ראשל"צ הובילה השנה את עליית מחירי הדירות: 7.3% זינוק

מדד גלובס-הומלס: עוד שנה של עליות במחירי הדירות בכל הארץ ■ פתח תקווה היא היחידה שסיימה שנה עם ירידה במחיר המבוקש לדירת ארבעה חדרים ■ הערים הלוהטות, מלבד ת"א וראשל"צ: חיפה, אשדוד ואשקלון

התקוות היו גדולות מדי. לפני שנה סיכמנו את מדד גלובס-הומלס לשנת 2011 עם כותרת המבשרת ש"גם הלוחות שינו כיוון". שישה אזורים הציגו ירידת מחירים שנתית - ירושלים למשל ירדה ב-13%, חיפה ב-6.5% ותל אביב ב-1.5% - והמגמה הברורה נראתה ממאי, על רקע הוראות בנק ישראל להגבלת המשכנתאות, צעדי האוצר לצינון השוק וניצני המחאה החברתית. ממאי ועד דצמבר 2011 ירדו מחירי הדירות המבוקשים ב-12 מתוך 13 אזורים שנבדקו וחסרי הדירות חיכה להזדמנויות.

אבל מי שחיכה התבדה. סיכום 2012 מגלה כי רק פתח תקווה רשמה ירידה במחיר המבוקש לדירת ארבעה חדרים, בשיעור שנתי של 1.7% (1.38 מיליון שקל בממוצע לדירה). אזור נס ציונה-רחובות שמר על יציבות. 11 אזורים הציגו עליות מחירים.

שיאנית העליות היא ראשל"צ, שם עלה המחיר המבוקש ב-7.3%, ל-1.44 מיליון שקל בממוצע; ת"א טיפסה ב-4% (המחיר המבוקש לדירת ארבעה חדרים הגיע ל-2.84 מיליון שקל); ירושלים ויישובי השרון הסתפקו בעלייה של 1.3% (1.5 מיליון שקל); בחיפה המריאו המחירים ב-5.8% (1.07 מיליון שקל); בנתניה המחירים עלו בכמעט 6%; באשדוד-אשקלון, למרות הקסאמים, הם טיפסו ב-5%; בר"ג-גבעתיים, בקעת אונו, ואזור באר שבע והדרום הם עלו בכ-2.5%; בבת ים-חולון נרגעו מעט עליות המחירים שאפיינו את השנים האחרונות והן הסתכמו ב-1.9%.

בסיכום שנתי, למרות ההבטחות והתחושה שנגענו מזמן בתקרת המחירים, הריבית הנמוכה ומיעוט המנופים באזורי ביקוש הורידו ישראלים מהגדר. גם בדצמבר נרשמה בעיקר מגמה של עליות בהשוואה לחודש שלפניו. אף אזור לא הציג בדצמבר ירידה במחיר המבוקש בכל סוגי הדירות. מנגד, ארבעה אזורים הציגו עלייה רוחבית: פתח תקווה - היחידה שכאמור סיימה את השנה בירידה כוללת ושבה לטפס עם סיומה, רמת גן-גבעתיים, חיפה וב"ש.

מבחן התשואה מגלה כי ההשקעה המשתלמת, על הנייר, היא רכישת ארבעה חדרים בערים עכו ונהריה. ב-690 אלף שקל תוכלו לקבל שכירות חודשית של 3,300 שקל - 5.75% תשואה.

יחד עם זאת, גם הסיכון בהתאם. רוכשים רבים מגלים שהרחק מאזורי הביקוש קשה למצוא שוכר, מה שעלול לשחוק את התשואה אף מתחת ל"שיאנית התשואה השלילית" קרית אונו, שבה לדירת חמישה חדרים, שעולה בממוצע 2.6 מיליון שקל, מתקבלת שכירות של 6,140 שקל - פחות מ-2.9% תשואה שנתית.

מתודולוגיה

להבדיל מהלוחות האינטרנטיים האחרים, אתר הומלס גובה כסף מכל אחד מאלפי המפרסמים בלוח, מה שכמובן מייצר מחיר מתוקנן ביחס לציפיות של כל מוכר פוטנציאלי ומנטרל "טרמפיסטים".

המדד מציג 2 פרמטרים - המחיר המבוקש לדירה והתשואה הממוצעת בכל אזור, בהינתן מחיר השכירות.

חשוב לזכור, שמחיר השכירות הוא ברוטו. חודש ללא שוכר, הוצאה לתחזוקת הנכס, מיסוי (במידה והשכירות גבוהה מכ-4,500 שקל לחודש) ועוד עשויים לגרוע כ-10% בממוצע.

המדד מציג את התשואה לדירה - שקלול של מחירה מול מחיר השכירות. גם בהנחה שיש הטיה במחירים המפורסמים למכירה או להשכרה, הם אמורים להתקזז משמעותית במונה מול המכנה.

מחיר דירת 4 חדרים
 מחיר דירת 4 חדרים

מדד הומלס
 מדד הומלס