דיווח ב"ניו-יורק טיימס": ישראל בלמה חימוש כימי סורי

ה"ניו-יורק טיימס" מדווח כי בתמונות לוויין שנקלטו ע"י המודיעין הישראלי נראו כוחותיו של אסד מחמשים פגזים בנשק כימי להשמדה המונית ■ הלחץ של הקהילה הבינלאומית עצר את המשך הפעולה

בסוף חודש נובמבר קראו בכירים בצה"ל לפנטגון לבחון תמונות לוויין שתיעדו כוחות סורים עובדים על מרכיבים כימיים בשני אתרים - כך מדווח היום ה"ניו-יורק טיימס". על-פי המידע שהועבר מצה"ל, אנשי הצבא הסורי חימשו עשרות פגזים בגז עצבים קטלני מסוג סארין.

ה"ניו-יורק טיימס" טוען כי כמה שעות אחרי העדכון שהגיע מהמודיעין הישראלי, גם הנשיא אובמה עודכן בממצאי המודיעין וקיבל את התמונות של העמסת הפגזים על רכבי משא בבסיס חיל האוויר הסורי. בכירים בממשל האמריקני קיבלו מידע לפיו אם הנשיא הסורי המיואש יקבל החלטה, יוכל צבאו להטיל את הפגזים בתוך שעתיים מקבלת הפקודה - פרק זמן שלא משאיר אפשרות של תגובה מצידם של הכוחות הבינלאומיים שאמרו שלא ייתנו לנשיא הסורי להשתמש בנשק הכימי שלו.

האזהרות שהגיעו מישראל, כך על-פי הדיווח, גרמו לנשיא אובמה ולמנהיגים נוספים ברחבי העולם להעביר מסרים תקיפים מאוד לנשיא הסורי, מסרים שבלמו בסופו של דבר את חימוש הפגזים בנשק כימי. שבוע אחרי העברת המסרים, שר ההגנה היוצא לאון פאנטה אמר שהחשש הקיצוני ביותר בנוגע לפעולות הנשיא הסורי, מאחורינו, לפחות בינתיים.

שימוש בנשק כימי, בכל סיטואציה, נחשב בעיני בתי הדין של האו"ם לשימוש בנשק להשמדה המונית - פשע מלחמה. על-פי ה"ניו-יורק טיימס", אסד עדיין יכול לחזור לתכנית החימוש הכימית שיכולה להיות מבצעית בתוך שבוע "אני חושב שהרוסים מבינים שזה אחד הדברים שיכולים להוביל אותנו להתערב במלחמה", אמר גורם בכיר בממשל האמריקני ל"ניו-יורק טיימס". "מה שאסד הבין והאם ההבנה הזו משנה את ההתנהגות שלו במהלך החודשים הקרובים - זה עדיין בגדר ניחוש".