סוכני שחקנים גרפו 28% מדמי העברות בכדורגל העולמי ב-2012

פיפ"א: קרוב לשליש מכספי 11.5 אלף ההעברות הבינלאומיות שהתבצעו בשנה החולפת בכדורגל העולמי הגיעו לידיים של סוכנים או של צדדי ג'

קרוב לשליש מכספי ההעברות של הכדורגל העולמי לא נשארים אצל הקבוצות ביניהן מתבצעות עסקאות הרכישה והמכירה - ומגיעים לידיים של סוכני שחקנים או צדדי ג' כאלו ואחרים. כך עולה מדוח מיוחד של פיפ"א לסיכום ההעברות הבינלאומיות (העברות בין מדינות שונות) של שנת 2012. בדוח מצוין כי 28% מסך כספי העסקאות נחתו בסופו של דבר בידיים של המתווכים ובעלי העניין השונים.

פיפ"א ממשיכה לנסות לבצע רפורמות שיקטינו משמעותית את האחיזה של סוכני שחקנים ושל בעלי צד ג' בשוק ההעברות. לפי הודעת הארגון, עם כינוס הוועד המנהל של פיפ"א בהמשך השנה, ועדה מיוחדת תדון ב"הצעות לשינויים קונקרטיים וסופיים". בעבר עלה בפיפ"א רעיון להטיל הגבלה של 3% על דמי התיווך שכל סוכן יכול לקבל, אך הוא התמסמס.

במחקר שפורסם לפני כשנה על-ידי ארגון חקר הכדורגל השווייצרי CIES, נטען כי סוכני שחקנים באירופה בלבד גורפים לכיסם כ-400 מיליון אירו בשנה מהכדורגל. בפיפ"א לא חשפו מהו סכום ההעברות הכולל שנרשם במהלך 2012, אך הודיעו כי התבצעו סך של 11,555 העברות בינלאומיות בשוק השחקנים, ירידה של 1% לעומת כמות ההעברות של 2011 - וכי המדינה ששחקניה רשמו את כמות המעברים הגדולה ביותר היא ברזיל. מוקדם יותר השנה, פרסמה פיפ"א כי סך ההעברות במחצית הראשונה של 2012 הסתכם ב-576 מיליון דולר, ירידה של 34% לעומת המחצית הראשונה של 2011.

פיפ"א מפקחת ומאשרת את כל ההעברות הבינלאומיות באמצעות מערכת ה-Transfer Matching System החדשנית שלה, שנכנסה לשימוש לפני שלוש שנים, ודרכה מחויבים כל המועדונים בעולם לדווח על סכומי הכסף שהם מוציאים בגין העברות שחקנים. יותר מ-3,600 מועדונים מ-208 מדינות שונות בעולם קיבלו הכשרה לשימוש במערכת.