חשד: בכירים לשעבר בחח"י נהנים מחשמל חינם שלא כדין

מדובר בגמלאים שמקור הכנסתם העיקרי איננו הפנסיה מהחברה ■ עובד ותיק בחברה ל"גלובס": אני מכיר אישית בכירים לשעבר שנהנים מחשמל חינם למרות שאינם זכאים לכך - זו נורמה מקובלת ■ חברת החשמל: "מקרים ספורים"

עשרות בכירים לשעבר בחברת החשמל מקבלים הטבת חשמל חינם שלא כדין - כך עולה ממידע שהגיע לידי "גלובס". מדובר בגמלאים, שמקור ההכנסה העיקרי שלהם איננו הפנסיה מחברת החשמל. לפי כללי החברה, גמלאים אלה אינם זכאים לקבל חשמל חינם, ואולם בפועל ההוראה אינה נאכפת, והנהנים העיקריים מכך הם בכירים לשעבר שזוכים במשרות יוקרתיות מחוץ לחברת החשמל.

ניתן גם לעקוף בקלות את ההוראה על-ידי הקמת חברה שתקבל את ההכנסות, למרות שלפי ההיגיון הדבר אינו מצדיק המשך תשלום הטבת החשמל חינם לגמלאי. עובד ותיק בחברה אמר ל"גלובס" כי הוא מכיר אישית בכירים לשעבר שנהנים מחשמל חינם, למרות שאינם זכאים לכך, ולדבריו מדובר בנורמה מקובלת בחברה.

הטבת החשמל חינם נהוגה בחברת החשמל מאז הקמתה לפני 90 שנה בקירוב. ב-2002, על רקע ביקורת ציבורית קשה, הוחלט להגביל את ההטבה לצריכה שנתית של 18 אלף קוט"ש למשק בית, כמות הגבוהה פי שלושה מהצריכה הממוצעת. שוויה הכספי של ההטבה נאמד כיום ביותר מ-10,000 שקל לשנה - אך העובדים מקבלים מהחברה גם את גילום המס שהם אמורים לשלם עליה.

במשך השנים נקבעו נהלים מפורטים לגבי תנאי הזכאות להטבה. בין היתר, נאסר על העובדים לצרוך חשמל שלא למטרות מגורים, ונקבע כי יקבלו רק מחצית המכסה במקרה שבו הם חולקים דירת מגורים עם שותף שאיננו מבני משפחתם הקרובה.

כעיקרון, זכאים להטבה כל העובדים הפעילים הקבועים בחברה, שמספרם כ-10,000, וכ-5,000 הגמלאים שלה. ואולם זכאותם של הגמלאים מותנית בכך שיצהירו מדי שנה כי הפנסיה שלהם מחברת החשמל היא מקור הכנסתם העיקרי. בשנים האחרונות פרשו מחברת החשמל מנהלים בכירים, שזכו במשרות נחשקות בחברות אנרגיה ויצרני חשמל פרטיים, ובכירים אחרים גורפים שכר גבוה מעבודות ייעוץ שונות שהם מספקים.

באוצר לא יודעים

בחברת החשמל מודים כי אין להם דרך לוודא שהגמלאי מקבל ההטבה אינו מקבל הכנסה גבוהה יותר ממקור אחר, ומשום כך הם מסתמכים אך ורק על תצהיריהם של הגמלאים. ואולם בחברה סירבו לנקוב במספר הגמלאים שהצהירו כי הפנסיה אינה מקור הכנסתם העיקרי, ואמרו רק כי מדובר ב"מקרים ספורים". באוצר לא ידעו כלל על קיומו של התנאי הזה בהטבת החשמל חינם, ולמדו על כך בראשונה מפניית "גלובס".

חברת החשמל מסרה בתגובה: "בחברה כ-5,000 מקבלי פנסיה (גמלאים ושארים) הזכאים להטבת החשמל. מדי שנה עורכת החברה בדיקה ועדכון פרטים אישיים לגמלאים, שבמסגרתה נדרש כל גמלאי או שאיר לדווח ולאשר באם הפנסיה מהחברה הינה מקור מחייתו העיקרי. במידה והפנסיה מהחברה נמוכה מהכנסה נוספת, נשללת הזכאות להטבת החשמל. עד עתה נשללה ההטבה במקרים ספורים בלבד".