בפעם החמישית: נדחה פרסום דוח המבקר על תעש

הדוח עוסק בהתנהלות הכספית בחברה הביטחונית שבבעלות הממשלה ■ הדחיות החוזרות ונשנות - "מחשש שהחברה תיפגע"

יו"ר הוועדה לביקורת המדינה של הכנסת, ח"כ אורי אריאל, הטיל גם היום (ה') חיסיון מוחלט על דוח של מבקר המדינה בעניין התעשייה הצבאית (תעש). מאז חודש ספטמבר, זאת הפעם החמישית שפרסום הדוח שחיבר המבקר, השופט בדימוס יוסף חיים שפירא, נדחה ברגע האחרון. החוק אוסר על כלי התקשורת לפרסם את פרטי הדוח, שעוסק בהתנהלות הכספית של החברה הביטחונית שבבעלות הממשלה.

בפעמים הקודמות נימק ח"כ אריאל את הטלת החיסיון על דוח המבקר בפניות שנעשו אליו בבקשה לאסור את פרסום הדוח, מצד ראשי משרד האוצר, משרד הביטחון ומשרד ראש הממשלה. הוא הסביר כי לאחר ששמע את טיעוניהם, התרשם כי יש בפרסום חלקים מן הדוח כדי להוות מה שהגדיר "סיכון".

הדוח, שכותרתו "מעקב על הדוחות הכספיים של תעש לשנים 2003-2009", לא ארוך, ומשרד מבקר המדינה כבר פרסם בעבר דוחות שעסקו בנושא. כשפרסום הדוח נדחה בפעמים קודמות, הביע על כך משרד מבקר המדינה מורת רוח.

גם היום אמרו הגורמים המעורבים במצב החברה, שיש חשש אמיתי שבפרסום דוח המבקר כעת יהיה כדי לחבל בחברה ולפגוע בה. על-פי אותם גורמים, לפרסום הדוח עשויות להיות השלכות משמעותיות בהיבטים הקשורים לסחר הבינלאומי של ישראל ולעניינים ביטחוניים אחרים.

לפני כחודש, זמן קצר לאחר שמנע בפעם הרביעית את פרסום הדוח בעניין החברה, הבטיח ח"כ אריאל כי זאת תהיה דחייה אחרונה, ובכל מקרה סימן את היום כתאריך יעד סופי לפרסום הדוח. אריאל הסביר אז, כי לקראת מועד פרסום הדוח ייעשו מהלכים נרחבים שיאפשרו לקדם באופן משמעותי את התוכנית להפרטת תעש. היום הוא הסביר ל"גלובס" כי "אף על פי שאנחנו עסוקים במערכת בחירות, אנחנו ממשיכים לעקוב אחר הנושא. עוד לפני הבחירות נעשה בדיקה נוספת, כדי לקבוע אם ניתן לפרסם את הדוח", אמר.

בשנה האחרונה הושגו הסכמים היסטוריים בין הנהלת החברה, האוצר, נציגי העובדים וההסתדרות. ההבנות מבטיחות את מעמדם וזכויותיהם של העובדים שיישארו בחברה גם לאחר שתימכר לבעלים פרטיים.

הדיון המרכזי על עתיד תעש מתמקד ביחידה אחת בחברה, שנחשבת במערכת הביטחון לאסטרטגית. משרד הביטחון דורש להבטיח שליטה מוחלטת על פעילות חלקים מיחידה זו גם לאחר שהחברה תוצע למכירה. בעבר הסכים משרד הביטחון להפוך אותה ליחידת סמך שכפופה לו - אך חזר בו, וכעת מחפש, בשיתוף משרד רה"מ, פתרון אחר שיבטיח את השליטה על אותה יחידה.