טבע מעלה את מחיר תרופת הקופקסון ב-10%

בתחילת 2012 העלתה החברה את מחיר התרופה לטרשת נפוצה בכ-15%, זאת אחרי שב-2010 עלה מחירה בכ-39% ■ מחיר האזילקט לטיפול בפרקינסון עולה בשיעור דומה ■ טבע: "מחיר הקופקסון משקף את ערכה של התרופה"

אחרי השיא של 2012, מכירות תרופת הדגל של טבע, הקופקסון לטיפול בטרשת נפוצה, צפויות לרדת ב-2013, על רקע התחרות הגוברת. אולם על כך תפצה חלקית העלייה במחיר התרופה.

בדומה לשנים קודמות, טבע העלתה גם בתחילת 2013 את מחיר הקופקסון, וכן את מחיר האזילקט - תרופה מקורית לטיפול בפרקינסון, בכ-10%. נזכיר שבתחילת 2012 טבע העלתה את מחיר הקופקסון בכ-15%, אחרי שב-2010 עלה מחיר התרופה ב-39%. במקביל, מחיריהן של כמה תרופות אחרות לטיפול בטרשת נפוצה הועלו באחרונה, ובהן Rebif של חברת מרק, וטיסאברי של ביוג'ן.

מטבע נמסר בתגובה כי "מחיר הקופקסון משקף את ערכה של התרופה, כשנוסף על התועלת הקלינית שלה, הוא כולל גם את השירותים והתמיכה המוצעים למטופלים. הקופקסון מתומחר באופן תחרותי ביחס לטיפולים אחרים ל-RRMS (השלב ההתקפי של מחלת הטרשת הנפוצה), ועלותו מכוסה על ידי רוב חברות הביטוח".

הקופקסון הוא התרופה הנמכרת ביותר של טבע, עם מכירות של 2.94 מיליארד דולר בשלושת הרבעונים הראשונים של שנת 2012. זוהי גם התרופה בעלת נתח השוק הגבוה ביותר לטיפול בחולי טרשת נפוצה - בסוף 2012 חלקה של התרופה בארה"ב היה כ-41% מסך המרשמים שניתנו לחולי טרשת נפוצה.

טבע אינה חושפת את חלקה של התרופה בשורה התחתונה שלה, אך ההערכות הן שהקופקסון אחראי ל-40%-60% מהרווח הנקי של טבע. בשנת 2013, הכנסות טבע מהקופקסון צפויות להגיע ל-3.7-3.9 מיליארד דולר. מדובר בירידה ראשונה בהכנסות מהתרופה, על רקע התגברות התחרות מצד תרופות אוראליות (תרופות שניתנות בבליעה, בניגוד לקופקסון שניתן בהזרקה).

עד כה אושרו לשיווק שתי תרופות אוראליות, גילניה של חברת נוברטיס ו-Aubagio של חברת סנופי. בעוד שבועות מספר עשויה להיכנס לשוק תרופה אוראלית נוספת, BG-12 של ביוג'ן.

טבע מפתחת גם היא תרופה אוראלית לטיפול במחלה בשם לקווינימוד, אך בניסוי הקליני המתקדם (שלב III) לא הושגו היעדים הקליניים שנקבעו מראש, והחברה נאלצה להשיגם לאחר תיקון סטטיסטי. לפיכך, טבע נערכת לבצע ניסוי קליני נוסף, שמעכב את כניסת התרופה לשוק.

מעבר לתחרות מצד תרופות אוראליות, קיימת גם האפשרות לכניסת מתחרות גנריות לשוק, וכמה חברות כבר עוסקות בפיתוח "קופקסון גנרי". במקביל להליכים המשפטיים שטבע נוקטת כנגד החברות הללו, ושבהם זכתה להצלחה, החברה פועלת גם בערוצים הרגולטוריים.

טבע עתרה כבר ארבע פעמים ל-FDA (רשות המזון והתרופות של ארה"ב), בדרישה שלא יינתן אישור לשיווק גרסה גנרית לקופקסון מבלי שייערכו לפני כן ניסויים קליניים, משום שזוהי תרופה מורכבת וקשה לחיקוי. אם החברות אכן ייאלצו לבצע ניסויים קליניים, כניסת הגרסאות הגנריות לשוק יידחו בשנתיים-שלוש. עד כה ה-FDA דחתה את העתירות ולא הכריע סופית בסוגיה.

טבע , בניהולו של ד"ר ג'רמי לוין, נסחרת בבורסת ניו יורק ובתל אביב לפי שווי שוק של 33 מיליארד דולר.

קופקסון
 קופקסון