נייס במו"מ לרכישת ורינט לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר

כך לפי הערכות בשוק ■ העסקה, אם תתבצע, תיעשה על פי ההערכות הן במרכיב מזומן והן במרכיב של החלפת מניות - שצפוי להיות עיקרי יותר ■ כדי להשלים את העסקה, סביר שהשתיים יידרשו לקבל את אישור הרגולטור בארה"ב

מיזוג אפשרי בין ורינט לנייס, שתי החברות הישראליות העוסקות בפיתוח מערכות אנליטיות לניהול וניתוח מידע, עולה לכותרות העיתונים מפעם לפעם. הבוקר שוב פורסם בתקשורת כי שתי החברות, מובילות עולמיות בתחומן, מנהלות מגעים למיזוג, בעסקת החלפת מניות ומזומן שתשקף לורינט שווי של כ-1.5 מיליארד דולר, כ-19% מעל מחיר השוק של החברה בנאסד"ק.

למרות שספקולציות מסוג זה עלו כאמור בעבר, נראה שהשוק נותן סיכוי לכך שהפעם המיזוג יתממש, וזאת למרות שאף אחת מהן לא מסרה תגובה המאשרת את הפרסום. מניית נייס נסחרה היום בתל אביב בעלייה של 6.5% ובמחזור הגבוה ביותר בבורסה. ורינט עולה ב-8% עם פתיחת המסחר בנאסד"ק.

האם דווקא הפעם יתרחש המיזוג? חשוב לבדוק את העיתוי הנוכחי. ורינט, הנסחרת בשווי של 1.2 מיליארד דולר (לעומת שווי של 2.1 מיליארד דולר לנייס), ומנוהלת מאז הקמתה על-ידי דן בודנר, משתייכת לקבוצת קומברס טכנולוג'י (סימול CMVT). במסגרת קומברס פעלה ורינט, שהוקמה לפני 19 שנה, כיישות נפרדת מפעילות הטלקום של הקבוצה. לורינט אין היום כל קשר לקומברס טכנולוג'י, למעט הבעלות, וגם זה עומד להשתנות בקרוב.

במסגרת תהליך ההתפרקות של קומברס טכנולוג'י, מכרה החברה שייסד קובי אלכסנדר את החברות האחרות שבהן החזיקה, אולטיקום וסטארהום, וחילקה את מניותיה בקומברס CNS כדיבידנד בעין לבעלי המניות. לאחר מהלכים אלו נותרה קומברס טכנולוג'י עם החזקה יחידה בורינט (כ-52%).

באוגוסט הודיעה ורינט כי תרכוש את החזקות קומברס טכנולוג'י בה. ב-4 בפברואר תקיים ורינט אסיפת בעלי מניות, ואם המהלך יאושר, תהפוך ורינט לחברה עצמאית, ללא גרעין שליטה. במצב זה יהיה פחות מורכב להשלים את המיזוג. אלא שכאן עולה שאלת המניע.

במיזוג שכזה לא יהיה בעל מניות גדול בורינט שייהנה מ"אקזיט". להנהלת החברה, בראשות בודנר, אין אינטרס ממשי לבצע מיזוג, אלא אם בודנר יידע שהוא זה שיעמוד בראש החברה הממוזגת. זאבי ברגמן, מנכ"ל נייס, מכיר היטב את בודנר, מכיוון שהיה מנכ"ל חברת קומברס CNS בעשור הקודם.

בנייס נמצא ברגמן קצת יותר משלוש שנים, כך שרוב הניסיון בתחום הפעילות שבו עוסקות החברות נמצא דווקא אצל בודנר. לכן סביר כי אם המיזוג יתרחש, יהיה זה בודנר שיכהן כמנכ"ל החברה הממוזגת, וזאת למרות שנייס היא הגדולה מהשתיים.

מה שיכול לעלות סימן שאלה נוסף הוא תוכנית רכישת המניות שעליה דיווחה נייס בתחילת נובמבר, בהיקף של 100 מיליון דולר. בסוף 2010 היו בקופתה 663 מיליון דולר, וכדי להשביע את רצון המשקיעים היא ביצעה מאז רכישת מניות בכ-200 מיליון דולר, לפני ההודעה על תוכנית זו.

יחד עם רכישת החברות שביצעה מאז הצטמקה קופת המזומנים של נייס ל-422 מיליון דולר בלבד. אם אכן בוחנים בנייס ברצינות מיזוג עם ורינט, ניתן לתהות מדוע הוחלט רק לאחרונה להשקיע כסף נוסף ברכישת מניות עצמית (אם כי לא ידוע עדיין כמה מניות נרכשו בפועל).

לסיכום, גם הפעם לא בטוח שהכותרות על מיזוג יהפכו לעובדה מוגמרת. מה שבטוח הוא שבכירי שתי החברות יהיו עסוקים בימים הקרובים בהסברים על אודות מיזוג אפשרי להרבה גורמים מודאגים - החל מהעובדים, עבור בספקים ובלקוחות ועד למשקיעים, שנותרו בערפל.

נייס מול ורינט
 נייס מול ורינט