יועצי השקעות - האם זו התחזית הפסימית ביותר?

"שוק המניות בארה"ב צפוי לצלול עד סוף שנת 2014 ב 60% לפחות", כך אמר הארי דנט, מנכ"ל חברת הפיננסים HS DENT ■ את הגורם למצב הקשה, תולה דנט בחוב הלאומי ובשינויים הדמוגרפים במדינה

הארי דנט, מנכ"ל חברת הפיננסים HS DENT, ממשיך כהרגלו להציג תחזיות פסימיות, כאשר הפעם מדובר בתחזית דובית במיוחד. בראיון לאתר CNBC אמר דנט בסוף השבוע, כי שוק המניות בארה"ב צפוי לצלול עד סוף שנת 2014 ב 60% לפחות.

דנט הסביר כי ראשיתו של התהליך תהיה כבר ברבעון השלישי של 2013, והוא ימשך לאורך כשנה וחצי, כאשר הצניחה תהיה צלולה וכואבת במיוחד לקראת סוף 2014, או אפילו קודם, מה שאומר שמדד הדאו ג'ונס יפול מתחת ל 6,000 נקודות. עוד אמר דנט, כי המצב הזה יקרב את ארה"ב ללא פחות מאשר מה שהוא מכנה "פשיטת רגל".

את הגורם למצב הקשה, תולה דנט בחוב הלאומי ובשינויים הדמוגרפים במדינה. לדבריו, כלכלת ארה"ב שרויה היום בקומה. "למעשה, ללא 3 טריליון הדולר להם אנו נזקקים, נהיה במיתון, בגלל שיש לנו גם 42 טריליון בחוב הפרטי, בועת החוב הגדולה ביותר בהסטוריה, ובכך יש לטפל", אמר דנט בהתייחסו לחוב.

נזכיר, כי זו לא התחזית היחידה בסגנון זה הנשמעת מכיוונו של דנט. התחזית הזכורה ביותר נגעה בזמנו ליפן. בסוף שנות ה-80 הוא אמר כי המדינה תיכנס למיתון שימשך יותר מעשור. היום כאמור, התאוריה שלו נוגעת לארה"ב, ולדבריו היא עומדת לחוות מצב מסוכן ודומה. בהתייחסו לבעיה הדמוגרפית הוא מדבר על מה שהוא מכנה "גל ההוצאות של הבייבי בום". הוא מסביר שכשנולדו לילדי הבייבי בום ילדים משל עצמם, ההוצאות שלהם תפחו וגדלו, מה שגרם לכלכלה האמריקאית לפרוח. כשילדים אלה הגיעו לגיל בו הם עזבו את הבית, ההוצאות פחתו, מה שפגע בכלכלה.

מצב זה התרחש ביפן, כאשר היתה קפיצה באוכלוסית העובדים בשנת 1995. עד 2015, מסביר דנט, תחווה ארה"ב תופעה דומה, כאשר אוכלוסית הזקנים תעלה על זו של הצעירים, המהווים את עיקר כוח העבודה.

הדור הבא, כך הוא מסביר, לא רק שאינו חלק מכוח העבודה עדיין, גם כאשר הוא יגיע לגיל זה, לא מדובר בכמות שהיתה בעבר. לפיכך "אנו לא נראה שוב את מחירי הנדל"ן שהכרנו, ויקח זמן רב עד ששוק המניות ישוב לרמה שהכרנו בשנת 2007", אמר דנט.

יועצי השקעות, כיצד יראה תיק ההשקעות שלכם בשנת 2013? הצטרפו ליועצי ההשקעות האחרים בבנית תיק ההשקעות הוירטואלי של היועצים. פרטים כאן.