פתאל במו"מ לרכישת הולידיי אין בגרמניה ב-1.5 מיליארד שקל

דוד פתאל עומד בראש קבוצת משקיעים המנהלת מו"מ מתקדם לרכישת פורטפוליו של 22 מלונות מרשת הולידיי אין בגרמניה תמורת 300 מיליון אירו

דוד פתאל פועל להרחיב את פעילות בתי-המלון שלו בחו"ל באמצעות עסקת ענק. ל"גלובס" נודע כי פתאל עומד בראש קבוצת משקיעים המנהלת משא-ומתן מתקדם לרכישת פורטפוליו של 22 בתי-מלון מרשת "הולידיי אין" בגרמניה, תמורת כ-300 מיליון אירו (1.5 מיליארד שקל).

לאחר משא-ומתן של מעל שנה, הצליח פתאל להיכנס לתקופה של אקסקלוסיביות שבסופה, בעוד מספר שבועות, העסקה צפויה להיחתם סופית. אם תושלם הרכישה, יקחו בה חלק מספר משפחות יהודיות בחו"ל.

רשת הולידיי אין נמצאת בבעלות חברת IHG המנהלת 4,400 נכסים ביותר מ-100 מדינות. מלבד מותג הולידיי אין, הרשת מחזיקה גם במותגים קראון פלאזה, אינטרקונטיננטל, אינדיגו, סטייברידג' וקנדלווד.

בגרמניה מפעילה הולידיי אין כ-40 בתי-מלון, אך לא ישירות. פתאל מתכנן אם כן לרכוש כמחצית מבתי-המלון של הרשת במדינה.

רשת פתאל מפעילה כבר כיום 36 בתי-מלון באירופה תחת המותג "לאונרדו" (Leonardo), בשוויץ, בלגיה, גרמניה, הונגריה ואוסטריה. מדובר בפעילות פרטית אשר על-פי הערכות בענף מחזור המכירות שלה באירופה עולה על 120 מיליון אירו בשנה, והיא מעסיקה למעלה מ-2,000 עובדים. בין השותפים בפעילות הרשת בחו"ל נמנות החברות דלק נדל"ן, מגדל, עמיתים ומנורה-מבטחים.

לפתאל יש כיום, באמצעות החזקה ישירה או דרך השותפות "קרן פתאל" (בה מחזיק דוד שליש מהמניות) 27 בתי-מלון בגרמניה, בנוסף לחמישה בבלגיה, שניים בשוויץ, אחד באוסטריה ואחד בהונגריה. חלק מהמלונות הם בבעלות - מלאה או חלקית, וחלקם בחוזי השכרה וניהול.

בשנת 2011 ניסה פתאל להכניס את פעילות המלונאות שלו באירופה לבורסה בתל-אביב, בין השאר בדרך של מיזוגה לשלד הבורסאי תמיר פישמן נדל"ן, אך ללא הצלחה. לצורך המיזוג הוערכה הפעילות בחו"ל בכ-142 מיליון אירו.

בשנת 2011 השיק פתאל ברוב פאר והדר את "לאונרדו רויאל" בעיר מינכן, באחד האירועים הנוצצים שהפיקו מעולם אנשי עסקים ישראלים בחו"ל: האורחים, שחלקם הגיעו מישראל, נהנו מסעודה שהוכנה בידי צוות שפים, ולאחר מכן מהופעות של דני סנדרסון, יעקב כהן ואלי יצפאן.

בחודש יולי האחרון, לאחר שרשת פתאל הרחיבה את פעילותה באירופה וחתמה על הסכם לניהול שני בתי-מלון בשוויץ ובאוסטריה, אמר פתאל כי "זו גאווה גדולה לראות דגל ישראל מתנוסס על שני מלונות נוספים באירופה. הצלחנו ליצור תוך שנים ספורות מותג מלונאות חזק ביבשת, ואנו צופים כי תוך 3 שנים נגיע לפריסה של 60 מלונות באירופה, ובסך-הכול כ-100 מלונות ברשת".

