בלאומי אופטימיים על קידוחי 'תמר' ו'לוויתן'; מי המומלצת?

אלה פריד, אנליסטית בכירה בלאומי שוקי הון: "השוק מתמחר את ישראמקו כמעט ללא סיכון תפעולי, ומנגד נמנע מלהעניק את השווי המלא ללוויתן. הדרך הטובה ביותר להימנע מעוותים אלה, הינה ע"י חשיפה לפיזור באמצעות אבנר ודלק קידוחים"

לאחר שנה עמוסת אירועים בסקטור האנרגיה, נותר המשק הישראלי בתחילת 2013 עם פחות גז ממה שקיווינו לפני שנה. בשנת 2012 רשמו כל ארבע השותפויות הגדולות לחיפושי נפט וגז בישראל - אבנר, דלק קידוחים, ישראמקו ורציו - אבני דרך חשובות שקדמו את מאגרי תמר ולוויתן כברת דרך נכבדה. כך כותבת אלה פריד, אנליסטית בכירה בלאומי שוקי הון, בעדכון לסקירתה על מניות "תמר" ו"לוויתן".

בהכשרה אנרגיה ובמודיעין איבדו המשקיעים 90% ו-80% בהתאמה משווי השקעתם, בעקבות האכזבה שנחלו ב"שרה" ו"מירה". תוצאות שרה ומירה פגעו קשות ביכולת המימון של מודיעין, אשר נאלצה לוותר על תוכניות הקידוח המתוכננות בים חדרה, ובימים אלה מנסה להחליף אותן בקידוח גבריאלה.

גם הזדמנות ישראלית השילה למעלה מ-55% משוויה בשל האכזבה מעובי שכבת הגז ברישיון ישי, העומדת על-פי הממצאים האחרונים על 15 מטר. נציין כי רישיון ישי מהווה המשך ישיר לזיכיון הקפריסאי של נובל ודלק בבלוק 12, אשר הוערך ע"י נובל בכ-6 TCF בשתי שכבות גז טבעי עיקריות.

מה הסיכון העיקרי בענף? "לכאורה עליית חשיבותם של תמר ולוויתן במשק האנרגיה הישראלי, נוכח הממצאים הדלים מסביבם, אמורה להגביר את הסיכון הרגולאטורי ליצוא בכלל ולהחלפת מכסות היצוא בפרט. עם זאת, להערכתנו, הוויזיביליות הגבוהה של תוצאות הבחירות הקרובות תומכת בסיכוי אימוץ מלא של מסקנות ועדת צמח בטווח הקצר. אם כך, הסיכונים המרכזיים כיום בתמר הינם הסיכונים הגיאו-פוליטיים והסיכונים התפעוליים, ובלוויתן הסיכון העיקרי בשלב זה הינו סיכון השוק", כותבת פריד.

בשורה התחתונה, בלאומי מסקרים את כל המניות בסקטור (השותפות בתמר ולוויתן) ב"תשואת יתר" וממליצים על חשיפה לסקטור באמצעות סל מניות שבו משקל יתר יוענק לאבנר שבשליטת דלק. הסיבה שבלאומי שבים להמליץ על אבנר, לאחר שב-2012 המניה המומלצת הייתה ישראמקו , טמונה בחשש מעיוותי אומדן כמעט בלתי נמנעים בין מאגרי תמר ולוויתן. "להערכתנו, השוק מתמחר את ישראמקו כמעט ללא סיכון תפעולי, ומנגד נמנע מלהעניק את השווי המלא ללוויתן. אנו סבורים כי הדרך הטובה ביותר להימנע מעוותים אלה, הינה ע"י חשיפה לפיזור באמצעות אבנר ודלק קידוחים, כאשר מרכיב הסחירות של אבנר מהווה שיקול נוסף בהמלצה על מניה".

פריד מציבה מחיר יעד של 17 שקל לדלק קידוחים , 2.88 שקל לאבנר, 69 אגורות לישראמקו ו-46 אג' לרציו .