נפתלי בנט: מוכן לוותר על הדרכון האמריקני - אם צריך

בראיון לעיתון יהודי בניו-יורק הוא טוען שישראל צריכה לוותר על הסיוע האמריקני ולקצץ את תקציב הביטחון ■ "סומך על אובמה"

נפתלי בנט, ראש מפלגת הבית היהודי, יהיה מכון לוותר על דרכונו האמריקני - אם יהיה צורך בכך.

בראיון ל"ג'ואיש פרס", עיתון יהודי בניו-יורק, נשאל בנט האם הוא יהיה מוכן לוותר על אזרחותו האמריקנית אם הוא יהיה ראש ממשלה אחרי הבחירות הקרובות. תשובתו:

"אני לא נעשה ראש ממשלה בינתיים (צחוק רם). אבל ברור שאציית לחוק, אם יהיה צורך לוותר (על האזרחות), כפי שעשה נתניהו. אני אפילו לא בטוח מי צריך לעשות זאת - שר, ראש ממשלה - אני אעשה כל מה שנחוץ".

הוריו של בנט, ג'ים ומרנה, עלו לישראל מארה"ב ב-1967. נפתלי, אחד משלושה אחים, נולד ב-1972. העובדה שהוא נולד להורים אמריקניים הופכת אותו לאזרח אמריקני. "ג'ואיש פרס" מציין, שלפי החוק בארה"ב, אזרח אמריקני שנושא דרכון נוסף חייב לוותר על אזרחות ארה"ב אם הוא מכהן ב"עמדה של (קביעת) מדיניות" במדינה האחרת שאת דרכונה הוא נושא.

בראיון קרא בנט להתנתק מהסיוע הצבאי שמקבלת ישראל מארה"ב. בנט נפגש ביום ב' בירושלים עם הסנטור הרפובליקני רנד פול, שדוחף זה שנים להפסקת סיוע החוץ של ארה"ב, לרבות לישראל. לא ברור אם הראיון ב"ג'ואיש פרס" נערך אחרי פגישתו עם פול.

"כיום, הסיוע הצבאי מארה"ב מהווה בערך אחוז אחד מכלכלת ישראל", אמר בנט. "אני חושב, שבאופן כללי אנו צריכים להשתחרר מכך. צריך לעשות זאת בדרך אחראית. מאחר שאינני מודע לכל היבטי התקציב, אני לא רוצה לומר 'בואו נוותר על זה', אך מצבנו היום שונה מאוד מהמצב לפני 20 או 30 שנה. ישראל הרבה יותר חזקה, הרבה יותר עשירה, ואנו צריכים להיות עצמאיים".

בנט אמר עוד, שצריך לקצץ את תקציב הביטחון לנוכח הגירעון הגדול: "בניגוד למה שרבים חושבים, כמה מהאיומים הצבאיים על ישראל צומצמו. לצבא מצרים כיום אין יכולת התקפית. הוא נמצא במצוקה קשה. סוריה אינה נמצאת במצב שבו היא יכולה לשלוח כוחות לישראל. אנו יכולים לחתוך פה".

בנט סירב להביע דעה על על מינויים של ג'ון קרי וצ'אק הייגל למשרות שר החוץ ושר ההגנה של ארה"ב, בהתאם: "אני חושב שזה לא עסקה של ישראל להתערב בהחלטת פנימיות של ארה"ב. הנשיא אובמה הבטיח לנו באופן הנחרץ ביותר שהוא ימנע מאיראן להשיג נשק גרעיני. הוא אמר זאת כמה פעמים בשנה שחלפה. הוא אמר שהוא מתייצב מאחורי ישראל. לכן אני מקווה, ומשוכנע, שהנשיא ימלא אחר ההתחייבויות החזקות האלה".