אלשיך פסלה את דורית סלינגר בהסדר החוב של אי.די.בי

קבעה כי סלינגר לא תוכל להתמנות למומחית חיצונית בהסדר אי.די.בי עקב ניגוד עניינים - בשל הערכות שביצעה עבור אי.די.בי ובשל היותה דירקטורית בפרוקוגניה

‎‎שופטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, ורדה אלשיך, פסלה היום (ה') את מועמדותה של דורית סלינגר למומחית חיצונית בהסדר החוב של אי.די.בי אחזקות שבבעלות נוחי דנקנר. זאת, עקב ניגוד העניינים שבו הייתה סלינגר מצויה לו התמנתה לתפקיד.

השופטת אלשיך קבעה כי העובדה שסלינגר מכהנת כדירקטורית (אף כי לא מטעם בעל השליטה) בחברת פרוקוגניה, המצויה בשליטת שותפו לעסקים של נוחי דנקנר, צחי סולטן; בצירוף העובדה שסלינגר ביצעה בעבר, כאשר כיהנה כמנכ"לית חברת הדירוג ‏S&P‏ מעלות, הערכות הקשורות לקבוצת אי.די.בי - צריכים להביא לפסילתה.

‏"במלוא הכבוד למקצועיותה וליושרתה הגבוהה של סלינגר, פרשנות המבחן (לניגוד עניינים - ח' מ') שהתווה המחוקק, שהיא מחמירה יחסית, מביאה בבירור לכיוון דחיית המינוי", כתבה אלשיך.

בכך קיבלה השופטת את עמדת כונס הנכסים הרשמי, פרופ' דוד האן, שיוצג בידי עו"ד רוני הירשזון.

‏לדברי אלשיך, גם אם סלינגר תתפטר מתפקידה בפרוקוגניה כדי להכשיר את מינויה למומחית בהסדר אי.די.בי, כפי שהבטיחה סלינגר לעשות, לא ירפא הדבר את ניגוד העניינים.

"ניגוד עניינים, חשש או מראית-עין בעייתית של ניגוד עניינים, אינו בבחינת בגד שניתן ללבוש ולפשוט באורח מיידי, ואף לא בבחינת סטטוס משפטי מדויק, אשר נעלם בבחינת ולא נודע כי בא אל קרבו, מרגע שהשתנו הגורמים המשפטיים אשר יצרו אותו", ציינה השופטת ופירטה: "עניין לנו בחשש עמום יותר הנבחן באורח מהותי, וספק גדול אם מקום בו היה חשש לניגוד עניינים, איפה שפלוני כיהן בתפקיד מסוים, נעלם כלא היה מעולם והופך בלתי רלוונטי, באותו רגע בו אותו פלוני פורש מהתפקיד".

‎‎‏"גוף נייטרלי ואובייקטיבי"

‏עוד ציין בית המשפט כי התיקון לחוק החברות, שהביא לעולם את נושא המומחה לבדיקת הסדרי חוב, הנו הסדר חדש שניתן לומר עליו כי הוא עדיין "נמצא בחיתוליו".

"מקורו של התיקון בהבנה של המחוקק כי קיימת בעייתיות מובנית בהצעות מורכבות להסדרי חוב לנושים הכוללים ויתור על חלק משמעותי מן החוב ('תספורת'). אין ספק כי בעריכת תיקון זה על רקע בעיות שנחשפו בעבר התכוון המחוקק להקים מוסד חדש, גוף נייטרלי ואובייקטיבי לגמרי, שאינו קשור במי מהצדדים 'המסורתיים' למשא-ומתן, נשוא הסדר החוב המוצע, על ה'תספורת' הלא-מרנינה שמצפה למשקיעים בסופו".

‏למרות שהחליטה לפסול את מועמדותה של סלינגר למומחית חיצונית בהסדר אי.די.בי, הדגישה אלשיך כי אין עוררין על יושרתם של כל הצדדים להליך המשפטי, "ובעיקר ביושרתה ורמתה המקצועית של סלינגר, שמוסכם על הכול שהיא גבוהה ביותר והולמת את התפקיד המוצע".

‎‎‏750 שקל לשעת שותף

‏המגעים להסדר החוב באי.די.בי אחזקות, הקונצרן הגדול במשק, יצאו לדרך לפני כשבוע, בפגישה ראשונה בין הצדדים המעורבים - נציגי החברה, נציגות מחזיקי האג"ח (המורכבת מהראל, אקסלנס וקרן הפנסיה גילעד), נציגי הנאמנים ועורכי הדין של הצדדים.

5 נאמני סדרות האג"ח, בהיקף כולל של כ-1.75 מיליארד שקל, הציעו לתפקיד המומחה המלווה את סלינגר, לשעבר מנכ"לית חברת הדירוג ‏S&P‏ מעלות, שדירגה בין היתר את החוב של אי.די.בי.

‏בהתאם לנוהל הקבוע של הסדרי חוב בישראל, גם ההסדר באי.די.בי אחזקות צפוי לפרנס לא מעט יועצים, ללא קשר להסכמה או אי-הסכמה של הצדדים על הסדר.

בית המשפט אמור לקבוע את שכר-הטרחה שתשלם אי.די.בי לחברת ‏DE Finance‏. סלינגר ביקשה תעריף של 750 שקל לשעת שותף, ו-350 שקל לשעת איש צוות אחר (לא כולל מע"מ).

‏מספר ימים לאחר מכן הודיע הכנ"ר, פרופ' האן, על התנגדותו למינויה של סלינגר למומחית חיצונית בהסדר החוב. הכונס ציין כי הוא אינו מפקפק במקצועיותה ובאמינותה של סלינגר, אך טען כי קיים חשש לניגוד עניינים במינויה. בין היתר דרש הכנ"ר הבהרות בנוגע לפעילותה של סלינגר כמנכ"לית מעלות.

"ראוי לבקש מסלינגר הבהרה ממוקדת ועובדתית, האם דירוג האשראי של החברה וחברות אחרות בקבוצתה העסקית של מעלות, לא מעורר חשש בדבר התנגשות אפשרית עם פעילותה כמומחה בנסיבות שלפנינו‎"‎‏, כתב האן לבית המשפט.

בנוסף, ציין הכנ"ר את ניגוד העניינים הטמון בעובדה שסלינגר היא דירקטורית בפרוקוגניה, שבבעלות שותפו של דנקנר. ‏‎‎‏