ממשל אובמה לארגונים יהודיים: אל תפעלו נגד הייגל

הבית הלבן והייגל פתחו בקמפיין למנוע את קריסת המינוי בשימועים בסנט ■ הייגל: מותחי הביקורת "עיוותו לחלוטין" את הרקורד שלי לגבי ישראל ■ "לא חתמתי על החלטות מסוימות (בסנט, למען ישראל) מפני שהן לא הועילו ולא פתרו את הבעיה"

ממשל אובמה פתח בקמפיין אינטנסיבי להבטיח את מינויו של צ'אק הייגל למשרת שר ההגנה בסנט לנוכח התנגדות מתעצמת של סנטורים רפובליקניים למינוי. מינויו של הייגל, סנטור רפובליקני לשעבר, כפוף לאישור הסנט. במקביל, השיק הייגל עצמו מסע יחסי ציבור שנועד לטהר אותו מהאשמות שהוא אינו אוהד ישראל. "אין אפילו שמץ של הוכחה שאני אנטי ישראלי, אין אפילו הצבעה אחת (שלי) בסנט שפגעה בישראל", הוא טוען. "עיוותי הרקורד שלי מדהימים".

הקמפיין של ממשל אובמה מכוון, בראש ובראשונה, לממסד היהודי בארה"ב, שהביע התנגדות עזה למינוי הייגל בגלל רקורד של התבטאויות והצבעות שמצביע, לדעת מותחי הביקורת, לפחות על אי הבנה למצבה הגיאו-אסטרטגי של ישראל, אם לא עוינות לה. קצפם יצא בעיקר על התבטאות של הייגל, שלפיה "הלובי היהודי מפחיד ... אך לא אותי, כי אני סנטור אמריקני, לא סנטור של ישראל". אמירה זו נתפסת אצל יהודים רבים כנושאת אופי אנטישמי וכרמז לא דק מדי לטענה שליהודי ארה"ב יש נאמנות כפולה: לארה"ב ולישראל.

ההיגיון שמניע את קמפיין הממשל הוא, שהתנגדותם המוצהרת של מחוקקים רפובליקניים רבים להייגל נעוצה ביחסו השלילי לישראל. אם יצליח הממשל לשכנע לפחות חלק מהממסד היהודי שהשד של הייגל אינו נורא כפי שמציירים מתנגדיו, יינטל מהמחוקקים הרפובליקניים נשק רב עוצמה נגד המינוי. אנשי קשר של הממשל לקהיליה היהודית בארה"ב פנו בימים האחרונים לפעילים יהודיים בארגונים הנמנים עם הזרם המרכזי ואמרו להם שהייגל נפל קרבן למסע השמצות שנובע ממניעים פוליטיים ושהקהילה היהודית אינה צריכה לתת יד למיזם כזה. הממשל טוען, שמחוקקים רפובליקניים רוצים לסגור חשבונות עם הייגל בגלל חשיבתו העצמאית בנושאי חוץ וסטייתו מהאורתודוכסיה הרפובליקנית, ובעיקר התנגדותו למלחמה בעיראק, לאחר שתחילה תמך בה.

יש סימנים שהקמפיין מתחיל לשאת פירות. אייב פוקסמן, ראש הליגה נגד השמצה, שזה לא מכבר כתב שהוא מוטרד מכך שהייגל לא חזר בו מהתבטאותו על "הלובי היהודי", פרסם אמש הודעה חדשה, שבה אומר, כי הייגל אמנם אינו בחירתו הראשונה למשרת שר ההגנה, אך הוא מכבד את זכותו של הנשיא לבחור במועמד שנראה לו.

בראיון לעיתון בנברסקה, "לינקולן סטאר ג'רנל", טוען הייגל, כי מבקריו "עיוותו לחלוטין" את הרקורד שלו ושלהבו בכך התנגדות למינוי שכאילו "הופחו בה חיים משלה". הייגל הוא יליד נברסקה וייצג את המדינה בסנט במשך שתי תקופות כהונה.

בראיון לעיתון הבית שלו טוען הייגל שהרקורד שלו משקף "תמיכה טוטלית בישראל, תמיכה שאינה משמעת לשתי פנים".

"לא חתמתי על החלטות ומכתבים מסוימים (פרו-ישראליים בסנט) מפני שהם היו בלתי מועילים ולא פתרו את הבעיה", אמר הייגל לעיתון. דברי מכוונים לטענת מבקריו, שכסנטור הוא סירב לחתום על החלטות למען ישראל שהופצו בסנט. "איך החלטות כאלה מקדמות את תהליך השלום במזה"ת? מה שמקדם את האינטרס הישראלי הוא סיוע לישראל ולפלסטינים למצוא דרך בת-שלום לחיות יחדיו".

אך הוא הוסיף: "ישראל נמצאת בצב קשה מאוד מאוד. אף אחד מגבולותיה אינו תמיד בטוח. אנו צריכים לעבוד כדי לסייע להגן על ישראל, כדי שהיא לא תמצא עצמה מבודדת. קידום תהליך השלום במזה"ת הוא אינטרס ישראלי".

הוא אף אומר, כי כסנטור הוא לא תמך בסנקציות חד-צדדיות נגד איראן מפני שהן היו מבודדות את ארה"ב בזירה הבינלאומית. לטענתו, הוא תומך בסנקציות רב-לאומיות, כגון אלה שמוטלות עתה על איראן מטעם או"ם.

"כל מה שאני מבקש הוא שימוע הוגן וזה יינתן לי", אמר הייגל. "אני מצפה לשימוע מלא, פתוח ושקוף על הכישורים ועל הרקורד שלי".