התעופה, ארגון שאליו שייכות יצרניות נשק אמריקניות מובילות.

הביקוש למערכות נשק אמריקניות יקרות צפוי להמשיך ולהיות חזק בשנים הבאות. כך העריכה ההתאחדות בסקר ובתחזיות שפרסמה בדצמבר לרגל סוף שנת 2012.

החששות מהגידול הגובר בהוצאותיה הצבאיות של סין אמור ליצור מספיק מכירות נשק אמריקניות בדרום ובמזרח אסיה, ברמה שתקזז את הירידה במכירות כתוצאה מההאטה ברכישות הנשק באירופה, על פי התחזית.

ההתאחדות, שבה חברות ספקיות הפנטגון לוקהיד מרטין קורפ, בואינג ונורת'רופ גרומן קורפ, לא סיפקה נתונים בתחזיתה ל-2013. גם הסוכנות לשיתוף פעולה בתחום ההגנה הביטחונית של הפנטגון, שניצחה על הגאות בעסקאות הנשק בעולם מאז החל אובמה לכהן בתפקיד הנשיא, לא סיפקה נתונים.

הזמנות עתידיות

בתגובה לבקשתה של "רויטרס", אמרה הסוכנות שהסכמי המכירה עם מדינות בזירת הפעילות הצבאית של ארה"ב באוקיינוס השקט תפחו ל-13.7 מיליארד דולר בשנת הכספים 2012 - קפיצה של 5.4% לעומת השנה הקודמת. הסכמים כאלה מייצגים הזמנות עתידיות.

סך הכול חתמה ארה"ב ב-2011 על הסכמי מכירת נשק בשווי כולל של 66.3 מיליארד דולר, או קרוב ל-78% מסך העסקאות מסוג זה שנחתמו בעולם כולו, לדברי הארגון הבלתי מפלגתי, שירות המחקר של הקונגרס. סך העסקאות של 2011 גדל הודות לעסקת שיא בת 33.4 מיליארד דולר עם ערב הסעודית. הודו ניצבת במקום השני עם הסכמים מסוג זה בשווי כולל של 6.9 מיליארד דולר.

רופרט האמונדס-צ'יימברס, שמייעץ ליצרניות נשק אמריקנית, העריך שתקציבי ההגנה בדרום מזרח אסיה יגדלו בהתמדה כאמצעי גידור נגד האסרטיביות של סין בסכסוכים בים סין הדרומי ובים סין המזרחי.

בחירתם של מנהיגים שמרניים ופרו-אמריקנים ביפן ובקוריאה הדרומית בדצמבר עשויה להגדיל את המכירות עוד יותר, בהפגנה של סולידריות אמריקנית עם בני בריתה ושותפותיה. ממשל אובמה אומר שמכירות הנשק הן בבחינת חץ יעיל כלכלית ובעל חשיבות קריטית בארסנל האמצעים האמריקנים להגנה על האינטרסים של ארה"ב ברחבי העולם.

עסקאות נשק כאלה מחזקות את הקשרים הדיפלומטיים ומקדמות שותפויות ארוכות טווח. כמו כן מיוחסת לעסקאות אלה חשיבות רבה מצדה של וושינגטון מכיוון שהן מקילות על ארה"ב להילחם לצד בנות בריתה במקומות כמו אפגניסטן, ולסייע להן לעשות יותר להגנת עצמן.

מהדקים חגורה

"זה מקטין באופן פוטנציאלי את הנטל שנופל על שכמנו", אמר אנדרו שפירו, הפקיד הבכיר ביותר במשרד החוץ האמריקני בתחום חיזוק היחסים עם שותפותיה של ארה"ב, בנאום שנשא ב-5 בדצמבר.

ספקיות כמו לוקהיד, בואינג, נורת'רופ ורייתי'און מעריכות שהביקוש האזורי למוצריהן ושירותיהן יסייע להן לקזז את השפעת הידוק החגורה שמבצע הפנטגון בשל צעדיה של הממשלה הפדרלית להקטין את הגירעון.

ארבע חברות אלה ממוצבות באופן הטוב ביותר להרוויח מהמצב, הודות לעבודתן בתחומי הלוויינים, המכ"ם, תחנות המעקב ויירוט הטילים, לדברי ריצ'רד וויטינגטון, אנליסט איירוספייס והגנה בדרקסל המילטון, חברת שירותי ברוקרים-דילרים.