יעד מועדף לישראלים

בתי-המלון של פתאל בחו"ל מצטרפים לרשת המלונות המקומית שהקים. רשת לאונרדו בישראל מנהלת 34 בתי-מלון (20 בבעלותה) תחת המותגים: הרודס, מרידיאן, יו קורל ביץ' קלאב אילת, מג'יק ולאונרדו.

קפיצת המדרגה הגדולה שעשתה הרשת בישראל הייתה בשנת 2009, כשרכשה מחברת אזורים את החברה-הבת, אזורים תיירות, שכללה 12 בתי-מלון. בסך-הכול בבעלות הרשת בישראל 7,500 חדרי אירוח, והיא מעסיקה כ-7,000 עובדים.

עסקת הענק של פתאל בגרמניה מצטרפת לשורה של עסקאות שביצעו ישראלים במדינה זו בשנים האחרונות. גרמניה הפכה ליעד מועדף על המשקיעים הישראלים, במיוחד בתחום הנדל"ן, על רקע היציבות היחסית ששררה בה. מדובר בכלכלה הגדולה ביותר באירופה, והחמישית בגודלה בעולם, שאמנם נפגעה מהמשבר העולמי אך בשיעור מתון יותר.

משקיע ישראלי גדול נוסף בתחום המלונאות בגרמניה הוא יקיר גבאי, שייסד את רשת המלונות השנייה בגודלה במדינה, "גרנד סיטי הוטלס", ומחזיק ביחד עם טדי שגיא בחברת "גרנד סיטי פרופרטיז" בעלת יותר מ-10,000 דירות במדינה.

בין החברות הישראליות הפעילות בגרמניה ניתן למנות את איי.די.או גרופ (מקבוצת שיכון ובינוי), מבני תעשייה של אליעזר פישמן, אלקטרה נדל"ן של גרשון זלקינד, סאמיט של זהר לוי, אספן נדל"ן של רוני צארום ורבד של יגאל אהובי.

קבוצת פתאל
 קבוצת פתאל

היו שם לפניו: התרסקו עם הילטון ומריוט בבריטניה

בתי-מלון הם עסק קשה לניהול, אך זה לא עצר כמה אנשי עסקים מקומיים מלבצע בגל הגאות הקודם רכישות ענק מעבר לים.

בשנים 2005-2007 כמה יזמים מקומיים לקחו חלק ברכישות ממונפות של רשתות בתי-מלון בחו"ל. השקעות אלה הסבו הפסדים כבדים, ובחלק מהמקרים אף שימשו זרז לקריסת החברות הרוכשות.

כך קרה בשתי רכישות הענק שהובילה דלק נדל"ן, שבניהולו של איליק רוז'נסקי, של רשתות הילטון ומריוט בבריטניה. ב-2005 עמדה החברה בראש קבוצת משקיעים, שכללה את יגאל אהובי, גרשון זלקינד (אלקטרה נדל"ן), ובצלאל איגר (דוראה). הקבוצה רכשה 16 מלונות של רשת הילטון בבריטניה, בתמורה ל-3.3 מיליארד שקל. שנה לאחר מכן רכש הרכב משקיעים דומה, שאליו הצטרפה פיבי של צדיק בינו, 47 מלונות של רשת מריוט בבריטניה תמורת 8.8 מיליארד שקל.

בשני המקרים הלוואות הענק הכריעו את הרוכשים, שנאלצו להפחית את מלוא ההון העצמי שהשקיעו ברכישות. במקרה של רשת מריוט אף מונה כונס נכסים לרשת, לבקשת הבנק המממן, לאחר שהרוכשים לא עמדו בתנאי ההלוואה.

