אסד שובר שתיקה: "נילחם עד חיסול כל הטרוריסטים"

נשיא סוריה נאם בדמשק ומאשים כי המורדים במשטרו הם "גורמים קיצוניים שרוצים להפיץ את הטרור את הפחד ואת השנאה" ■ אסד הדגיש: "הרעיונות שהם מפיצים הם רעיונות זרים, רעיונות של אל קעידה וג'יהאדיסטים מחוץ לסוריה"

אחרי שתיקה של שבעה חודשים, נשיא סוריה בשאר אסד נאם באוניברסיטה בדמשק. בדבריו הוא האשים: "מי שנקרא לוחמי האופוזיציה הם מתנגדי האל, מתנגדי העם הסורי", והדגיש: "סוריה תישאר חופשית וריבונית".

אסד אמר בפתח נאומו ש"גורמים קיצוניים" מפיצים שנאה ובורות בסוריה. "הם הורסים את התשתיות, אזרחי סוריה בלי מזון ובלי חשמל. הם גונבים מזון מהתושבים", הבהיר. "זהו מאבק על כוח או מסע צלב נגד העם הסורי. מי שנקרא לוחמי האופוזיציה הם מתנגדי האל , מתנגדי העם הסורי".

"אלו גורמים שרוצים להפיץ את הטרור את הפחד, את השנאה בסוריה" הדגיש אסד. "איפה המהנדסים? איפה ההנהגה? זו לא מהפיכה - זו סערת שנאה אלו פושעים".

לדברי נשיא סוריה, "הרעיונות שהם מפיצים הם רעיונות זרים, רעיונות של אל קעידה וג'יהאדיסטים מחוץ לסוריה. השפה בה הם מדברים היא שפת הטרור, שפת השנאה. הם לא סורים. אין לרעיונות שלהם שום קשר לאיסלאם".

לגבי הדרישה לשינויים בהתנהלות המשטר אמר הנשיא: "אנחנו חוזרים ואומרים אנחנו בעד רפורמות, אבל ראשית אנו צריכים להשתמש בכוח כדי להדוף את הטרוריסטים. זו הסיבה שהמדינה מגינה על עמה, זו חובתנו".

אסד הדגיש כי בתקופה האחרונה ניסה המשטר למצוא שותף שיביא להפסקת הלחימה. "לא מצאנו שום פרטנר לשוחח איתו. עכשיו האפשרות היחידה שיש בידנו לבלום את האלימות היא האופציה של הלחימה. לא נדון עם קיצונים ועם טרוריסטים, לא נדון עם אנשי כנופיות פשע. אם נקיים כזה דיאלוג - רק נחליש את סוריה".

אסד אמר כי משטרו מעוניין בדיאלוג. "אנו רוצים לדבר עם אלה שלא רוצים להרוס את המדינה ואת יסודותיה, אלה שלא משתמשים בנשק. אנו מוכנים לדבר עם כל מי שמכבד את הריבונות וביטחונה של סוריה וקוראים לכינוס שישקם את מעמדה של סוריה".

הוא הוסיף כי "כינוס כזה יקבע את עתידה של סוריה, כולל חוק בחירות במדינה. החוקים יעמדו להצבעת העם. החוקה תעמוד למשאל עם - אם תאושר , יערכו בחירות במדינה, אם יהיה הסכם תעמוד ממשלה חדשה שתפעל על פי החוקה".

"לא נפסיק בלחימה עד שאחרון הטרוריסטים יחוסל", הכריז אסד שזכה לקריאות עידוד נלהבות מהקהל. "כל יוזמה שתקום מכל צד צריכה להיות מבוססת על נקודת המבט הסורית".

בסיום דבריו התייחס גם לישראל. "סוריה עוד תשוב חזקה יותר, אנחנו לא נוותר על עקרונותינו. הגולן הוא שלנו ויישאר שלנו, נמשיך לתמוך בעם הפלסטיני. כל ניסיון להשוות את המשבר הסורי לפלסטיני הוא ניסיון להסית את תשומת הלב מהסוגיה הפלסטינית ומעשיהם של הציונים".