"הציבור מגלה חוסר אמון במנטרות של הורדת מחירי הדיור"

ד"ר מיקי ורדי,שותף מייסד ומנהל השקעות ראשי בקרן ריאליטי התייחס לנתוני המשכנתאות שפירסם בנק ישראל ■ אוהד דנוס:"הנתונים מראים על ה'אמון' שרוחש הציבור בישראל להצהרות מנהיגיו"

"הציבור מגלה חוסר אמון מוחלט במנטרות החוזרות ונשנות של הורדת מחירי הדיור ומבין שבמצב הנוכחי בשוק הנדל"ן, אין לו יותר למה לחכות". כך אומר ד"ר מיקי ורדי, שותף מייסד ומנהל השקעות ראשי בקרן ריאליטי ומי שכיהן בעבר כראש מנהל מקרקעי ישראל, בהתייחסותו לנתוני בנק ישראל שפורסמו היום (א') על שוק המשכנתאות.

על פי הנתונים, היקף המשכנתאות שלקח הציבור בחודש דצמבר 2012 עמד על כ-4.66 מיליארד שקל. מדובר בעלייה של כ-13% מהיקף המשכנתאות בנובמבר. (לסיפור המלא)

"התנופה בלקיחת המשכנתאות היא לא צעד שלילי כשלעצמה", ממשיך ומסביר ורדי, "אך במצב שוק הדיור כיום, היא בוודאי שלא תתרום לקידום פיתרון הוזלת הדיור. לדעתי זוהי מגמה שהתחילה כבר לפני מספר חודשים כשהציבור ירד מהגדר, וחזר להמשך ההשקעה בבנייה. גם אם המגבלות שהוטלו על גובה המשכנתאות, הם בכיוון הנכון, הרי שהם לא הרתיעו את ציבור הקונים שדווקא התעודד ממגמת הורדת הריבית".

אוהד דנוס, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, התייחס גם הוא לנתוני המשכנתאות ואמר: "הנתונים מראים על ה'אמון' שרוחש הציבור בישראל להצהרות מנהיגיו וליכולתם של מקבלי ההחלטות לפתור את מצוקת מחירי הדיור. הכשל הלוגי של מדיניות אי התערבות מחד עם הצהרות בומבסטיות על ירידות מחירים צפויות מאידך, נפתר על ידי כל מי שיכלו לרכוש דירה בפנייה לבנק למשכנתאות. הממשלה אגב ממשיכה בשלה מבלי להבין שאיש כבר אינו מתייחס ברצינות לדבריה. הפחתת מחירי הדירות דורשת התערבות מאסיבית של הממשלה בתחום, בדרך של בנייה להשכרה".

רוני כהן, מנכ"ל אלדר שיווק, סבור שהנתונים לא מפתיעים ומשייך אותם גם לעובדה שחודש דצמבר הוא חודש בו כמות העסקאות גדולה בכל שנה: "הנתונים מוכיחים שהצורך בדירות קיים למרות כל המגבלות שבנק ישראל מטיל. הבעיה היא לא העלייה במשכנתאות. הירידה בהתחלות בנייה עלולה לגרום לעלייה במחירי הדירות וזה מה שצריך להטריד את בנק ישראל והממשלה".

מנחם וייס, סמנכ"ל חברת אמבסדור התייחס גם הוא לנתונים ואמר: "בראייה היסטורית, הריבית על המשכנתא היום נמוכה ורבים מהרוכשים מפחדים 'לפספס את הרכבת', בעיקר בשל צפי מסוים לעלייה במחירי הדירות. המשכנתאות היום יחסית זולות ביחס להערכות של מה שיקרה בעתיד, ואנשים פשוט מבקשים לממש את הרכישה".

וייס הוסיף ואמר כי "אנחנו רואים רוכשים רבים שעושים את כל הצעדים האפשריים, גם בעזרת קרובי משפחה מדרגה ראשונה, על מנת להצליח ברכישת דירה. במובן זה, נתוני בנק ישראל תומכים בהחלט בגידול ברמת מכירת הדירות שראינו לקראת סוף 2012. עובדה נוספת היא שחלק מהיזמים נותנים הלוואת קבלן מסובסדת לתקופה של שנתיים עד 4 שנים, עד שהדירה תהיה מוכנה, על מנת להקל על הרוכשים את ההחלטה של הקניה, מה שגורם גם לרוכשים "המתנדנדים", לחתום על עסקה".

עידן אלקבץ, מנכ"ל משותף בחברת עתיד משכנתאות: "המגבלות של בנק ישראל על נוטלי המשכנתאות ובייחוד על המשקיעים ממשיכות שלא להוכיח את עצמן. אנחנו רואים עלייה של כ-14% בסכומי המשכנתאות בדצמבר, לאחר עלייה של כ-21% בנובמבר, וזה לכשעצמו מעיד על כישלון מדיניות בנק ישראל בניסיון לצמצם ביקושים לדירות".

אלקבץ הוסיף: "יותר מכך, כבחודש שעבר, אנו מעריכים שניתן יהיה לראות גידול הן במספר המשכנתאות שנוטלים המשקיעים בנדל"ן, והן בסכומי המשכנתא, כך שבבירור מגזר המשקיעים לא הורתע על ידי המגבלות, נהפוך הוא, הורדת הריבית רק דרבנה את המשקיעים לפנות לאפיק הנדל"ני. נציין שנכון שבבנקים נהוג בסוף שנה לזרז את החתימה על משכנתאות, אך ניתן לראות בבירור שהעלייה הזו חורגת מכך".