קבוצת הרכישה החילונית בחריש: עיכוב תוצאות המכרז מזיק

מארגני קבוצת הרכישה החילונית בחריש פנו למינהל מקרקעי ישראל בדרישה לפרסם את תוצאות המכרז ■ מארגני הקבוצה טוענים כי העיכוב בפרסום התוצאות גורם לנזק בלתי נסבל למשפחות

תוצאות המכרז לבניית 4634 יחידות דיור בחריש ממשיכות להתמהמה. למרות ששימוע ל-13 העמותות החרדיות כבר החל, הכרעה טרם התקבלה. גם אתמול ירד הדיון בנושא מסדר יומה של וועדת המכרזים וכעת חוזרים מארגני קבוצות הרכישה שהגישו הצעות למכרז על דרישתם לפרסם את התוצאות של המכרז בהקדם האפשרי.

"למיטב ידיעתנו נשלחו מכתבים המזמינים את אלו שלכאורה דבק רבב בהצעתם, להשיב לטענות המופנות כלפיהם, אלה אף הוזמנו לשימוע בעל פה ולבסוף גם קיבלו הזדמנות נוספת ואחרונה למצות טענותייהם בכתב וזאת עד ליום ראשון האחרון. עם השלמת הבדיקות הנ"ל, לא נותר לוועדת המכרזים אלא להשלים מלאכתה ולהכריז על ההצעות הזוכות", כך כותבים מארגני קבוצת הרכישה החילונית במכתב שנשלח לוועדת המכרזים של המינהל ומשרד הבינוי והשיכון באמצעות עו"ד יהודה זהבי ממשרד זהבי בלאו ושות'.

מארגני הקבוצה ממשיכים וכותבים: "מאות מחברי העמותה המיוצגת על ידנו וכן מאות או אלפי חברים בעמותות שונות, הפקידו סכומי כסף נכבדים, וממתינים כעת לפרסום תוצאות המכרז. אלפי המשפחות הנ"ל מוקפאות למעשה בהיותן מחוייבות לתוצאות המכרז ולמותר להבהיר כי האוכלוסייה הרלוונטית כוללת משפחות רבות שחוסר וודאות זה גורם להם נזק בלתי נסבל מבחינתן. בנסיבות אלו הנכם נדרשים לפעול על פי דין וחובת תום הלב המוגברת החלה עליכם ולפרסם לאלתר את תוצאות המכרז ובכך למלא אחר חובתכם הציבורית".

נזכיר שמאז נסגרו המכרזים לפני למעלה מחודש טרם פורסמו התוצאות וזאת בשל פנייה של קבוצת הרכישה החילונית המאוחדת שגובשה על ידי 'מינהל המגורים' בהובלת מוטי פלד ו'חריש הירוקה' בהובלת חמי בר אור למינהל ולמשרד השיכון בטענה שהעמותות החרדיות שנגשו למכרז לא עמדו בתנאיו. פנייה זו הובילה להתערבות משרד המשפטים בנושא שהחזיר את ההכרעה לועדת המכרזים. מדובר במכרזים אליהם ניגשו עמותות חרדיות, קבוצות רכישה חילוניות ודתיות לאומיות וגם חברות בנייה כגון צ.לנדאו, דונה, אשדר ועוד.

על פי ההערכות ומידע שהתקבל לגבי גובה ההצעות מסתמן כי הן עמדו סביב 30 אלף שקל לקרקע ליחידת דיור לא כולל פיתוח למתחמים הקטנים ובטווח שבין 40 אלף שקל לקרקע ליחידת דיור ללא פיתוח ל-62 אלף שקל לקרקע ליחידת דיור לא כולל פיתוח למתחמים הגדולים. (הסכומים האמורים אינם כוללים מע"מ).

גורמים בענף תוהים מדוע דוחה ועדת המכרזים את ההכרעה בנושא העמותות ומקשרים זאת גם לשיקולים פוליטיים. יש לציין שמשמעות פסילת העמותות תהיה קריטית למכרז מכיוון שהעיר חריש כולה סומנה במשך שנים ארוכות כמיועדת למגזר החרדי ואף תוכננה ככזו. יציאתן של העמותות מהתמונה תיחשב לכישלון מי שקידם התוכנית מה שעלול, בתקופה שכזו, להתבטא גם בקלפי. במקביל, יש גם מי שייהנה מפסילת ההצעות - מי שהגיש את ההצעות הנמוכות יותר לאותם המתחמים. באם יפסלו העמותות, תאלץ ועדת המכרזים לאשר הצעות נמוכות יותר שהוגשו, הצעות שנעו סביב 13 אלף שקל לקרקע ליחידת דיור לא כולל פיתוח. עוד מעריכים גורמים בענף כי ההכרעה שתתקבל, לכאן או לכאן, תוביל את המכרז לבית המשפט.

ממינהל מקרקעי ישראל נמסר כי "ועדת המכרזים אמורה להתכנס בימים הקרובים ולפרסם החלטותיה".