מים וששון: זינוק במפלס הכנרת ובנחלים בחודש דצמבר

ברשות המים מסכמים את דצמבר "הגדול": זינוק במפלס הכנרת, זרימות נדירות בנחלים, זינוק במפלס מי התהום וכמות משקעים השווה ל-134% מהממוצע הארצי

חודש כזה עוד לא היה: דצמבר האחרון היה גשום במיוחד בצפון הארץ ומהתחשיב הארצי שנערך בשירות ההידרולוגי עולה תמונה חיובית מאוד, לפיה כמות המשקעים שירדה מתחילת העונה הגשומה ועד לתחילת ינואר שווה ל-134% מהכמות הממוצעת לתקופה, זאת ביחס ל-72% אשתקד.

ברשות המים סיכמו עלייה מרשימה של 50 ס"מ במפלס הכנרת מאז תחילת העונה הגשומה, לעומת עלייה של 8 ס"מ בלבד בדצמבר אשתקד. זוהי למעשה העלייה המרשימה ביותר בדצמבר מאז 1994. נכון להיום, מפלס הכינרת גבוה ב-1.74 מטרים ביחס לשנה שעברה, זאת למרות הגידול בשאיבת המים מהכנרת.

העלייה בכנרת אינה נובעת מהגשמים הישירים, אלא דווקא מהזרימות האדירות בנחלי האזור. נהר הירדן שצף בזרימה שלא זכורה מאז 1951 (לחודשי דצמבר), וגם נחלי רמת הגולן: משושים, ויהודיה זרמו בעוצמה של אחת ל-7 שנים.

"לא רק הנחלים הגדולים זרמו", הדגישו ברשות המים. "הנחלים סמך, דליות ושמפנון שהם קטנים ולרוב יבשים בדצמבר גם החלו לזרום בסערה ב-20 בחודש". בתוך כך, ספיקת מים גם נרשמה בנחל דישון ונחל עמוד שלא זרמו מתחילת ינואר מאז 2008, כך על פי דווח המצב ההידרולוגי החודשי המתפרסם היום.

דווקא המים שאנחנו לא רואים הם מאגר המים המתוקים העיקרי בארץ. מי התהום שנשאבו בשנים האחרונות הגיעו גם הם לקווים האדומים, אלא שהיום מתברר כי גם במצבם חל שיפור דרמטי, הן בעקבות הגשמים השנה וגם בעקבות גשמי העונה הקודמת. מפלסו של המאגר הגדול בארץ - ירקון תנינים, המצוי בסלעי הרי המרכז, עלה מעל הקווים האדומים בחלקו הדרומי, וזו גם התמונה באקוויפר הגליל המערבי. עם זאת, מדובר במקורות מים שחידושם ממושך ואיטי ולפיכך מצבם עדיין בכי רע.

מנגד, ים המלח לא נהנה מהגשמים והוסיף לרדת גם החודש ב-11 ס"מ. החורף אמנם כבר הורגש היטב מאז נובמבר, אך יש עוד חודשיים וחצי של חורף לפנינו. בתחילת השבוע שוב צפוי חורף של ממש, עם רוחות עזות, קור וגשמים רבים. הגשמים יחלו כבר בשבת, אך בראשון הם יתרכזו בעיקר בצפון הארץ. בשני ישרור מזג אוויר סוער במרבית האזורים ושלג צפוי לרדת בחרמון.