ארה"ב: הממשל דחה את רעיון הנפקת מטבע של טריליון דולר

משרד האוצר האמריקני: "גם האוצר וגם הפדרל ריזרב לא מאמינים שהחוק האמריקני יאפשר הנפקת מטבע בסדר גודל כזה רק כדי להימנע מלהגיע לתקרת החוב או להימנע ממחלוקות בין הדמוקרטים והרפובליקנים בנושא"

ממשל אובמה דחה את רעיון הנפקת מטבע חד פעמי של טריליון דולר לטובת תשלום החוב הממשלתי של ארה"ב, שצפויה להגיע לתקרת החוב בחודש פברואר השנה. היוזמה, כזכור, צברה תאוצה בשבועות האחרונים בארה"ב והיא חייבה תגובה מהבית הלבן.

לדברי משרד האוצר האמריקני, "גם האוצר וגם הפדרל ריזרב לא מאמינים שהחוק האמריקני יאפשר הנפקת מטבע בסדר גודל כזה רק כדי להימנע מלהגיע לתקרת החוב או להימנע ממחלוקות בין הדמוקרטים והרפובליקנים בנושא".

בהודעה כתובה שפורסמה אמש, דובר הבית הלבן ג'יי קרני כתב כי ארה"ב מסוגלת לשלם את החוב והאשים את הקונגרס ואת הרפובליקנים בכך שלא נותנים מרחב פעולה לממשל ולא מסכימים להגדיל את תקרת החוב.

"משחקים פוליטיים הם אלה שמונעים מהממשל לתפקד כראוי", כתב קרני. "העיכוב במו"מ הוא זה שהביא להוקדת הדירוג של ארה"ב ע"י S&P". לדבריו, "הממשל האמריקני לא יסבול עיכובים נוספים שישאירו את כלכלת ארה"ב כבת ערובה".

מאחורי רעיון המטבע של טריליון דולר עומד חוק שהתקבל בארה"ב בתקופת כהונתו של הנשיא קלינטון, לפיו משרד האוצר האמריקני יכול להנפיק מטבע פלטינה בכל סכום שרק ירצה, ללא קשר לערכה האמיתי של המתכת באותו זמן.

מי שתמך בהנפקת מטבע ענק שכזה טען שזו הדרך היחידה בה אובמה יוכל להימנע מלקצץ בתקציבי הביטוח הלאומי, מה שדורש הקונגרס בתמורה להעלאת תקרת החוב. אם תקרת החוב לא תועלה, יהיו לכך השלכות הרסניות, כפי שהזהיר בעבר הנשיא אובמה. למעשה, ארה"ב לא תוכל ללוות כסף ולא תוכל לשלם את חובותיה. המתנגדים הזהירו כמובן מפני התפרצות של היפר-אינפלציה, שכן כך הממשלה תיצור כסף חדש יש-מאין, למטרה מובהקת של הלוואה פיננסית.