עוד קורבן של רכישת רשת מלונות הייתה פולאר השקעות, שבשליטת זיל פלדמן. החברה הצטרפה לקונסורציום שרכש את רשת מלונות Extended Stay האמריקנית, מידי קרן בלקסטון בתחילת יוני 2007. הרשת הנרכשת חולשת על 682 בתי-מלון, ומתמחה בהשכרות לתקופות ארוכות מהמקובל .

פולאר השקיעה 10 מיליון דולר בחברת ריט שהוקמה לצורך הרכישה, ושלפי התכנון אמורה הייתה להיות מונפקת במהירות בשוק ההון האמריקני. אלא שפחות משנתיים לאחר מכן, נאלצת פולאר למחוק את השקעתה, לאחר שהרשת הגישה בקשה לפשיטת-רגל.

כאמור, בכמה מקרים ההפסדים הכבדים שרשמו הרוכשות של בתי-המלון בחו"ל זירזו את סופן. כך במקרה של דלק נדל"ן ודוראה שקרסו, בעוד שפולאר השקעות, שנתונה בקשיים חמורים, מנהלת כיום משא-ומתן להסדר חוב עם נושיה.

מי אתה דוד פתאל : נער המעלית שהפך לטייקון בתי-מלון

הסיפור של דוד פתאל (55) יכול לשמש מקור השראה ליזמים המתחילים מאפס בכלל, ולאלו העובדים בתחום המלונאות בפרט. בשנת 1980, במקביל ללימודיו באוניברסיטת חיפה, עבד פתאל כנער מעלית ("בל בוי") במלון בחיפה. בהמשך התקדם, עבר לתפקידי ניהול, ולמד במקביל מלונאות בבית-הספר תדמור.

בשנת 1985 מונה לסמנכ"ל מלון דן אכדיה בהרצליה, ובשנת 1987 מונה לראשונה לתפקיד של מנכ"ל בית-מלון - בסונסטה ים המלח (נירוונה). קפיצת המדרגה הגיעה בשנת 1992, כשנבחר על-ידי אפריקה ישראל (אז בשליטת בנק לאומי) לייסד עבורה את חברת המלונות.

בשנת 1996 "נחטף" המנהל המוכשר על-ידי משה בובליל וניסן חקשורי, לשמש בתפקיד מנכ"ל רשת קלאב הוטל. הרומן של פתאל עם בובליל וחקשורי היה קצר, ובסופו גמלה בליבו ההחלטה לצאת לדרך עצמאית.

בשנת 1998 ייסד את חברת ניהול המלונות הנושאת את שמו. שנתיים לאחר מכן פרצה האינתיפאדה השנייה, שהזכירה את הסיכון הגדול ואת התנודתיות המאפיינים את ענף התיירות בישראל. מאז ועד היום שרד פתאל את המשברים ורק הלך והתרחב.

הפריצה לחו"ל התרחשה בשנת 2007, כשהקים את קרן פתאל להשקעות (שחלקו בה 32%) במשותף עם דלק נדל"ן של תשובה ועם מגדל, מבטחים, מנורה מבטחים וקבוצת הנדל"ן דוראה (שנאלצה לצאת מההשקעה לאחר שקרסה).

פתאל אינו שוקט על שמריו, ובמקביל להגדלת הפעילות בחו"ל פועל גם להרחבת הרשת המקומית - בחודש נובמבר חתמה רשת פתאל על הסכם להשקעת 50 מיליון שקל בשיפוץ מלון "גלודאר" בנתניה, בסמוך לכיכר העצמאות וחוף הים.

רשת Leonardo של פתאל בחו"ל כוללת היום 36 בתי-מלון באירופה (בשוויץ, בלגיה, גרמניה, הונגריה ואוסטריה) תחת המותג "לאונרדו". להשקת המלון האחרון שלו בגרמניה בשנת 2011 הגיעה צמרת המשק, כשכמו תמיד חבריו נענים ברצון להזמנה לבלות באחד מבתי-המלון שלו בישראל או מעבר לים.