אבי לוי על פרשת הרצת האג"ח: "לא ישבתי ובדקתי את התיק"

לוי, מנכ"ל קבוצת מליסרון, מואשם כי פעל עם גולן מדר, מנהל הכספים בעופר השקעות, להעלאת שער האג"ח של מליסרון ע"י רכישתן ערב הנפקה ■ לוי הכחיש כי היה מעורב ברכישות: "אני לא הייתי שם, רק נתתי את הגבולות"

"אתה מנסה להיכנס לזה שמהבוקר עד הערב אנחנו ישבנו וקנינו (אג"ח של מליסרון - ח' מ'). אבל זה לא ככה. אני לא הייתי שם, וזה לא עניין אותי. אני רק נתתי את הגבולות" - כך העיד היום (ד') בבית המשפט המחוזי בתל-אביב אבי לוי, מנכ"ל החברות בקבוצת מליסרון של ליאורה עופר, במשפט פרשת הרצת האג"ח של החברה.

לוי מואשם כי בנובמבר 2009, לקראת הנפקת אג"ח ד' של מליסרון, הוא פעל עם גולן מדר, מנהל כספים בחברת עופר השקעות, להעלאת שער האג"ח באמצעות רכישתן. לפי כתב האישום, השניים עשו כן כדי שהמחיר בהנפקה ייראה אטרקטיבי לעומת המחיר בשוק. בכך, טוענת הפרקליטות, ניסו השניים להגביר את סיכויי ההצלחה של ההנפקה.

לוי, מדר, ומליסרון מואשמים בעבירות תרמית ניירות ערך (הרצת מניות) ובעבירות דיווח. עוד עומד לדין בפרשה: אליהו העליון, סוחר אג"ח מחדר המסחר של פועלים סהר, שלטענת הפרקליטות ביצע את פעולות המסחר, חברת עופר השקעות וחברת עופר פיתוח והשקעות. הנאשמים כופרים במיוחס להם.

"אני לא מעורב"

לוי, שנחקר היום בחקירה נגדית על-ידי התובע עו"ד עמית בכר מפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה), ניסה להראות כי הוא לא היה מעורב באופן פעיל וישיר במסחר באג"ח מליסרון בימים הרלוונטיים, ולהרחיק את עצמו מהאירועים נשוא כתב האישום.

"אני לא ישבתי ובדקתי את התיק שעה-שעה, דקה-דקה. ראיתי ירידה ב-24 בנובמבר ואמרתי 'בוא ננצל'. לא בחנתי את זה למחרת ולא שקלתי נקודות איזון", טען לוי. בהזדמנות אחרת העיר: "מבחינתי, ביקשתי מגולן מדר למכור. נקודה, די. לא ראיתי את הנתונים".

בהמשך עדותו, וכדי להמחיש את טענותיו כי רמת מעורבותו במסחר באג"ח של מליסרון, בימים שלגביהם טוענת הפרקליטות כי בוצעו עבירות פליליות, הייתה שולית, אמר לוי: "אתן לך דוגמה מתחום אחר. יש לנו עכשיו פרויקט בנייה בבאר-שבע. האם יעלה על הדעת שאני אטפל בבינוי ובקרמיקה? אני פעם בחודש-חודשיים יורד לבאר-שבע, בודק. אם תשאל את סמנכ"ל הבינוי, הוא יגיד שאני יודע הכול, כי הוא מבחינתו מעדכן אותי. תיק של 20 מיליון שקל זה נשמע גדול, אבל אני לא מעורב".

מעורבות מינמלית

בהמשך נשאל לוי אם מבחינתו הסוחר (העליון) צריך היה לקנות את האג"ח במחירים הטובים ביותר. לוי השיב שכן, בנסיבות העניין. התובע הקשה: "הכי זול שאפשר?". לוי השיב: "הכי מיטבי. כשקניתי את קניון רמת-אביב, אתה שואל אם המחיר של 1.7 מיליארד שקל היה המחיר הכי זול? אני לא יודע. הכי טוב זה לבצע את הקנייה במחיר שאתה מאמין שהוא הכי טוב. מחיר הכי נמוך - אבל בלי לפספס את העסקה".

התובע הטיח בלוי כי מדר עצמו הודה בחקירתו במשטרה כי אחת הסיבות לרכישות המאסיביות של האג"ח על-ידי עופר השקעות הייתה כדי לגרום לעליית השער, וכן שגם לוי ידע על כך. כן אמר התובע ללוי כי מדר העיד מפורשות כי כל ההחלטות לגבי המסחר התקבלו במשותף עם, לוי וכי הוא לא עשה דבר ללא ידיעתו.

בתגובה טען לוי כי מדר לא אמר את הדברים בצורה חד-משמעית וחזר לדוגמה של פרויקט הבנייה בבאר-שבע. "כמו שאמרתי, אם תשאל את מנהל הבינוי אם אבי יודע מה קורה בבאר-שבע, הוא בוודאי יגיד שכן. אם תשאל האם הוא יודע מה מחיר שלד של בניין, הוא לא יגיד בוודאות. יש דקויות. מדר הבין שצריך לקנות, הוא הבין את סביבת המחירים. זה שהוא תירגם את זה לשער, אני לא הייתי שם... גולן היה מעדכן אותי בהיקפים במחזורים, בהחלט כן, כמו שמנהל הבינוי שלי היה מעדכן אותי".

בשלב זה הקשה התובע: "שמענו כאן שאתם, חברת עופר, חברה מאוד מסודרת שמקפידה על החוק, כאילו הייתם חברה ציבורית, מלווה בייעוץ משפטי וחברה אפילו שמרנית מבחינת היעדר סיכונים משפטיים. זה נכון, אגב, למליסרון ולחברות עופר. האם עורכי הדין שלך נתנו לך עצה שמותר לך לבצע את הרכישות של מליסרון במטרה להשפיע על השער?".

לוי השיב: "לא נשאלה שאלה כזו, ובוודאי שלא ניתנה תשובה כזו. אני לא אשאל את עורכי הדין שלי אם זה בסדר שאני ארצח".

לוי מיוצג בידי עוה"ד נוית נגב וגל הררי-גולדמן; גולן מדר מיוצג בידי עו"ד ז'ק חן; העליון מיוצג בידי עורכי הדין גרשון גונטובניק ועודד גזית; 3 החברות מקבוצת עופר מיוצגות בידי עורכי הדין פיני רובין, ארז הראל והילה שמעון מגורניצקי ונבות תל-צור ממשרד רם כספי; התובעים במשפט הם עורכי הדין עמית בכר ויעל ענתות.