ב"י: מוקדם לקבוע את השפעת המגבלות על המשכנתא

פרוטוקול החלטת הריבית לחודש ינואר חושף כי רק חבר ועדה אחד ביקש להשאיר את הריבית ללא שינוי ■ בנק ישראל מודאג מהירידה החדה ברמת התחלות הבנייה

בנק ישראל הוריד את הריבית לחודש ינואר ב-0.25% ל-1.75%, והיום (ב') מפרסם הבנק את פרוטוקול הדיון שהוביל להפחתת הריבית כאמור. הפרוטוקול מגלה כי בהורדת הריבית תמכו חמישה מתוך ששת חברי הוועדה המוניטרית, ועוד חבר ועדה שביקש להשאיר את הריבית על כנה.

בהערכת ההתפתחויות בכלכלה המקומית היו חברי הועדה חלוקים: חלק מחברי הוועדה מזהה בחודשים האחרונים ירידה הדרגתית בקצב ההתרחבות של הפעילות והפסימיות העולה מהסקרים השונים ביחס לפעילות מעלה חשש מפני האטה נוספת. חברים אחרים בוועדה מעריכים כי לאחר ההתמתנות בקצב הצמיחה, שחלה לפני כשנה, לא חלה התמתנות נוספת למרות ההתפתחויות השליליות במשק העולמי, אלא הוא התייצב על קצב שנתי של כ-3%.

לנוכח הירידה החדה ברמת התחלות הבנייה הביעו חברי הוועדה דאגה מהאטת הפעילות בענף, הן בשל היותו אחד ממנועי הצמיחה העיקריים של המשק והן בשל השפעה אפשרית של האטה בהתחלות הבנייה על עליית מחירים בשוק הדירות בעתיד כתוצאה מקיטון בהיצע. חברי הוועדה סבורים שהירידה ברמת הפעילות בענף הבניה נובעת בעיקר מהאטה בקצב שיווק הקרקעות, והביעו תקווה כי יואצו תהליכי התכנון שיאפשרו את הגברת שיווק הקרקעות.

חברי הוועדה דנו בהתחדשות העלייה במחירי הדירות בחודשים האחרונים במקביל לגידול בהיקפי המשכנתאות, וזאת למרות החלת הוראות הפיקוח המגבילות את שיעור המימון בנובמבר השנה. עם זאת חברי הועדה סבורים שמאחר שהוראות הפיקוח מחריגות עד לסוף השנה הלוואות אשר ניתן להן אישור עקרוני לפני כניסת ההוראות לתוקף, מוקדם עדיין להעריך את השפעתן על היקפי המשכנתאות ומחירי הדירות.

על פי הפרוטוקול, קיימים 4 טיעונים מרכזיים בזכות הורדת הריבית. ראשית, יש בהורדת הריבית בכדי לפעול לעידוד צמיחת המשק ולסייע למשק להתמודד עם התמתנות נוספת בקצב הצמיחה בעתיד. שנית, מכיוון שהתפתחות המחירים בפועל והציפיות האינפלציוניות מצביעים על המשך ירידה בסביבת האינפלציה וככל הנראה גם על רפיון בביקושים המקומיים, אין בהורדת הריבית בכדי לסכן את יציבות המחירים.

שלישית, הורדת הריבית תביא לצמצום פער הריביות האפקטיבי, שהתרחב לאחרונה כתוצאה מנקיטת מדיניות מוניטרית מרחיבה במדינות רבות בעולם, ובכך תמתן את הלחצים לתיסוף השקל, העלול להקשות על המשק להתמודד עם הקשיים הניצבים בפניו, ורביעית, היחלשות התמסורת בין ריבית בנק ישראל לעלות המשכנתאות ממתנת את השפעתה על הביקושים בשוק המשכנתאות.