"המצב בשוק הנדל"ן למגורים יחריף בשנתיים הקרובות"

משה צרפתי מחברת צרפתי צבי ובניו: "הקבלנים לא מתחילים פרויקטים חדשים בגלל מצוקת האשראי. התחלות הבנייה ירדו ואני צופה עוד ירידה גם ב-2013 וב-2014"

לאחר שנים של בעלות חלקית על קרקע בבאר יעקב, זכתה לאחרונה חברת צרפתי צבי ובניו במגרש לבניית פרויקט מגורים בן 190 דירות ו-15 אלף מ"ר מסחרי. הצעת צרפתי, בסך 91 מיליון שקל, גברה על הצעה משותפת שהגישו קבוצת יצחקי עם אפריקה מגורים. על המגרש, הפנוי לבנייה, תב"ע מאושרת חריגה מתב"עות אחרות, משום שהיא מאפשרת בניית דירות קטנות, מוצר לא נפוץ ביישוב. מצד שני, 190 דירות קטנות זו כמות גדולה, שעלולה להפוך מיתרון לחיסרון. משה צרפתי, מנכ"ל משותף בחברה, אינו מודאג מכמות הדירות הקטנות שיש בידו ומספק תחזית קודרת לכל מי שממתין לירידת מחירים בשנים הבאות.

"את חלקנו בקרקע רכשנו באמצע שנות ה-90 ועכשיו נצא לדרך. זה האזור האחרון בשדרה שכבר נבנתה כולה. דירות קטנות זה מוצר שכמעט ואין בבאר יעקב, ויהיה לו ביקוש. נתחיל לשווק דירות במחיר שינוע סביב 1.1 מיליון שקל. המגרש הזה ייחודי גם בגלל שהוא כולל שטח מסחרי גדול - 15 אלף מ"ר. זה יהיה הקניון הראשון בבאר יעקב".

- אתם לא חוששים לצאת עם פרויקט שכולו דירות קטנות?

"אין עדיין החלטה סופית על התמהיל, ייתכן שננייד זכויות מהשטח המסחרי ונגדיל חלק מהדירות. בכל מקרה 50% לפחות יהיו קטנות. בפרויקט אחר שלנו, בראשון לציון, שאכלסנו לפני שנה, בנינו רק דירות קטנות, 2.5 חדרים, והן נחטפו. הביקוש קיים וקשיח. המחירים שם עלו מ-800 אלף שקל לדירה ל-1.35 מיליון בקומות הגבוהות. יש היום זוגות צעירים, חד הוריים, מתגרשים. זה הרבה ביקוש לדירות קטנות".

צרפתי צבי ובניו היא חברה ציבורית ותיקה שבונה מפרדס חנה בצפון ועד נס ציונה בדרום. "הלוואי שיבנו בכל הארץ. אבל אנחנו לא שם. בחיפה אנחנו בוחנים עסקאות. בדרום, אני חושב שאשדוד זה גבול הביקוש, באשקלון עדיין לא הייתי בונה. קשה מאוד למכור שם עדיין".

- איך המכירות, אנשים קונים למרות המחירים הגבוהים?

"זה לא כמו ב-2010 אבל אז הקצב היה גבוה מאוד. גם הזמן עד סגירת עסקה התארך והיום קרוב לשלושה שבועות. הסיבה לכך היא החשש של כולם שאולי זה לא הזמן הנכון לקנות".

- התחושה היא שהמחיר יירד?

"כבר שלוש שנים מדברים על ירידות מחירים, והציבור מחכה. אבל אין ירידות מחירים. מדברים על בועה במחירים אבל הבועה האמיתית היא בציפיות לירידת מחירים ולא בנדל"ן. במחירי הקרקע הנוכחיים ובעלות הבנייה אין דרך שמחירי הדירות יירדו. המצב יחריף בשנתיים הקרובות. הקבלנים לא מתחילים פרויקטים חדשים בגלל מצוקת האשראי. התחלות הבנייה ירדו ואני צופה עוד ירידה גם ב-2013 וב-2014".

- ראש הממשלה מדבר על ירידה של 30% במחירי הדירות.

"הוא רוצה להשיג קולות, כל הנתונים מראים שאין להכרזות אלו אחיזה במציאות. טיפול אמיתי בהיצע לא נעשה. גם הדיבורים על זהות שר השיכון הבא לא רציניים. כל שר דואג למגזר שלו, ואף אחד לא דואג ל-100% מהציבור. מה שקורה הוא שיוצרים מצג שווא שהקבלנים הם האשמים במחירי הדירות הגבוהים, וזה לא נכון".