נהגים, מצלמות המהירות מחזירות את "מכסת הדוחות"

מקור פנימי גילה לנו את מה ששיערנו מזמן: בפני מפעילי מערכת המצלמות א-3 ומקימיה מוצבים "יעדים איכותיים" - או במילה פחות מנומסת "מכסות דוחות"

תקופת בחירות אמורה להיות הזדמנות מצוינת לתיקון עיוותים ביורוקרטיים ועוולות שלטוניות. אבל במצעי המפלגות הרצות לבחירות לא מצאנו כל הבטחה לבטל, לעצור או לפחות לבחון מחדש את אותו "מס דרכים" שרירותי, שהטילה הממשלה הנוכחית באמצעות מערכת מצלמות המהירות א-3.

לפיכך, גם השנה יידרשו מאות אלפי נהגים נורמטיביים לשלם קנסות מצטברים באלפי שקלים על חריגות אקראיות מהמהירות, שאינן מסכנות חיי אדם. ברקע אנחנו כבר שומעים את זעקותיהם של כל אותם תמימים, ששולחים תגובות בנוסח "אם תיסעו כחוק לא תקבלו דוחות". ובכן, תתבגרו. אף אחד לא משקיע 300 מיליון שקל במערכת נייחת, ומשלם עשרות מיליוני שקלים בשנה במשכורות ו"דמי אחזקה" לזכיינים, כדי שהמערכת תעמוד ללא מעש.

השבוע הזדמן לנו לדבר עם מקור פנימי, שגילה לנו את מה ששיערנו מזמן: בפני מפעילי המערכת ומקימיה מוצבים "יעדים איכותיים" - או במילה פחות מנומסת "מכסות דוחות".

דין ומשפט

יתר על כן, הקבלן האזרחי, שמקים ומתחזק את המערכת, זכאי בחוזה לתמריץ כספי על "עמידה ביעדי איכות ויעילות המערכת". במילים אחרות, הנפקת כמות דוחות ראויה. נזכיר, שהחודש התגאתה המשטרה בכך, שבוטלה "מכסת הדוחות" שהוטלו בעבר על שוטרי התנועה. כאשר שאלנו את הגורמים הממונים על קיומן של "יעדי הנפקת דוחות" למערכת החדשה, התגובות נעו בין התחמקות לבין הכחשה גורפת. מצד שני, נזכיר שגם קיומן של מכסות דוחות הוכחשה במשך שנים רבות עד שנחשפה בצורה חד משמעית.

מי שמטיל את יהבו על מערכת בתי המשפט בתקווה להסיט את רוע הדוחות המצולמים צריך לחשוב שנית. מערכת שיפוט התעבורה היא מערכת קרה, שחלק לא מבוטל ממנה ממומן בישראל בעקיפין, שלא דרך תקציב משרד המשפטים. הספונסר העיקרי היא הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. כן, אותה רשות, שמתקצבת בעשרות מיליוני שקלים בשנה את מערכת האכיפה א-3 של המשטרה, מתקצבת אותה שנתית על פי "יעדי איכות" של כמות דוחות ותומכת בהחמרה קיצונית של הענישה על נהגים.

לא מאמינים? להלן סעיף מתוך הדוח השנתי של הרשות לשנת 2011: "המשך קידום תהליכים לקיצור ולייעול הליכי משפט ובכללם קידום המלצת הצוות לייעול והחמרה של מערכת האכיפה והשיפוט והמשך תקצוב עשרה תקנים של שופטי תעבורה". התקציב לאותם תקני שופטי תעבורה, אגב, היה באותה שנה עשרה מיליון שקלים.

חלילה לנו מלהטיל דופי ביושרה ואמינותה של מערכת המשפט, אבל אין ספק שמבחינה ציבורית יש בעיה בתקצוב ישיר של שופטים על ידי גוף עם אג'נדה אגרסיבית וברורה מאד בתחום הענישה על עבירות מהירות.

אז לנהגים היינו ממליצים לנסוע בזהירות, במיוחד בצמתים שם מופקים כיום רוב הדוחות. אמנם נגד הדוחות של "ברירת קנס" בגובה 250 שקל אין כמעט מה לעשות - הם מונפקים בהתאם לסף מהירות משתנה על חריגות מזעריות מהמהירות המותרת, מתוך הנחה שהנהגים יוותרו על טרחה של משפט. אבל מהדוחות הכבדים יותר, של 750 שקל ו-8 נקודות, אפשר להימנע. לא לעבור צומת עירוני באור ירוק במהירות של יותר מ-71 קמ"ש ולא לעבור צומת בין-עירוני באור ירוק ביותר מ-106 קמ"ש. סעו לשלום.