אנלייט וקרן נוי בהסכם עקרונות להשקעה ב'פרויקט חלוציות'

הפרויקט, שבנגב המערבי, הוא בין הפרויקטים הסולאריים הגדולים המתוכננים בישראל, בהיקף של 55 מגה-וואט, והוא יוקם על שטח בהיקף כ-1,000 דונם בחבל אשכול

אנלייט אנרגיה מתחדשת וקרן נוי להשקעות בתשתיות אנרגיה, חתמו על הסכם עקרונות ראשוני לביצוע השקעה של עד 80 מיליון שקל ב"פרויקט חלוציות".

הפרויקט, שבנגב המערבי, הוא בין הפרויקטים הסולאריים הגדולים המתוכננים בישראל, בהיקף של 55 מגה-וואט והוא יוקם על שטח בהיקף של כאלף דונם של מושב אוהד בחבל אשכול. לצורך הפרויקט יבוצעו חילופי קרקעות עם שלושה יישובים נוספים: נוה, בני נצרים ודקל - כך שכל יישוב יקבל חלק שווה של 250 דונם בפרויקט. בני נצרים ודקל הם יישובים של מפוני גוש קטיף. עלות הקמתו מוערכת בכ-500 מיליון שקל.

התקבולים ברוטו הצפויים ממכירת החשמל לחברת החשמל מוערכים בכ- 1.6 מיליארד שקל, במשך 20 שנה ממועד חיבורו לרשת החשמל, ובממוצע, כ-80 מיליון שקל לשנה. לפי תכנית העבודה, תהליך הקמתו יושלם בתוך כשנה וחצי ממועד אישור הסגירה הפיננסית. מרגע מתן האישור התעריפי מרשות החשמל יעמדו לרשות היזמים 90 יום להשלמת הסגירה הפיננסית.

אנלייט חתמה על מכתב כוונות עם בנק לאומי שיוביל את גיוס החוב הבכיר בהיקף של 400 מיליון שקל, כשיתר הסכום יגוייס כהון עצמי. בשלב ראשון תספק קרן נוי הלוואת מזנין לשותפות אנלייט אנרגיה מתחדשת שהיא חברת בת של אנלייט הציבורית ומהווה בעצמה חברת אם של שותפות פרויקט חלוציות. בשלב השני יומר חלק ממרכיב ההלוואה בהשקעה ישירה בהון הפרויקט. שלב זה צפוי להתבצע לאחר הסגירה הפיננסית והשלמתו מותנית באישור שר האנרגיה. שיעור האחזקות המדוייק של קרן נוי ייקבע עם השלמת הסגירה הפיננסית, אך אנלייט תשמור בידיה נתח של מעל 50% ממניות השותפות.

אנלייט מקבוצת יורוקום מקימה בימים אלה שדה סולארי של 5 מגוואט בקיבוץ כרמים בנגב מזרחית לבאר שבע ושדה של 3 מגוואט במושב עידן בערבה התיכונה. לפני מספר ימים השלימה אנלייט את מכירת אחזקותיה בשותפות המחזיקה באשכול של כ-60 מערכות סולאריות PV קטנות (הספק עד 50 קילוואט) שכבר מותקנות. הרוכשת חברת גנדיר של יהודית רקאנטי שילמה 19 מיליון שקל במזומן עבור האחזקות. במקביל החברה פעילה באיטליה בה היא מחזיקה בשליטה בשבעה שדות סולאריים.

החברה פעילה גם בתחום ייצור החשמל מרוח בפולין ומקווה לפתח בעתיד פרוייקטים בתחום הרוח בישראל. השליטה באנלייט מוחזקת בידי יורוקום של שאול אלוביץ' (48%), משפחת וייל ממייסדי אוסם (20%), שלושת המייסדים מחזיקים 15% והיתר בידי הציבור. "אנחנו רואים את היתרון היחסי של החברה ביכולת לפתח בעצמנו את המיזמים גם בתחום הסולארי וגם בתחום הרוח." אומר מנכ"ל אנלייט גלעד יעבץ "בשוק הבינלאומי אנחנו מנצלים את בסיס הידע שצברנו בארץ כדי להיכנס לפרוייקטים בשלים תוך אפשרות לבחור את הפרוייקטים שמעניינים אותנו".

ההשקעה בפרויקט חלוציות מצטרפת להשקעות קודמות של קרן נוי במיזמים סולאריים של ערבה פאוור. בראש קרן נוי עומד מנכ"ל אפריקה ישראל לשעבר פיני כהן ויחד איתו מכהנים כמנהלים שותפים בקרן, רן שלח, שכיהן כשותף בכיר ב TASC, מנהל אשראי בחטיבה העסקית בבל"ל ויועץ בכיר לממשלה לפרויקטי PPP וגיל-עד בושביץ ששימש בעבר כמנהל השקעות ריאליות, נדל"ן ואשראי לתשתיות ב"עמיתים" ומנהל פיתוח עסקי בחברה יזמית בתשתיות "אתגל".את העסקה מלווים מטעם אנלייט - עו"ד רון ורד, שותף במשרד יהודה רוה ושות', מטעם קרן נוי - עו"ד אדם איתן, שותף במשרד הרצוג, פוקס, נאמן.